Avatar billede kfz Nybegynder
16. februar 2011 - 13:10 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Align af harddisk i windows

Jeg har et raid10 som jeg gerne vil lave en align på.

Jeg har styr på kommandoerne at lave align, mit problem ligger i at beregne hvad align skal være.

Jeg har fundet denne artikel: http://support.microsoft.com/kb/929491 som giver formlen ((Partition offset) * (Disk sector size)) / (Stripe unit size).

Jeg er nu i tvivl om hvad min "Disk sector size" og "Stripe unit size" er.

I min controller kan jeg indstille "Block size" og "Sector size".

Jeg gætter at "Disk sector size" = "Sector size", men synes ikke det virker logisk at "Stripe unit size" = "Block size"?

Den eneste anden værdi jeg er opmærksom på jeg kan ændre, er "Unit allocation size", men det foregår jo først ved partitionering, og regner derfor ikke med at den har betydning.

Spørgsmålet er om "Disk sector size" = "Sector size" og "Stripe unit size" = "Block size", eller om jeg skal finde nogle andre værdier?
Avatar billede nfssister Forsker
16. februar 2011 - 13:29 #1
Tak for jeres kig.

Pillede tastaturet af bærebaren, og sætte et ekstern på. Det virker, så der skal skiftes tastatur
Avatar billede nfssister Forsker
16. februar 2011 - 13:29 #2
Sorry, gal tråd
Avatar billede Slettet bruger
16. februar 2011 - 14:05 #3
Avatar billede kfz Nybegynder
16. februar 2011 - 14:33 #4
har set videoen, kan dog ikke se hvordan den besvarer mit spørgsmål?
Avatar billede Slettet bruger
16. februar 2011 - 17:36 #5
Avatar billede kfz Nybegynder
17. februar 2011 - 13:17 #6
svaret er at: "Disk sector size" = "Sector size" og "Stripe unit size" = "Block size", og jeg har derefter brugt diskpart til at lave min align.

turn2go, smid et svar, dit forslag ser ud til at det kunne have løst mit problem, har dog ikke testet det.
Avatar billede Slettet bruger
17. februar 2011 - 14:11 #7
Tak for tilbudet, men nu har du jo selv løst dit problem, og så må du jo nok hellere beholde dine point:)
Avatar billede kfz Nybegynder
17. februar 2011 - 14:41 #8
det er i orden, tak for dit input.