Avatar billede ixma Nybegynder
13. februar 2011 - 13:52 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Spørgsmål vedr. raid og køling

Jeg har købt denne HP: http://www.dustinhome.dk/pd_5010519293.aspx?

Og to af disse harddiske: http://www.dustinhome.dk/pd_5010333404.aspx?

Som jeg gerne vil sætte ind i maskinen i RAID 0 til hurtigere videoredigering.

Mit spørgsmål er om jeg uden videre kan gøre dette eller om tre styks harddiske kræver at jeg sætter en ekstra køler ind i maskinen?
Avatar billede haverslev Novice
13. februar 2011 - 14:08 #1
Hvis kabinetet har div. udvidelsesplads til 2 stk. diske mere, så er der ingen problemer i det hvad ang. køling.
Et kabinet er designet til at kunne holde en effektiv køling i et fuldt bestykket kabinet.
Avatar billede ohhelpme Nybegynder
13. februar 2011 - 14:58 #2
hdds og køling skal du overhoved ikke tænke det store på...

det er mere din cpu du skal tænke på.. meget mere er der ikke..
Avatar billede ixma Nybegynder
13. februar 2011 - 15:47 #3
Der er plads til dem, så jeg går ud fra at køleren er beregnet til at håndtere 3-4 stykker harddisks så.

Tillægsspørgsmål: Computeren kommer med 1TB harddisk. Jeg overvejer at tage HD'en fra min gamle computer og sætte i kun til styresystem. Det er en 250 GB Seagate Barracuda 7200.10 med 8mb cache. Den er fra en computer der er 3-4 år gammel.

Har ikke så meget forstand på cache. Er denne for gammel og søv til at køre styresystemet eller er der ikke den store forskel?
Avatar billede haverslev Novice
13. februar 2011 - 17:39 #4
Det kan du sagtens, det er jo en rimelig hurtig sata disk og har en god cache - så inen problem der.

http://techreport.com/articles.x/10063
Avatar billede ixma Nybegynder
13. februar 2011 - 19:47 #5
Er 8 mb en god cache? Alle jeg ser til salg har enten 8, 16, 32 eller endda 64 MB cache, så selvom jeg ikke rigtigt ved hvad cachen reelt set gør, så virker det for mig som om 8 MB er en ret lav cache?
Avatar billede haverslev Novice
13. februar 2011 - 20:23 #6
Ja du kan sagtens få nogle der har højere cache (buffer)

Det er blot et "lager" hvori de data lagres, som maskinen ikke kan nå at skrive direkte ned på disken...
Det er også derfor det går under navnet buffer - nogle programmer/eller for den sags skyld filer, hvori du evt. skal gemme store filer på disken,  kræver hurtig skrive adgang og så er det ikke altid at disken kan følge med og filen oplages delvis i cachen og derfor kan du også høre at disken kan arbejde et stykke tid efter at du har sagt "gem" eller "gem som" ved en fil du gemer på disken.
Avatar billede haverslev Novice
13. februar 2011 - 20:25 #7