Avatar billede scifo Nybegynder
24. februar 2011 - 15:20 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Alternativ til record-lock

Hej Eksperter.

Jeg arbejder på en multiuser access db, og i den forbindelse, kunne jeg godt tænke mig at låse de forskellige records, hvis der er en bruger der er i gang med at foretage ændringer.

Jeg har læst at hvis jeg sætter "Standardpostlåsning" til "Redigeret post" så skulle det løse mit problem, på den aktuelle pc. Men da databasen er 2-delt, og tilgås af mange forskellige pc'ere, kan jeg ikke sikre at det er slået til, på alle sammen.

Har I et bud på et alternativ? hvordan gør I når i har brug for samme funktionalitet?

Tak for hjælpen

// Scifo
Avatar billede neoman Novice
24. februar 2011 - 17:48 #1
"standardpostlåsning" er en elendigt beskrevet feature: den gør så vidt jeg ved intet andet, end at når du laver en ny formular, så er det den valgte "standarpostlåsning" som dukker op i feltet Properties->Record Locks. Og dette er ikke det samme som at sætte postlåsning op for hele db'en.

I øvrigt bør du splitte din db op i frontend og backend, hvor din backend kun indeholder tabeller. DEnne kan så ligge på serveren, og hver bruger får sin egen frontend. Det betyder at der er mindre læs på netværket, for kun data skal igennem og ikke også brugerflade, og hver brugers satte optioner (printere, page size, layout for print osv , reorganisering af datasheets eller split forms) forbliver hans egne. Du sætter en frontend op med alle de record locks du lyster i hver formular, og så kopierer den ud til de 15 stakler :)

TIllige, no locks er ikke ilde - Access spørger, hvis man får en kollision i input mellem to brugere.

Ændringer i frontend  kan også gennemføres separat fra backend, så det er nemt at opdatere, ændre.

Der er et værktøj til at splitte db'en ud i to i selve Access. Bemærk at databasens tabeller skal relinkes, hver gang du flytter backend til en anden lokation.
Avatar billede scifo Nybegynder
24. februar 2011 - 19:01 #2
Det med at splitte db'en op har jeg helt styr på, bruger det altid, af samme årsager som du påpeger :)

Jeg ville nu stadigvæk gerne kunne låse mine poster, således at kun én bruger, kan redigere dem ad gangen.

Men de record-locks jeg kan lave gennem properties, er da pc specifikke, og ikke database specifikke, så vidt jeg kan læse mig til. Er det mig der har læst forkert?
Avatar billede neoman Novice
24. februar 2011 - 20:59 #3
"Standardpostlåsning" gælder for pc'en , men har ingen betydning IMHO - den vælger kun hvad der som standard dukker op i en formulars/datasheet's/query's property Record Locks, når du laver formularen/datasheet/query. Det er så den sidstnævnte der bestemmer, og kan vælges efter behov for det specifikke objekt.
Avatar billede scifo Nybegynder
28. februar 2011 - 16:07 #4
Ok - tak for hjælpen endnu engang :) smidet du et svar?
Avatar billede neoman Novice
28. februar 2011 - 20:21 #5
oki