Avatar billede Mcoroklo Nybegynder
26. marts 2011 - 15:32 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Blue screen of death hver gang: IRQL_not_less_or_equal

Jeg er i den sitaution hvor jeg har en stationær som i et par år har kørt GLIMRENDE! :-) Efter garantien udløb, er der så begyndt at komme problemer.

Hver gang jeg starter, så går der alt imellem 30 sekunder og 10 minutter, så kommer der en blue screen of death, med fejlen:

IRQL_Not_less_or_EQUAL

Jeg har prøvet at skifte harddisk, men det hjalp ikke.. En formatering hjalp heller ikke.

Jeg har haft den til reperation en gang hos et firma, som sagde "vi har rengjort den", fordi den "virkede hos dem" og den kunne åbenbart køre performance test i 24 timer (påstod de).

Hvad pokker gør jeg herfra?

På forhånd, TAK! :-)
26. marts 2011 - 15:47 #1
Du/I skal altid skrive under hvilket Styresystem det drejer sig om!
Win98, ME, W2000, XP, Vista, Win7, OS/2, Unix, Linux, ... ?
Avatar billede 220661 Ekspert
26. marts 2011 - 16:03 #2
Vil anbefale du får testet dine ram klodser.
http://www.ultimatebootcd.com/
Dette skulle kunne klare det. Har dog selv brugt Memtest86:
http://www.memtest86.com/download.html
Avatar billede Slettet bruger
26. marts 2011 - 16:04 #3
IRQL_Not_less_or_EQUAL

det er en hardware fejl men det ved du jo godt
min umidelbare mistanke er en ram fejl

lav en ultimate boot cd og boot op på og test

kommer der røde tal er det klodsen der er dårlig

http://www.ultimatebootcd.com/

husk altid at teste nye ram eller spørg forretningen om de har gjort det
Avatar billede 220661 Ekspert
26. marts 2011 - 16:10 #4
Kan i følge denne tråd også være hvis komponenter bliver overophedet. Specielt cpu:
http://www.tweaksforgeeks.com/IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL.html

Men i dette tilfælde her hvor der er stor tidsforskel på hvornår det sker tror jeg også mere på ram.
Avatar billede Mcoroklo Nybegynder
26. marts 2011 - 16:15 #5
@Karise
Hæhæ - det er 100% rigtigt.. Jeg antog lidt per definition det var Windows 7, men nu du skriver det kan jeg sagtens se hvad du mener!

(Det er Windows 7)

Omkring mine RAM.. Så har jeg prøvet MemTest, hvor jeg får en "unexpected interrupt halting cpu0" fejl.

Umiddelbart lader det til at være en RAM fejl! :-)

Køber man så bare nogle nye RAM og putter i? Og bør man være opmærksom på nogle ting ikke passer sammen osv.?
Avatar billede 220661 Ekspert
26. marts 2011 - 16:28 #6
Har du kørt testen med en blok ad gangen så du ved hvilken en der er synderen?
Har du en del ram installeret kan du jo så herefter prøve pc og se om fejlen er væk.

Nu er det længe siden jeg brugte memtest86, men skriver den ikke alle oplysningerne om ramklodserne på siden der kommer op?
Avatar billede 220661 Ekspert
26. marts 2011 - 16:30 #7
Manglede jo selvfølgelig at du skulle fjerne den defekte ram.
Avatar billede Mcoroklo Nybegynder
26. marts 2011 - 16:36 #8
Jeg har 4 RAM blokke, og jeg prøvede dem en af gangen. Der var ikke en af dem som ikke smed den omtalte fejl (Unexpected error).

Til gengæld prøvede jeg at nappe en RAM blok fra en ældre PC. her kunne den sagtens bestå testen.

Dette er skrevet fra den omtalte stationær - Som indtil videre IKKE har crashet!! :-)

Smid et svar 220661 - Så får du point i aften! :-)

tak for hjælpen
Avatar billede neoman Novice
26. marts 2011 - 16:37 #9
Bemærk at du kan få de samme resultater og BSODs hvis PSU'en ikke længere stabilt kan forsyne RAMmene med spænding. Hvis du får RAM fejl ved memtest86, fjerner den "defekte" ram og stadig får RAM-fejl, så er det sandsynligvis PSUen.

Hvis du har adgang til en anden PSU prøv at sætte den i.
Avatar billede neoman Novice
26. marts 2011 - 16:39 #10
At 4 ramblokke alle er begyndt at fejle samtidigt er altså ret usandsynligt. Jeg ville stadig gætte på PSU'en.
Avatar billede Slettet bruger
26. marts 2011 - 16:49 #11
lad os ikke gøre det sværere end det er

udeluk først ram og skift dem

prøv så om der er flere fejl på den
Avatar billede 220661 Ekspert
26. marts 2011 - 17:01 #12
Jeg venter lige med at lægge svar til dine undersøgelser er helt færdige. Du må lige melde tilbage når du er 100 % sikker på det virker rigtigt. Ellers må vi arbejde videre med det.

Jeg synes nemlig også det er mærkeligt at alle 4 klodser fejler i den individuelle test
Avatar billede Slettet bruger
27. marts 2011 - 08:12 #13
en teori er at dine ram klodser er konkave - d.v.s at de er en lille smule skæve og derfor ikke sidder oredentligt eller godt nok i soklerne.

løsningen hvis det er dem - skiftes

det kan også godt være selve bundkortet der har en fejl i soklerne - sjældent men muligt - nyt bundkort

det kan også være din bios der skal opdateres men tror det ikke men muligt
Avatar billede 220661 Ekspert
27. marts 2011 - 10:05 #14
Kører pc stadig uden problemer med anden type ram end de andre du havde i?
Skal vi lukke tråden?
Avatar billede Mcoroklo Nybegynder
28. marts 2011 - 08:38 #15
Undskyld mit lidt sene svar:
Jeg testede med nogle andre RAM hele aftenen, og det fungerede glimrende. Den bestod testen igen og igen, og computeren lod til at køre perfekt.

Jeg har bestilt noget nyt RAM som kommer i morgen! :-)

Hvis problemerne fortsætter, opretter jeg en ny tråd!

Tak for alle de gode råd... Jeg tror du har en rigtig god pointe Treatmenice!

220661, du får points - du fik mig på rette spor.

Igen, mange tak! :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
28. marts 2011 - 15:46 #16
Okay så lægger jeg svar her