Avatar billede mr.t.man Nybegynder
02. marts 2011 - 06:31 Der er 6 kommentarer

Flytning af FIBER forbindelse uden kabler

Hej.

Jeg har fået lagt en fiberforbidelse ind i huset gennem Waoo (tidligere profiber). TV signalet kommer ud af fiberboksen og går via et netværkskabel gennem routeren og videre derfra og ind i tv boksen.

Jeg har et TV på 1. sal jeg også gerne vil have et signal på, men jeg ønsker ikke at føre et netværkkabel ovenpå. Jeg har derfor spekuleret i alternative løsninger. Enten skal det flyttes trådløst eller via stikkontakten (fx. HomePlug). Umiddelbart ville det smarteste være at bruge stikkontakten, men jeg er ikke sikker på at denne løsning vil virke? Jeg aner ikke hvor stor forbindelse tv signalet kræver, men forbindelsen der går ind i huset er 30/30 mbit.

Findes der en trådløs mulighed for at sætte en afsender og modtager på?

PFT
Avatar billede AViGu Nybegynder
02. marts 2011 - 07:48 #1
Ja, det kan du. Signalet er akkurat ligesom et almindeligt netværkssignal. Du får IP adresse mv. når du sætte en enhed til.
Nu kender jeg kun HomePlug som koncept, og hvis det virker, ja, så kan du føre signalet videre. Jeg har videreført signalet med 2 accesspoints der havde mulighed for "parring" godt nok kun test, men det virkede :)
Avatar billede mr.t.man Nybegynder
02. marts 2011 - 08:56 #2
Min bekymring går på om den løsning vil kunne levere nok båndbredde til fiber tv.... Der skal trods alt nogle Mbit til og jeg har læst flere steder på internettet at HomePlug og andre lignende produkter "kun" kan levere max 2-3 Mbit... Jeg ved dog ikke hvor meget et fiber signal skal bruge, men vil tro at det er mere.....
Avatar billede AViGu Nybegynder
02. marts 2011 - 12:51 #3
Ja, det er korrekt.
Mener FullHD kræver ca. 15Mbps.
Nr. 1 er jo altid at trække kabel.
Avatar billede Nereos Nybegynder
02. marts 2011 - 14:09 #4
Kabel er uden tvivl det bedste!
Det koster altså ikke alverden at trække et kabel.
Få evt. et tilbud fra en elektriker, de fleste gør også i netværkskabler.
Avatar billede mr.t.man Nybegynder
06. marts 2011 - 15:31 #5
Jeg er ikke interesseret i at trække kabler. Bor i et gammelt hus hvor det vil se herrens ud. Så jeg skal finde en anden mulighed.

Kan man få en slags accespoint der kan kobles trådløs til min router og som har udgang til RJ45, så den kan videreføres til tv-boksen?
Avatar billede AViGu Nybegynder
28. november 2011 - 14:41 #6
Da tråden ikke er lukket, tilader jeg mig lige at svare på dit nyeste spørgsmål :)

Du kan sætte Accesspoints op i Bridge, så virker det :)