Avatar billede Tobinobi Nybegynder
15. marts 2011 - 16:27 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Mærkværdig problem med DVD-drev

Jeg har meget pludselig fået problemer med mit DVDdrev på min stationære computer. Efter at være blevet ramt af en mindre virus som min antivirusprogram fik fjernet sker der af og til det at computeren ikke finder mit drev. Kan ikke se det i enhedshåndtering eller i Denne Computer.
Som regel hjælper en genstart, men næste gang er den væk igen. Jeg kan se drevet i BIOS, og de gange hvor computeren finder drevet, kan jeg bruge det uden problemer.

Det drejer sig om TSST Corp CDDCCW SH-S223F, og jeg vil mene jeg har forsøgt alle de metoder jeg ellers har fundet. Jeg har opdateret Firmwaren, jeg har kørt Microsoft Fix-it, jeg har fjernet lowerfilter (der var intet upper) og jeg har forsøgt at lade PC'en søge efter ny hardware. Intet virker, pånær en genstart der kan løse problemet her og nu, men som ikke hjælper på lang sigt.

Omtrendt samtidig begyndte en andet problem der måske kan være relateret dertil? - nemlig at computeren nogle gange ikke lukker ned efter den står "Computeren lukkes...". Den forbliver bare i den tilstand til jeg aktivt slukker for den.

Mit største problem er dog det irriterende DVD-drev.
Nogle der har et bud på en løsning?
Avatar billede 220661 Ekspert
15. marts 2011 - 16:41 #1
Har du forsøgt at tjekke disken for fejl med chkdsk?
Chkdsk vista:    http://pctricks.dk/chkdsk-pa-vista-215.html
Denne er til Vista, man de andre fungerer på stort set samme måde.
Kan godt tage en del tid hvis disken er stor.
Hvilket styresystem kører du?
Avatar billede Tobinobi Nybegynder
15. marts 2011 - 16:46 #2
Jeg kører XP,
Og nej har ikke forsøgt det du siger, i hvert fald ikke bevidst. Er det også til XP?
Avatar billede Tobinobi Nybegynder
15. marts 2011 - 17:04 #3
http://support.microsoft.com/kb/315265/da

Jeg har fundet dette og forsøger den sidste metode.
Men den kommer med en fejl, da jeg skriver diskenhed:/d. Jeg forsøger derfor at genstarte og så håber jeg den kan finde drevet, så prøver jeg igen
Avatar billede noltus Novice
15. marts 2011 - 17:14 #4
220661

Øhhhhhh.køre chkdsk. på et DVD drev,det må du gerne forklare lidt bedre,det kan du nemlig ikke,ved du hvad chkdsk gør. LOL

Nå,men nu til en mulig løsning,prøv at se om du kan se den i enhedshåndtering (højreklik på denne computer,vælg egenskaber og enhedshåndtering),kan du finde den der så prøv at fjerne den derfra (klik ved DVD/CD rom drev så den udvider sig nedad og højreklik på drevet og vælg fjern),genstart og Windows vil så lægge en ny driver ind
Avatar billede Tobinobi Nybegynder
15. marts 2011 - 17:27 #5
Nu har det så taget en andet drejning.
Nu kan jeg slet ikke se drevet, ligemeget om jeg genstarter eller ej. Når den indlæser Bios går det også langsomt, og det er lige op til at den indlæser drevet.
Jeg kan dog stadig se det i Bios.

Nej, jeg kan ikke finde den i enhedshåndtering. Der står en andet drev, som jeg ikke lige forstår hvorfor, det har været der hele tiden, men duer ikke til noget som helst.
Avatar billede noltus Novice
15. marts 2011 - 18:30 #6
prøv at pille drevet fysisk fra,altså ud med kabel,genstart når den er færdig så luk og kabel til igen,det kan jo også være dit drev er deffekt
Avatar billede Tobinobi Nybegynder
15. marts 2011 - 18:52 #7
Det gjorde da i hvert fald at jeg nu igen kan se mit drev.

Det kunne jeg ikke før, så lad det blive løsningen. Så må jeg se hvor lang tid det holder.

Det kan vel ikke være hardwaren det er galt med, når den duer nogle gange, og kan ses i Bios.

Men send et svar!
Avatar billede 220661 Ekspert
15. marts 2011 - 19:18 #8
#4 noltus grunden til jeg anbefalede chkdsk var dette som spørger også omtalte sidst i sit indlæg:

"Omtrendt samtidig begyndte en andet problem der måske kan være relateret dertil? - nemlig at computeren nogle gange ikke lukker ned efter den står "Computeren lukkes...". Den forbliver bare i den tilstand til jeg aktivt slukker for den."

Jeg er da godt klar over dvd og chkdsk ikke normalt hænger sammen.
Avatar billede noltus Novice
15. marts 2011 - 20:21 #9
her er et svar