Avatar billede tuidoi Nybegynder
20. januar 2011 - 00:05 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Java server

Hej Eksperter

Jeg er ved at bestille denne server hos surftown:
https://surftown.dk/order/vps-vps-512

Jeg vil gerne have en java application kørende på, som lytter på en bestemt port og når der kommer en client connecter den hertil.

Hvordan gør jeg dette? Jeg er med på, at jeg skal installere JVM på Debian 5, men har jeg også brug for enten Tomcat eller JBoss? eller er det kun hvis jeg skal lave noget med servlets / JSP? - hvilket jeg ikke skal lige pt.

Det eneste jeg er interesseret i er en application på serveren, som en client kan connecte til. Desuden skal serveren bagefter tjekke om det er muligt for den at oprette forbindelse til clienten eller om clienten er bag NAT.

Senere skal den udvides så mange clienter kan connecte til den.

Så hvordan sættes en sådan java application op på serveren?

På forhånd mange tak for jeres hjælp :)
Avatar billede arne_v Ekspert
20. januar 2011 - 01:19 #1
Java SE server app:
  du behøver kun Java
  du kopierer dit Java program op
  du starter en daemon process der kører Java med din app

Java EE web app:
  du behøver Java + en servlet container (Tomcat eller JBoss)
  du starter servlet container
  du deployer din war fil til servlet container

Fuld Java EE app:
  du behøver Java + en fuld Java EE app server (JBoss)
  du starter app server
  du deployer din ear fil til app server
Avatar billede tuidoi Nybegynder
20. januar 2011 - 11:13 #2
Hvad vil du anbefale?

Jeg skal ikke have nogen hjemmeside op at køre fra denne server.
Jeg havde bare tænkt mig at lave en enkelt java application som anvender sockets til at lytte på indkomne clienter på én port også prøve at forbinde til clienterne på en anden port. For at tjekke om de er bag NAT eller om de kan hoste.

Så umiddelbart lyder det som om at JAVA SE server app er det nemmeste og bedste valg for mig, men er der nogle fordele ved at køre det på JBoss? - Tomcat kan jeg ikke bruge da den kun henvender sig til web apps, altså hjemmesider i jsp?
Avatar billede arne_v Ekspert
20. januar 2011 - 15:14 #3
En Java SE server daemon lyder som det rigtige til dig.

Hvis du vaelger JBoss kan du lave en saakaldt JCA connector til at lytte paa en port. Men medmindre du er guru i Java EE vil jeg ikke anbefale det.
Avatar billede tuidoi Nybegynder
20. januar 2011 - 17:07 #4
Jeg er desværre ingen guru, men jeg kunne jo lære det. :)

Jeg tror dog du har helt ret i, at jeg skal starte med en Java SE server deamon.

Selvom jeg anvender Java SE kan jeg vel sagtens have flere deamons kørende?

Således at jeg har én Java applikation som lytter på port XXX
Og en anden Java applikation som lytter på port YYY. Hvor de hver især kører som hver deres deamons som kan startes og stoppes uafhængigt af hinanden?

- Du kan ligge et svar samtidig :) Mange tak for din hjælp!
Avatar billede arne_v Ekspert
20. januar 2011 - 17:14 #5
Du kan koere alle de services du vil (eller ihvertfald indtil du loeber toer for porte at lytte paa).

Og svar.