Avatar billede Eli123 Nybegynder
10. februar 2011 - 12:22 Der er 7 kommentarer

Excel søjlediagram

Hej alle.
Jeg vil høre om der er nogen der kan hjælpe mig herinde med en udfordring jeg har. Jeg laver en masse søjlediagrammer med scorerne fra nogle evalueringer i den virksomhed jeg arbejder i. Mit spørgsmål går på, om der findes en funktion i Excel, som kan give en form for "alarm" hvis scoren i de forskellige diagrammer er for lav? Hvis jeg fx har tre søjler med forskellige scores over kundernes tilfredshed, kan man så få Excel til at advare mig hvis scoren er under et bestemt tal? Eller skal man kigge efter dette manuelt? Det ideelle ville være hvis excel arket kunne advare om scoren og selv overføre disse informationer til et nyt excel ark-men dette er vist ønsketænkning tror jeg :)

Der ligger bare meget manuelt arbejde i det, og derfor ville jeg høre, om der er nogen herinde, som kender en smart måde at klare en sådan situation på.

På forhånd mange tak.
Avatar billede supertekst Ekspert
10. februar 2011 - 12:47 #1
Det kan godt lade sig gøre via VBA også din ønsketænkning.

Ligger data samlet i een fil - evt. på en / flere ark?
Avatar billede Eli123 Nybegynder
10. februar 2011 - 13:25 #2
Er det rigtigt? Det lyder sørme godt.. Data ligger samlet i én fil ja - på to ark. Jeg er desværre ikke Excel ekspert, så jeg håber, at jeg kan følge dine anvisninger...
Avatar billede supertekst Ekspert
10. februar 2011 - 13:38 #3
Har du mulighed for at sende en kopi?
@-adresse under profil.
Avatar billede Eli123 Nybegynder
10. februar 2011 - 13:58 #4
Ja, det kan jeg bestemt. Tusind tak fordi du vil hjælpe.
Avatar billede Eli123 Nybegynder
10. februar 2011 - 14:44 #5
Er det noget, somer svært at forklare her på sitet egentlig? Jeg bliver nemlig nødt til at anonymisere de forskellige dokumenter af hensyn til kunderne, så det er derfor, det tager lidt ekstra tid...
Avatar billede Slettet bruger
11. februar 2011 - 07:29 #6
Du spørger:

Er det noget, som er svært at forklare her på sitet egentlig? ...

Tja - det kommer jo lidt an på, hvad du for eksempel mener med <en form for "alarm">, men du kan da overveje følgende:

Hvis du har:

I Ark2!A1 Score target
I Ark2!A2 Score, faktisk

så kan du i for eksempel Ark1!A1 gøre følgende:

- Sætte kolonnebredden til 15.
- Sætte rækkehøjden til 60.
- Indsætte et wingdings tegn (tegnkode 108) i cellen.
- Formatere cellen Wingdings, skriftstørrelse 54, eller hvad du måtte finde passende.
- Formatere cellens fyld med sort.
- Formatere cellens skrifttype ved hjælp af betinget formatering (brug en formel til at bestemme, hvilke celler der skal formateres). Indsæt følgende formel:

=(Ark2!$A$2<>"")*(Ark2!$A$2<Ark2!$A$1) Formater skriftfarven rød.
=(Ark2!$A$2<>"")*(Ark2!$A$2>=Ark2!$A$1) Formater skriftfarven grøn.
Avatar billede Slettet bruger
11. februar 2011 - 07:36 #7
Jeg glemte at sige, at ovennævnte kun virker, hvis du har Excel 2007+
Hvis du arbejder i en tidligere version, så kom igen.

(Det her er et godt eksempel på, hvorfor det som spørgsmålsstiller altid er en god ide at anføre, hvilken Excel version man arbejder med).