Avatar billede bodyguard Nybegynder
24. marts 2011 - 16:12 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

iPhone / Android app

Hej Eksperter,

Jeg er ved at udvikle en mobil side/adgang til vores intranet.

I den forbindelse tænkte jeg at det kunne være fedt at lave det som en app.

Kan man finde en "app skabelon" eller ligne...

Primært skal appen "bare" fungere som hjemmesiden, men sparre lidt data ved at have GUI/grafik indlæst på forhånd.

Hvis ikke der kan findes som en skabelon, så hvis nogen kan udvikle den for få kroner er jeg meget interesseret i at høre fra jer på web@rescue-group.dk
Avatar billede arne_v Ekspert
24. marts 2011 - 16:23 #1
C# var ikke oplagt.

iPhone hoved sprog er objektive C.

Android hoved sprog er Java.

Men hvis du vil bruge C# saa:

http://monotouch.net/
http://mono-android.net/
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
24. marts 2011 - 20:36 #2
Hvis det at du har et app til iOS (iPhone) er vigtigt ville jeg råde dig til at betale nogen for at lave det for dig. Dette lægger jeg i at det at lave Apps til iOS koster 500 kr. årligt og du ikke kan slippe for dette gebyr med mindre du jailbreaker telefonen.

Android ville være muligt, men igen som Arne siger C# er ikke optimalt. Det er java dog, og java er forholdvis meget lig C# så det ville nok ikke være det store problem at lave det i java.
Avatar billede bvli Praktikant
25. marts 2011 - 09:38 #3
Jeg er fuldstændig uenig (som vi vist også har været inde på før).

Jeg mener at monotouch er et produkt der sagtens kan bruges til kommerciel udvikling af iTouch/iPhone/iPad-produkter. Det er hverken WPF eller Winforms, så du har stadig et nyt api at lære, men det er stadig C#, med de fordele det nu indebærer. (f.eks. linq)

Man siger jo heller ikke at C# ikke er oplagt til at skrive windowsprogrammer i, fordi Windows' hovedsprog er C. Tværtimod synes jeg faktisk C# er det mest oplagte til mobilapplikationer. Du kan bruge din model på tværs af (næsten) alle mobilplatforme og nøjes med at skrive dit GUI-lag direkte til platformen.
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
25. marts 2011 - 11:30 #4
Vil ikke gøre det her til endnu en diskussion. Men vil bare sige: han siger det er et lille projekt og derfor vil jeg tro at han ikke er interesseret i at betale 500 kr. pr. år for at kunne skrive apps til iOS.

Så har vi Android tilbage, så begynder forskellen mellem Java og C# at være så lille at det ikke ville være en stor udfordring at skrive det i Java.

Men igen det er op til hvad man selv vil lægge af tid i det.

[Dette vil være sidste indlæg omkring Java/C# sammenhæng i Android fra mig]
Avatar billede arne_v Ekspert
25. marts 2011 - 15:46 #5
Monotouch kan sikkert fint anvendes til udvikling. Novell har lavet det til formaalet.

Det ændrer bare ikke på hvad Apple anbefaler og dokumenterer eller hvad de fleste bruger.

Sammenligningen med C# paa Windows holder ikke vand:
- producenten af Windows supporterer C#
- der er en stor mængde C# udviklere på Windows
Avatar billede bodyguard Nybegynder
22. juli 2011 - 19:49 #6
Takker for kommentarerne og lukker :)
Avatar billede arne_v Ekspert
22. juli 2011 - 20:49 #7
En anden gang skal vi nok lade vaere med at skrive noget overhovedet.
Avatar billede bodyguard Nybegynder
22. juli 2011 - 21:50 #8
Hej Arne_v, heinzdmx og bvli,

Beklager den manglende respons og ikke i det mindst en tak for at I tog jer tid til at kommentere på min problemstilling.

Jeg sætter stor pris på jeres feedback og fandt ud fra jeres feedback, at det ville være nemmere at lave en hjemmeside målrettet smartphones.

Igen tak for jeres hjælp :)
Avatar billede arne_v Ekspert
22. juli 2011 - 22:06 #9
Ifoelge #6 var vores bidrag ubrugelige (du tog jo selv point).
Avatar billede bodyguard Nybegynder
22. juli 2011 - 22:18 #10
Ikke ubrugelige da de gav mig en ide om hvor komplekst det ville blive at lave en app og dermed lettere at lave en hjemmeside.

Så jeg er såmænd meget taknemlig.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. juli 2011 - 23:06 #11
Normalt antager vi at:

brugbare svar => faar point
ubrugelige svar => faar ikke point