Avatar billede lineriber Praktikant
07. februar 2011 - 22:20 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Excel fil som "Read only"

Hej

Jeg har en excelfil som mange brugere har adgang til.
Jeg vil gerne sikre mig, at der ikke er nogne der kan gemme noget i originalfilen, og vil derfor gerne på en eller anden måde lave den til "Read only".

Kan man det?

mvh
Line
Avatar billede emanuel Praktikant
08. februar 2011 - 00:38 #2
Hej
Du har 2 muligheder
A) Højreklik på filen, vælg egenskaber, sikkerhed og sæt Read Only - så skulle der være sikret mod uheld, men en bruger kan jo bare sætte den tilbage.

Den bedste løsning vil være at sætte password på arket.

Hvis du højre klikker og vælger formater celler - beskyttelse, vil du se at der normalt vil være en flueben på låst. Dette flueben giver ikke nogen effekt før man også går i menuen Gennemse (Excel 2007), og her vælger beskyt ark. Der kan du lægge et password ind.

Hvis brugerne må skrive i nogle felter, og ikke i andre, så sikre du dig at de celler de må skrive i, ikke har flueben i formater celler - beskyttelse, og dem som de ikke må skrive i naturligvis har flueben.

Når du skal lave ændringer skal du altid angive dit password.

Om beskyt nu ikke ligger i menuen gennemse, i tidligere version, så brug hjælp og søg efter beskyt ark, eller eller led efter ikon med celler og hængelås i ikon genvejene.

Held og lykke
Avatar billede lineriber Praktikant
08. februar 2011 - 08:47 #3
Tak emanuel - det var det på filen under egenskaber jeg ledte efter.

Jeg har låst mit ark så brugeren kun har adgang til at skrive i meget få felter, men det er bare vigtigt at de ikke kan gemme disse indtastninger, Sp derfor er arkbeskyttelse ike nok.

Tak for hjælpen :-)