Avatar billede gg Praktikant
24. januar 2011 - 23:08 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hvad er REST (set fra en udviklers synpunkt)

Hejsa
Hvad er REST(Representational State Transfer) egentlig ? Jeg kender godt til SOA(Software Orienteret Arkitektur), Web Services, SOAP osv.., men hvor kommer REST ind i billedet ?. For mig er REST og SOA det samme, hvilke jo nok er en forkert antagelse. Jeg tillader mig at spørge i dette forum, idet jeg gerne vil have et svar set fra en programmør/systemudviklers synspunkt.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. januar 2011 - 23:28 #1
REST er en måde at lave web services og SOA på som er meget HTTP orienteret.

Data er repræsenteret ved URL'er. GET henter data. POST opdaterer data.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. januar 2011 - 23:30 #2
Data vil typisk blive overført som XML eller JSON.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. januar 2011 - 23:32 #3
Eksempel:

GET af http://www.foobar.dk/persons/123

vil returnere en XML med data omkring person med id 123

GET af http://www.foobar.dk/persons

vil returnere en XML med data omkring alle personer

POST til http://www.foobar.dk/persons/123
med XML vil opdatere person med id 123
Avatar billede gg Praktikant
24. januar 2011 - 23:46 #4
Arne>> Jeg tænke det nok. Har set en masse indviklede forklaringer på REST og blev endnu forvirret. Er Representational State Transfer simpelthen fordi man via GET og POST søger for at overføre en tilstand til enten serveren eller klienten ?
Avatar billede arne_v Ekspert
25. januar 2011 - 00:02 #5
Ja - det er nok den ultra korte version.
Avatar billede gg Praktikant
26. januar 2011 - 20:02 #6
Takker arne smider du et svar ?
Avatar billede arne_v Ekspert
26. januar 2011 - 20:09 #7
kommer her