Avatar billede dong2007 Nybegynder
26. februar 2011 - 21:27 Der er 31 kommentarer og
1 løsning

HW Opgradering af en Acer Aspire??

Hej Folkens....

Jeg er en lykkelig ejer af en Acer Aspire 4820TG, men ønsker opgradere den med flere Ram og større HDD (GB)

Lige nu har jeg 4GB Ram og 320Gb HDD siddende i.

Har kigget på disse to HW ting:
HDD
http://www.proshop.dk/showproduct.aspx?prodid=333692
Ram
http://www.proshop.dk/showproduct.aspx?prodid=314834

Til mit spørgsmål:
Spørgsmåler er bare om jeg kan opgradere min Acer Aspire med disse 2 ?

Mvh Dong
Avatar billede repsakasper Juniormester
26. februar 2011 - 21:48 #1
Det første du skal gøre, er at finde ud af om din computer understøtter de to emner.

Download f.eks.: http://www.piriform.com/speccy

Dette program kan fortælle dig stort set alt om din computers indmad. - Dette indmad ar en masse numre og tal. F.eks. dit bundkort, som er det vigtigste.

Søg på google omkring info om dit bundkort, BIOS osv. for at se om dette overhovedet understøtter de to ting du vil opgradere med.

Kan dog ikke se, hvorfor du i det hele taget vil opgradere dine ram. 4GB DDR3 ram er da mere end nok, medmindre du overvejer store store billedbehandlingsprogrammer skal køre på din computer.
Avatar billede dong2007 Nybegynder
26. februar 2011 - 22:01 #2
Hej Prøver lige det program du linker til :)

Grunden til flere ram, er at jeg kører med VMware Workstaion med Linux OS og det sluger Ram....
Avatar billede dong2007 Nybegynder
26. februar 2011 - 22:06 #3
Hvad er det helt præcis for nogen numre jeg skal se efter ?
Avatar billede repsakasper Juniormester
26. februar 2011 - 23:43 #4
Okay, ja, så kan jeg godt se du gerne vil have lidt flere RAM til maskinen ;)

I programmet klikker du på "motherboard" - Herunder er det Chipset Model du skal bruge. Samt Chipset Vendor som bestemmer hvilken hjemmeside du skal kigge under ;)

Er selv lidt rusten hvad angår opgradering af Hardware, og lige PT husker jeg ikke hvad man skal kigge under af informationer omkring motherboardet, for at se om emnerne er kompatible, men vil lige vende tilbage i morgen, hvor jeg forhåbentlig har et bedre svar :)
Avatar billede egidiussen Nybegynder
27. februar 2011 - 08:57 #5
Hejsa
Så vidt jeg kan se så understøtter dit system kun op til 8 gb ram totalt (med 64 bit OS).
Derfor vil jeg anbefale 2 af disse:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=KAC-MEMH%2f4G&sp=all&pid=514543
eller
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=KAC-MEMH%2f4G&sp=all&pid=482954

Harddisken ser fin ud - dog tror jeg din computer vil blive lidt mere støjende og varmere med den harddisk. Lidt træls at en stor SSD-disk ikke er til at betale.
Avatar billede dong2007 Nybegynder
27. februar 2011 - 10:03 #6
Jamen den jeg linker til, er osse 8GB ....
Problemet er om min computer understøtter disse 2 HW jeg har linket til...:)
Avatar billede repsakasper Juniormester
27. februar 2011 - 10:35 #7
EGidussen: Dong overvejer jo at udskifte de 4 der er i, med de 8 andre. Ikke at sætte dem sammen, så det er stadig 8.

Vil dog være enig i, at en SSD altid ville være at foretrække, hvis det er hastighed du leder efter, kan se du har prioteret de 10.000 rpm i den HDD du har fundet :)

