Avatar billede snigeren Nybegynder
04. marts 2011 - 18:32 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

tekstspalter i et div?

Har søgt lidt efter om man kan lave f.eks. to spalter af tekst i ét div. Synes jeg så et spørgsmål her på eksperten fra 2008 hvor svaret var det kunne man ikke.

Kan det stadig ikke lade sig gøre? Bliver man stadig nødt til at oprette to div ved siden af hinanden og manuelt skrive indhold i hver div så det bliver to spalter?
Avatar billede webweaver Praktikant
04. marts 2011 - 21:31 #1
Det kan du nu sagtens :-)

Har lige hurtigt lavet dig dette eksempel:
http://www.lasse-jensen.dk/eksperten/spalter.html

Se kildekoden ...
Avatar billede super-mann Juniormester
06. marts 2011 - 10:08 #2
Tillader mig at indsætte kildekoden her, så andre vil kunne få gavn af dette spørgsmål, hvis eksemplet på hjemmesiden en dag skulle gå død:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">

<html>

    <head>

        <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8">
        <title>Spalter</title>

    </head>

    <body>

        <div style="margin: auto; width: 600px">

            <p style="float: left; width: 280px">

                Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nunc commodo felis vitae felis lobortis et mattis arcu semper. Morbi porta, metus et tempor rutrum,
                sem turpis porttitor ligula, ac ultricies lorem enim vel risus. Cras fermentum dignissim ipsum, vitae ullamcorper metus bibendum at. Ut id dui sem. Mauris a
                turpis eros, non dapibus sem. Phasellus sit amet magna ipsum, in scelerisque dolor. Fusce eu orci erat, eget rhoncus elit. Phasellus interdum, justo eu aliquam
                dapibus, urna metus auctor lacus, sit amet vulputate est orci eget ipsum. Ut eros diam, facilisis ut laoreet at, dignissim ut enim. Nullam velit nunc, mollis nec
                molestie a, convallis at lorem. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse in risus diam. Maecenas commodo libero nisl. Mauris augue
                justo, dictum ac lobortis sed, euismod vitae mauris.

            </p>

            <p style="float: right; width: 280px">

                Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nunc commodo felis vitae felis lobortis et mattis arcu semper. Morbi porta, metus et tempor rutrum, sem
                turpis porttitor ligula, ac ultricies lorem enim vel risus. Cras fermentum dignissim ipsum, vitae ullamcorper metus bibendum at. Ut id dui sem. Mauris a turpis
                eros, non dapibus sem. Phasellus sit amet magna ipsum, in scelerisque dolor. Fusce eu orci erat, eget rhoncus elit. Phasellus interdum, justo eu aliquam dapibus,
                urna metus auctor lacus, sit amet vulputate est orci eget ipsum. Ut eros diam, facilisis ut laoreet at, dignissim ut enim. Nullam velit nunc, mollis nec molestie a,
                convallis at lorem. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse in risus diam. Maecenas commodo libero nisl. Mauris augue justo, dictum ac
                lobortis sed, euismod vitae mauris.

            </p>

        </div>

    </body>

</html>
Avatar billede webweaver Praktikant
06. marts 2011 - 10:51 #3
Jeps, det er fint ... :)
Avatar billede snigeren Nybegynder
06. marts 2011 - 17:39 #4
ahh fik vist ikke beskrevet mit behov helt ;)

det der er sådan set fint, problemet er så at når jeg henter en længere tekst med php/mysql skulle den gerne selv fortsætte over i højre spalte når venstre løber tør for plads.

Og endnu bedre hvis man kan få den til smide lige meget tekst i hver spalte,.. dvs. hvis jeg har 21 linier tekst smider den 11 i den første og 10 i den anden måske?

Er der nogen mulig måde man kan gøre det på?.. Uden en hel masse JS eller lignende.
Avatar billede webweaver Praktikant
06. marts 2011 - 18:49 #5
Ikke via CSS eller HTML.

Men når du alligevel arbejder med PHP og MySQL, vil det være nærlæggende at lave den funktion der, hvor det nemlig er muligt. Der findes nogle forskellige funktioner til at tælle tegn og så videre ...

Jeg har ikke tid lige nu, men jeg vender gerne tilbage senere når jeg har, med et eksempel :)
Avatar billede snigeren Nybegynder
06. marts 2011 - 22:48 #6
mjaa mente jeg heller ikke :)  Atlså tror ikke jeg skal bruge det lige nu men hvis du har lyst må du da gerne smide et lille eksempel sammen,.. men som sagt behøver du ikke bruge alt for meget tid på det ;)

men det vil da være fint at ha med i spørgsmålet her... plus jeg skal helt sikkert nok få brug for noget lignende engang :)
Avatar billede snigeren Nybegynder
20. marts 2011 - 13:24 #7
nå må hellere lukke spørgsmålet,.. men tak for snakken ;)