Avatar billede chrcms Novice
04. februar 2011 - 16:20 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Ubuntu firewall for netværk

Jeg har en pc med ubuntu på som skal fungere som firewall for et netværk af flere computere.

Denne firewall sidder mellem fibernettet (hele verden) og så den interne switch

Jeg har prøvet at få flere programmer til at virke. bl.a. firestarter, jeg kan godt sætte det op. Men kan ikke få nogen af klient computerne til at gå på nettet.

der er to netkort i maskinen, en til fiber og en til det interne netværk. Hvordan sætter man det op således at den router klienterne gennem firewall og ud på nettet.

Alle klienterne har fast IP, og dns
Avatar billede lassebm Nybegynder
04. februar 2011 - 18:37 #1
Har du enablet forwarding ?...

Og så skal alle klienter have ubuntu / debian maskinen som gateway.
Avatar billede chrcms Novice
04. februar 2011 - 19:03 #2
Det er da lige noget jeg vil prøve i morgen, er lige taget hjem for i dag
Avatar billede lassebm Nybegynder
04. februar 2011 - 19:37 #3
Det kan gøres således på serveren.
echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward
Avatar billede Slettet bruger
21. februar 2011 - 14:39 #4
Hvad med at prøve smoothwall.org ?? Kan klart anbefales som firewall/router ;-)
Avatar billede chrcms Novice
21. februar 2011 - 15:34 #5
Problemet er blevet løst ... af en ubuntu guru, jeg aner ikke hvad han har gjort eller lavet, men det er fixet, tak for kommentarerne