Hvis du kigger her: http://www.corsair.com/memory/industry-standard/ddr2/cmso8gx3m2a1333c9.html
Så kan du se, at producenten af de RAM du linker til, kan køre på ethvert INTEL board, og da din computer vel køre Intel i5, så er der ingen problemer, da det så er et forholdsvis nyt INTEL motherboard.
Avatar billede dong2007 Nybegynder
27. februar 2011 - 11:23 #8
Jamen kan min bærbar kører med SSD da?
For det er en Sata HHD der sidder i nu, og det vel ikk´ de samme kabler man skal bruge?
Avatar billede egidiussen Nybegynder
27. februar 2011 - 11:40 #9
Ja ok - havde set forkert på det link til ram - beklager.
Avatar billede repsakasper Juniormester
27. februar 2011 - 11:45 #10
Fisk - Skal ærlig indrømme jeg intet ved om SSD-harddiske, andet end at de er hurtige, sikre og dyre! Om de bare kan byttes ud skal jeg intet kunne sige om :) - Tror dog ikke den HDD du har kig på, vil larme ret meget mere end den du allerede har i :)
Avatar billede Progu Nybegynder
27. februar 2011 - 13:56 #11
Hej dong2007.
Vedr. dit spørgsmål omkring, om det du har fundet passer til netop din bærbar computer.

Vi har en guide, hvor du kan prøve at slå din computer model op og se hvilket hardware som passer præcis til din bærbar computer.

http://produkt-guiden.dk/page/produkt-guide

Du kan også bruge guiden til at sammenligne med, så du er sikker på at det du køber passer 100% til din bærbar.

Held og lykke med din søgen.

Med venlig hilsen
Mads Hvejsel
Avatar billede repsakasper Juniormester
27. februar 2011 - 19:05 #12
Progu: Det må jeg siger er smart!
Virker bare underigt, om vhordan I har fundet ud af det?
Ser man på Acers hjemmeeside, som har en lignende funktion, dog kun til Acer's egne computere, så findes der ingen Acer Aspires i 4800-serien. Men det gør der i jeres?

Må man spørge, hvordan I er kommet frem til guiden? :)

Har også lige tjekket din guide med Dong's bærbar, og det lader til, at det eneste kompatible RAM-tilbehør der er til bærbaren, er fra Packard Bell, og er 2 klodser på 2 GB, hvilket ikke kan bruges ;)

Ellers en rigtig rigtig super guide. Det er squ smart funden på!
Avatar billede Progu Nybegynder
27. februar 2011 - 19:14 #13
Hej repsakasper.
På acers hjemmeside anbefaler de flg.
http://store.acer.com/store/aceremea/da_DK/pd/productID.219754400

Og selvom vores guide finder frem tl Packard bell ram, så passer de garanteret, det er helt alm. DDR3 bærbar ram klodser, som skal bruges til denne model.

@ Dong.
Du skal dog lige være opmærksom på hvilket styresystem du kører med, hvis du kun kører med 32Bit Windows, kan din Windows ikke bruge mere end 4GB ram.

Derimod 64bit Windows har ingen problem med 4 eller derover.

dbh
Mads Hvejsel
Avatar billede repsakasper Juniormester
27. februar 2011 - 22:49 #14
Progu:
Ja, er ikke i tvivl om at jeres guide virker, har tjekket min egen bærbar, kæft det er genialt :P

Hehe, typisk at Acer anbefaler AcerRAM :) Intet under de har mistet 50% af alle ansatte i Norden - Nå, det er ikke det det handler om.!

Hvad styresystem angår, så kan 32 bit godt køre med over 4 GB RAM, 32 BIT windows kan dog kun se og bruge 3 GB ram, mens 64 bit kan se og bruge op til mange flere (husker ikke antallet).
- Skal siges min bærbar er 32 bit, og kom præ med 4 GB men overalt i computeren og med diverse ekstraprogrammer, bliver der fortalt, at min bærbar kun har 3 GB RAM - Da kun disse ses og kan bruges. - Det sidste RAM bliver brugt til Grafikkortet, som typisk er 512 MB dedi og 1024 MB delt - Disse delte tager den altså fra Rammene, så disse bliver brugt.

Men ja, det det vigtigt at have 64 bit for at udnytte de 8 GB ram
(Undskyld jeg plabre løs om intet og ingenting, men har fået skrivesyge i dag **LOL**) :)
Avatar billede dong2007 Nybegynder
28. februar 2011 - 18:53 #15
Hej igen...

Jeg købte disse ram istedet: http://www.proshop.dk/showproduct.aspx?prodid=196660

Mht HDD: Er der mærkbar forskel på 10000rpm i forhold til de 5400rpm jeg har siddende i nu? Vil nemlig gerne have en hurtigere HDD, end den jeg har nu. :)

Mvh Dong
Avatar billede repsakasper Juniormester
28. februar 2011 - 23:37 #16
Hej hej ;)

Der er betydelig forskel (mener jeg).
Har en ven, som har en HDD på 7200 rpm, og hans maskine virker umiddelbart hurtigere til at loade filer, kopiere filer o.l end min computer, som "kun" har en HDD på 5400 rpm - Så at fordoble hastigheden, burde give en forskel - Om det så er en mærkbar forskel mht det du ønsker at forbedre, det ved jeg dog ikke - Og om det samtidig er pengene værd.?

