Avatar billede hypofysen Nybegynder
28. februar 2011 - 13:38 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

brugere med adgang til hver deres mappe.

Hej Eksperter,

jeg har 3 brugere der skal have adgang til nogle filer i hver deres mappe.

eks.

brugernavne

mapper på serveren
/45000001/fil.pdf
/45000002/fil.pdf
/45000003/fil.pdf

Hvordan laver man smartest sådan at brugerne får adgang til deres egen mappe og sikre at andre ikke kan se indholdt?

Det er et tænkt eksempel, så jeg kan ikke vise nogen kode.

Det skal bruges til at vise lønsedler, så sikkerheden skal være i orden.

På forhånd tak
Avatar billede tjens Nybegynder
28. februar 2011 - 15:46 #1
Du kan lægge mappen over webserverens rod:
Derved er der ikke mulighed for at skrive links til filerne i adresselinien i browseren.

Derefter bruger du readfile http://php.net/manual/en/function.readfile.php til at "streame" den enkelte brugers fil til browseren.
Så kan du programmere adgangskontrollen i starten af samme PHP-fil, som udfører readfile.
Avatar billede hypofysen Nybegynder
01. marts 2011 - 13:47 #2
Det lyder da rimeligt simpelt, vil det sige, at hvis det er den måde jeg gør det på så vil det kun være muligt at tilgå filen fra min php side?
Avatar billede tjens Nybegynder
01. marts 2011 - 14:30 #3
#2 Ja.

Dog hvis serveren står på internt netværk skal alle brugere også være afspærret for FTP, mapning af netværksdrev og lignende mod serveren.
Avatar billede hypofysen Nybegynder
12. december 2011 - 07:30 #4
smid et svar tjens, jeg fik det til at virke, emn glemte at skrive her beklager.. tak for hjælpen
Avatar billede tjens Nybegynder
12. december 2011 - 08:29 #5
Hermed et svar.