Avatar billede Faromme Praktikant
05. februar 2011 - 22:14 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Cmos Checksum Bad

Hej alle

Jeg sidder med et lille problem og det er som overskriften siger cmos checksum bad. Det er et ECS (Elitegroup) bundkort model GF7050VT-M5 (V1.0/V1.0A)

Jeg har reinstalleret maskinen og installeret drivers og lignende. Så havde jeg et problem med at få det onboard lydkort installeret og læste mig frem til at en bios opdatering kunne fixe det problem. Det gjorde jeg inde i windows da det var lettest, og det gjorde den uden fejl. Jeg arbejder videre med maskinen og da jeg er færdig med alle drivers og programmer genstarter jeg og så kommer den trælse fejl cmos checksum bad plus den skriver at uret ikke er stille rigtigt.

Jeg har videre prøvet at resette bios ved at flytte jumber 1 tand og trykke på start knappen uden strømmen er sat til. Det skulle resette den af hvad jeg kunne læse i den online manual jeg hentede til bundkortet. Dette hjalp ikke. Så skiftede jeg batteriet ud med det jeg har i min egen stationær som i hvert fald virker men stadig samme fejl.

Er der noget jeg gør forkert med hensyn til at resette bios?
Er der noget andet jeg kan prøve for at fjerne fejlen?

Med venlig hilsen

Jolly
Avatar billede poko1 Ekspert
05. februar 2011 - 22:42 #1
Indstil bios til optimal eller bedst performance tryk ok og tryk ok i dialogboks gå derefter til ur indstilling stil ur gå til boot sequenze og stil rækkefølge så hd står som første tryk på F10 og ok så genstarter boot screen og så burde den køre.
Avatar billede Faromme Praktikant
05. februar 2011 - 23:41 #2
Det prøver jeg lige for jeg kan ikke forstå hvis jeg skulle have ødelagt computeren.
Avatar billede Faromme Praktikant
05. februar 2011 - 23:46 #3
Er dette egentlig en fastlagt læsning til dette problem eller erfaring du har det fra?
Avatar billede Faromme Praktikant
06. februar 2011 - 00:21 #4
Det er gjort i den samme rækkefølge som du skriver det men det virkede detsværre ikke.

Andre der har et godt forslag???
Avatar billede Faromme Praktikant
06. februar 2011 - 00:28 #5
Hver gang jeg går ind og retter på tiden og genstarter så står tiden igen som før jeg rettede den når jeg genstarter.
Avatar billede thov Forsker
06. februar 2011 - 01:54 #6
Du må flashe om, og denne gang gennem DOS - Windows er en nødløsning.

At du overhovedet kan boote på det bundkort, er et svineheld, for det kunne nemt være helt ødelagt :-(
Avatar billede Faromme Praktikant
06. februar 2011 - 10:31 #7
Hvordan kan jeg komme ud i dos?
Jeg har forsøgt men jeg kommer jo aldrig så langt at jeg kan boote på en diskette eller en usb nøgle, den stopper jo hele tiden og siger cmos checksum error og på linjen under at uret og dato ikke er indstillet. Og ligemeget hvor mange gange jeg har rettet tiden og indstillet dato så kommer det samme frem igen og igen. jeg har prøvet at resette bios mange gange men den gemmer det ikke.
Avatar billede poko1 Ekspert
06. februar 2011 - 23:27 #8
Prøv med et nyt batteri og smid så jumperen J9 ud.
Avatar billede Faromme Praktikant
08. februar 2011 - 17:15 #9
Jeg har købt et nyt bundkort så jeg lukker tråden, desværre.