Avatar billede -kris- Praktikant
20. februar 2011 - 11:58 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Fordeling af båndbredde: telefoni vs. internet

Hej,
Vi har en adsl forbindelse hos telenor og så har vi også telefoni over nettet hos telio - vi har en router (zyxel tror jeg) stående samt en boks fra telio.
Vi bor ude på landet og har nok ikke den største båndbredde.
Problemet er at når man taler i telefon og er på nettet samtidig, konfilkter de 2 ting - vi kan leve med at netforbindelsen bliver langsommere, men ikke med at telefonsamtalen bliver umulig fordi det hakker helt vildt!! What to do?? Kan man lave opsætning på en eller anden måde et eller andet sted, det "for-fordeler" tale-opkald, så det kun er dataforbindelse den bliver langsom??
Håber jeg har forklaret det så det er til at forstå. Jeg har meget lidt begreb om det her, så en evt. forklaring på en løsning på gerne være "for dummies";-)
Mange hilsner
Kristina
Avatar billede pstidsen Novice
20. februar 2011 - 12:20 #1
Tjek indstillingerne for din router. Nogle kan ;)
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
20. februar 2011 - 12:25 #2
Det du leder efter hedder QoS (quality of service) det det gør er nettop at reservere noget båndbredde til telefonforbindelsen.

Når du køber en forbindelse inkl. et telefon nummer, så vil man modtage noget udstyr hvor i qos er indstillet.
Nu har du et telefon nummer fra et andet selvskab, så du skal selv sætte det op da udstyret ikke ved at du også taler i telefon via forbindelsen, så hele båndbredden er tilgængelig for de komputere der nu er koblet til.

Det som jeg/vi skal vide er hvad det er for en model af router du har stående fra telenor, så kan vi tjekke op på om den model har den funktion.
Hvis den ikke har funktionen, så bliver det en smule mere kompliceret.
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
20. februar 2011 - 12:32 #3
tjek eventuelt denne side.

http://www.telenor.dk/privat/kundeservice/kundeservice/bredbaand/opsaetning/router/index.aspx

Hvis der er kryds i "kan anvendes til telefoni" så vil det højst sandsynligt betyde at den ikke understøtter qos.
Avatar billede -kris- Praktikant
20. februar 2011 - 12:58 #4
ZyXEL P660HW-D1 hedder den og ja der er kryds i kan anvendes til telefoni:-( Skal jeg have en ny router så? Jeg er nødt til at have løst det her problem, da mobilforbindelsen hernede også er dårlig!! Det er helt håbløst at bo på landet;-))
Avatar billede -kris- Praktikant
20. februar 2011 - 13:01 #5
Har iøvrigt også en D-link DIR-615 router, som jeg vist nok bruger som switch.... Understøtter den mon qos og kan man så "bare" bytte dem om??
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
20. februar 2011 - 13:14 #6
Det lader til at den model understøtter qos, den har bare ikke en dedikeret ip telefoni udgang.
Jeg har prøvet at finde en guide til hvordan man aktivere qos, men det er ikke lige lykkes, endnu.

Men, kan sige så meget at du muligvis i routerens indstillinger, under punktet wan, finder noget der hedder qos, som kan aktiveres og indstilles til CBR, det er højeste prioritet til ip telefoni.
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
20. februar 2011 - 13:23 #7
Din D-link DIR-615 er ikke en dårligere router end zyxel'en.
Ja, d-link har qos.
Nej, du kan ikke bare bytte dem rundt, telenor køre pppoe, hvilket betyder den har et brugernavn og adgangskode som centralen verificere for at du får adgang il nettet, så er der også en el anden ting jeg ikke lige kan huske, men som gør at du ikke bare kan bytte dem rundt.

Du kan koble de 2 routere sammen, og bruge zyxel som modem og D-link som router, men det kræver lidt mere, i mine øjne er det nemt at sætte op, men ikke sikkert du synes det samme.
Avatar billede -kris- Praktikant
20. februar 2011 - 16:55 #8
Har været inde og kigge i opsætningen nu,
"ATM QoS Type" står allerede til CBR, så står der:
Peak Cell Rate "0" cell/sec
    Sustain Cell Rate "0" cell/sec
    Maximum Burst Size "0" cell
Zero Configuration "No"
PPPoE Passthrough "No"

Nullerne kan ændres og NO kan ændres til YES - noget af det der mon vil have effekt?
Pt. fungerer Zyxel både som modem og router, men jeg kan se i papirene fra Telio at de anbefaler at man sætter deres boks mellem modem og router, hvis man har problemer m. samtale kvaliteten. Men så må jeg jo købe en router mere der kan fungere som seperat modem?? Min d-link fungere pt. som switch og den kan jeg ikke undvære.
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
20. februar 2011 - 20:34 #9
det telio nævner er bare at hvis du har seperat modem og router.
Du har allerede 2 routere, zyxel'en kan sættes op til at køre som modem og d-link som router.

Hvilke værdier de forskellige indstillinger under qos type skal stå til ved jeg ikke.
Men er ret sikker på at hvis du snakker med telio i morgen, så må de have noget info omkring det, kan ikke være første gang de har hørt problemstillingen.
Avatar billede pstidsen Novice
03. april 2011 - 15:01 #11
Hallo hallo?
Avatar billede -kris- Praktikant
26. december 2011 - 18:11 #12
Sorry, har glemt at lukke denne - har ikke desværre ikke fundet en løsning på problemet:-(