Avatar billede Pawel Novice
12. februar 2011 - 14:04 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Bios kan ikke se min SSD

Hej allesammen

Ved at få grå hår i hovedet. Men her er problemet.

Har en pc, den kører win xp. Kan ikke se min nye SSD i bios. Når jeg instalere win 7 ultimate, kan win 7 godt se den og instalere på den. Men når jeg så skal boote efter færdig instalatinon. Sker der ikke noget.

OCZ 120GB SSD Vertex 2 Series (OCZSSD2-2VTXE120G)
Mit motherboard er : Gigabyte GA 965P DS3 Rev 1.0
Har opdateret til sidst bios opdate.

Håber at I kan hjælpe mig :-)
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2011 - 15:20 #1
Hvis du har overclokket kan der være for lidt strøm.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. februar 2011 - 15:44 #2
Hvordan ser bootrækkefølgen ud i bios?
Booter den på noget eksternt halløj i stedet for disken?
Avatar billede Pawel Novice
12. februar 2011 - 20:08 #3
@turn2go : Den er ikke overcloaket, den kører normalt med 2 HD, en Raptor på 80 GB og en samsung på 1000 GB. De er begge afmonteret når SSD'en er på.

@220661 : Boot er  sat til at starte fra HD, second er CD.
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2011 - 20:51 #4
Nå ok, det var  desværre mit eneste bud, bortset fra, at du kan prøve at sætte bios til Defaults.
Avatar billede Pawel Novice
12. februar 2011 - 21:17 #5
No worries turn2go, måske er mit motherboard for gammelt til at køre med en SSD.
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2011 - 21:29 #6
OK:)
Avatar billede 220661 Ekspert
13. februar 2011 - 07:56 #7
#5 Ja det kan måske  være tilfældet.
Og kunne den bruge den, er det spørgsmålet om du vil opnå meget bedre resultat end med Raptor disken.
Mine naboer hygger sig meget med sine computere, og den ene bruger en SSD. De har forsøgt at tjekke deres samlede performance på deres pc'er, og i det daglige arbejde er SSD disken ikke bedre end den hurtige HDD.
Så der må være en flaskehals et andet sted der udligner forskellen. Det eneste sted den er hurtigere er i opstarten i følge denne performance test. Så rigtig sammensætning af hardware er meget vigtig.
Avatar billede Slettet bruger
13. februar 2011 - 09:14 #8
"Sker der ikke noget." Ingen fejlmeldinger ??
Avatar billede Slettet bruger
13. februar 2011 - 09:16 #9
Jeg er ret sikker på at disken ikke er sat som "aktiv"
Avatar billede Pawel Novice
13. februar 2011 - 10:53 #10
Hej Helgec

Hvordan kan jeg sætte SSD'en som aktiv?
Avatar billede Pawel Novice
13. februar 2011 - 10:59 #11
Google har hjulpet mig lidt.

Fandt dette :
http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?76177-Gigabyte-boards-Bios-files-for-increased-compatitbility-with-OCZ-SSD-s

og denne :
Gigabyte BETA BIOS Seite
http://oldforum.gigabyte.de/forumdownload/betabios/betabios2010.htm

Jeg har taget chancen og opdateret min bios til beta bios "F15C".

Samme som før, nåt jeg i bios søger efter SSD'en på channel 0, der hvor den skulle være, så søger bios'en i ca 10 sec og intet kommer, hvorimod når jeg søger på de andre diske(nåt de er tilsluttet), så kommer de med det samme.

øv.
Avatar billede Slettet bruger
13. februar 2011 - 12:12 #12
Prøv at downloade "gparted" http://gparted.sourceforge.net/livecd.php - vælg den udgave der passer til USB-nøgle eller CD - boot op på det pågældende medie og meld så tilbage
Avatar billede Pawel Novice
14. februar 2011 - 17:13 #13
Hej Helgec

Tak for dit indput, det tager lige et par dage før jeg kan afprøve gparted. Så du er ej gået i glemmebogen :-)
Avatar billede Pawel Novice
26. februar 2011 - 09:11 #14
Tid at lukke denne her.

Har ikke tid til at arbejde på SSD'en fortiden, arbejde sluger min tid, suk.

Tak forhjælpen allesammen, smid nogle svar så vi kan lukke denne her :-)

/Story
Avatar billede Pawel Novice
14. marts 2011 - 01:27 #15
smid et svar og jeg kan give jer nogle points, så kan vi lukke denne her :-)