- Kasper
Avatar billede Progu Nybegynder
01. marts 2011 - 07:57 #17
Hej igen.
Det bedste køb for dig vil være at købe en SSD harddisk (flash harddisk), da de kører meget hurtigere end de alm. 5400 & 7200 rpm.

dbh
Mads Hvejsel
Avatar billede repsakasper Juniormester
01. marts 2011 - 08:41 #18
Helt enig, men en SSD med 500 GB plads er fucking dyr, stadigvæk :)
Avatar billede dong2007 Nybegynder
01. marts 2011 - 17:24 #19
Er slet ikke sikkert jeg kan køre, med SSD.
Lige nu kører jeg med en SATA HDD og ved ikk om min bærbar understøtter SSD...

Og i den sidste ende som "repsakasper" også påpeger er den nok os for dyrt.
Avatar billede Progu Nybegynder
01. marts 2011 - 17:40 #20
Hej igen Dong2007.
Det er ikke noget med at understøtte SSD harddiske, det kan du sagtens kører med.

Jeg har tidligere prøvet at opgradere nogle gamle Lenovo bærbar computere T60 til SSD SATA, og det spiller bare, brugerne som det blev gjort ved, følte at de havde fået en helt ny computer.

dbh
Mads Hvejsel
Avatar billede dong2007 Nybegynder
01. marts 2011 - 17:48 #21
Jamen er det, det samme stik som til SATA? (det lille røde sorte)
Avatar billede Progu Nybegynder
01. marts 2011 - 18:03 #22
Lige præcis :)
Derfor kan du sagtens benytte en SSD harddisk i din bærbar computer.

dbh
Mads Hvejsel
Avatar billede dong2007 Nybegynder
01. marts 2011 - 18:43 #23
Det jo ikk menneske priser, de SSD priser....

F.eks 128GB SSD ca 2000kr :O
Avatar billede Progu Nybegynder
01. marts 2011 - 19:11 #24
Det kommer selvfølgelig meget an på ens behov, dem jeg satte i var 120GB til ca. 1700 kr. og iforhold til hvor meget det gav, kunne det sagtens betale sig.

Men det er selvfølgelig en smags sag.

Mads Hvejsel
Avatar billede repsakasper Juniormester
01. marts 2011 - 19:44 #25
Hvis det "bare" er som system HDD i begyndelsen, kunne man sagtens starte med en 32 eller 64 GB SSD, bare til Styresystem og de programmer og filer som Browser, officeprogrammer og dokumenter og dem man bruger ofte. Så kan man jo sagtens have en alm 5400 rpm HDD til alle andre programmer o.l ;)
Avatar billede dong2007 Nybegynder
01. marts 2011 - 20:22 #26
Nu er 120GB jo heller ikk meget.
Især ikk hvis man er den gavet spiller, med mange spil eller hvis man har musik/video etc.

I mine øjne er SSD ALT for DYRT....
Avatar billede repsakasper Juniormester
01. marts 2011 - 20:27 #27
Dong: Hvis der er plads til 2 Harddiske, så kan sådan noget som spil, video og musik sagtens være på den alm. harddisk, det eneste det har at sige, er at det tager 5 sek ekstra at åbne spillet - Anden betydning har det ikke ;)
Avatar billede dong2007 Nybegynder
01. marts 2011 - 20:49 #28
Der er ikk´ plads til 2 HDD, i min bærbar...;)
Avatar billede repsakasper Juniormester
01. marts 2011 - 21:04 #29
I så fald er en SSD alt for dyr i dagens Danmark lige pt ;)
Avatar billede dong2007 Nybegynder
02. marts 2011 - 10:49 #30
Kan vi hurtig blive enig om...:)
Avatar billede dong2007 Nybegynder
13. marts 2011 - 14:10 #31
Ved ikke hvem jeg skal dele pointerne ud til, så i må lige melde tilbage hvor mange af jer der vil have pointerne.
Avatar billede dong2007 Nybegynder
28. marts 2011 - 07:12 #32
Da der ingen der har givet feedback, giver jeg mig selv pointene.