Avatar billede Laitings Nybegynder
16. februar 2011 - 09:04 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

FTP overførsel bliver fragmenteret.

Jeg har en fiberforbindelse til Sverige som jeg bruger til ftp overførsel fra Sverige til Danmark. Jeg skal ofte overføre store mængder af data dvs. mapper med 30.000 filer. Filerne er for det meste navngivet fortløbende. "Navn_001.dpx, Navn_002.dpx" osv. Mit problem er at når ftp programmet overfører, bliver filerne voldsomt fragmenteret på modtager-computeren. Det gør at det videre arbejde med filerne på DK-siden er meget langsom. Modtageren er en Windows XP maskine og det samme er sender-maskinen.

Er der nogen måde at undgå den fragmentation ved ftp overførsel?

Håber på hjælp!
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
16. februar 2011 - 09:27 #1
hvor mange "overførsler" har du af gangen?

hvis du laver 1 overførsel af gangen bør du få færre fragmenteringer, laver du "1000" af gangen er det svært at undgå fragmenteringer
Avatar billede Laitings Nybegynder
16. februar 2011 - 10:44 #2
Ftp'en overfører med 20 samtidige forbindelser.

Jeg prøvede at sætte den ned til 2 og fik et uændret resultat på fragmenteringen. -ja måske endda lidt værre. Æv.
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
16. februar 2011 - 11:38 #3
Når du skriver fragmentering, hvad mener du så præcist?

Er det at filerne bliver fragmenteret på fil-systemet, eller at pakkerne kommer i fragmenter og serveren derfor bruger meget ram på at håndtere det?
Avatar billede Laitings Nybegynder
16. februar 2011 - 11:48 #4
Jeg mener at filerne bliver fragmenteret på fil-systemet på modtager computeren.

Jeg kan løse det ved at lave en defragmentering på hard disken efter overførslen, men det tager voldsomt langt tid at defragmentere 1,2Tb.

Kunne godt tænke mig at filerne lå fortløbende som når man laver harddisk til harddisk kopiering. Men måske ftp slet ikke kan det?
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
16. februar 2011 - 14:00 #5
Hej igen

Det er faktisk slet ikke noget FTP styrer.
Du kan afhjælpe symptomerne ved at lave en defragmentere inden du starter og så sende én fil af gangen. Så vil de blive skrevet fortløbende til styresystemet, som så formodes at lægge dem fortløbende på harddisken.

Hvis du så sletter en masse filer bør du defragmentere forfra.

Alternativt kan du finde et godt defragmenteringsværktøj (led eventuelt på eksperten, der er masser af tidligere forespørgsler med forslag til fornuftige programmer) og så sætte denne til løbende at defragmentere din harddisk.
Avatar billede Laitings Nybegynder
18. juli 2011 - 10:53 #6
Løsning. -undgå ftp
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
20. juli 2011 - 09:01 #7
selv tak for hjælpen - det er rart at blive værdsat og føle at det man skriver bliver taget seriøst - og ikke mindst belønnet.