Avatar billede PeterSB Nybegynder
11. marts 2011 - 23:08 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Kan højtalerne bruges?

Hej
w
Ligger inde med et dejligt anlæg (Yamaha RX-v 450, 360 W, sourround osv.) Til det har jeg et sæt højtalere (Mission M72)

Jeg ved at de højtalere virker til anlægget. Men i gemmeren fandt jeg et sæt højtalere (Vist nok JVC, 6 Ω, 150 W)

På anlægget står der: min. 4 Ω, RMS OUTPUT POWER 85 W

Kan højtalerne bruges uden at skade højtaler eller anlæg?
Avatar billede PeterSB Nybegynder
11. marts 2011 - 23:09 #1
&#937 = ohm

Lille detalje
Avatar billede videostabilizer Nybegynder
11. marts 2011 - 23:51 #2
Du kan altid bruge højtalere med højere impedans ind forstærkeren forskriver. Således kan du godt bruge 6 ohms højtaler på en 4 ohms udgang. Det eneste der sker ved det er, at du formodentlig ikke vil kunne spille så højt som, hvis du brugte 4 ohms højtalere.

Den anden vej skal man passe mere på, dog har de fleste forstærkere et sikringskredsløb, der vil slå fra og dermed beskytte forstærkeren.
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
11. marts 2011 - 23:56 #3
Ja de kan godt bruges, det som jeg selv tror jeg ved ang. anlæg osv.
er at hvis din forstærker levere 8ohm så bør dine højtalere også være 8ohm.
Sætter du et par 4ohms højtalere til vil de stadig spille uden problemer.

Ved ikke hvor mange fejl der var i det jeg lige sagde.
Avatar billede videostabilizer Nybegynder
12. marts 2011 - 00:11 #4
Ikke korrekt tordenfusk, det er præcist der du skal være forsigtig. Højtalerne skal have samme eller HØJERE impedans end forstærkerens. Højtalere med mindre impedans KAN skade forstærkeren.
Avatar billede PeterSB Nybegynder
12. marts 2011 - 13:43 #5
Har set en artikel hvor der står at en lille forstærker godt kan brænde en stor højtaler af.

Hvis anlægget f. eks. yder 50 W, og på højtaleren står der 200 W

Er det muligt?
Avatar billede videostabilizer Nybegynder
12. marts 2011 - 13:56 #6
Det er korrekt, hvis du skruer meget højt op til forstærkeren forvrænger, vil selv en lille forskærker kunne brænde store højtalere af. Årsagen er, at specielt diskantenheden er følsom overfor forvrængning og derfor må man aldrig skrue højere op en at forstærkeren stadig spiller "rent".
Avatar billede PeterSB Nybegynder
12. marts 2011 - 14:45 #7
Tak tak :-)

Så kan jeg trygt spille god musik!