Avatar billede timmwillum Nybegynder
16. marts 2011 - 23:23 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Problemer med datoformat i mySql database

Hej eksperter

Jeg har problemer med input af dato i mySql database. Har i en anden tråd fået anbefalet anvendelse af parametre, men det kan jeg ikke få til at virke.

    sql =     "INSERT INTO tblOrdreStatusHistorik (dato, ordreId, ordreStatus) " & _
            "VALUES (" & _
            date()  & ", " & _
            Request.Form("ordreId") & ", " & _
            "'" & Request.Form("ordreStatus") & "'" & _
            ")"

    response.write "sql: " & sql
    set conn = CreateObject("ADODB.Connection")
    conn.open cString
    conn.execute sql, , 129

Der kommer simpelthen ikke noget input i datafeltet i databasen. Resten ryger fint ind. Jeg har også prøvet med andre løsninger i stedet for date(). Fx at bygge den op med følgende:

        year(date()) & "-" & month(date()) & "-" & day(date())

Når jeg udskriver min sql, ser det ud som om inputtet til datofeltet er ok (2011-3-16). Men der kommer alligevel ikke noget ind i datofeltet i databasen.

Jeg har også prøvet simpelthen selv at indsætte en dato som fx 2001-11-11 ... sjovt nok gav det inputtet 1979, da jeg udskrev min sql sætning. Og det kom naturligvis ikke i databasen, fordi formatet er forkert.

Det skal lige siges, at jeg på min indexside (ovenstående ligger i en include) har sat dansk format således:

SetLocale(1030)

Nogle gode råd?
Avatar billede mikkelnh Nybegynder
16. marts 2011 - 23:45 #1
prøv noget istil med
    sql =    "INSERT INTO tblOrdreStatusHistorik (dato, ordreId, ordreStatus) " & _
            "VALUES (getdate(), " & _
            Request.Form("ordreId") & ", " & _
            "'" & Request.Form("ordreStatus") & "'" & _
            ")"
Avatar billede Slettet bruger
17. marts 2011 - 08:08 #2
hvilket format har dit dato felt?
Avatar billede timmwillum Nybegynder
17. marts 2011 - 16:12 #3
mikkelnh ... dit forslag giver en fejl:

  Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e31'

  [MySQL][ODBC 3.51 Driver][mysqld-5.1.51-log]FUNCTION web469652.getdate does not exist

Jeg har også prøvet med date() i stedet, men så fortolker den det ikke som funktionen, men som om den skal indsætte "date()".

FrankOlesen ... jeg forstår ikke helt spørgsmålet. Jeg har jo ikke et datofelt, da jeg netop ønsker at indsætte dags dato ..
Avatar billede timmwillum Nybegynder
20. marts 2011 - 18:59 #4
Lukker