Avatar billede sims213 Nybegynder
08. april 2011 - 23:18 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Et godt digitalt antennestik søges - nogen anbefalinger?

Hej, jeg er i tvivl om jeg har et godt nok antennestik - har vidst bare et almindeligt. Derfor vil jeg lige vide om der var nogen der kunne anbefale et godt, og ikke alt for dyrt antennestik, som også kan tage digitale kanaler? :)
Avatar billede sims213 Nybegynder
08. april 2011 - 23:21 #1
Forresten mit tv er Sony Bravia 40EX400 , eller sådan noget mener jeg ..
Avatar billede keysersoze Guru
09. april 2011 - 00:55 #2
et antennekabel er et antennekabel - der er ikke noget der hedder digitalt og analogt antennekabel, det er kun lidt på kvaliteten af antennekabel man kan opleve forskel på. Det der er afgørende for om du kan tage digitale kanaler er derimod din tuner, altså om den kan tage MPEG 2 og mere relevant MPEG 4.
Avatar billede sims213 Nybegynder
09. april 2011 - 01:49 #3
Så det har altså intet at gøre med tykkelsen, og om enderne er af guld eller sølv?
Avatar billede Tobinobi Nybegynder
09. april 2011 - 01:56 #4
Hvis dit fjernsyn er det du skriver, så tager det MPEG4 og digital tv. Derfor kan det være relevant for dig at udskifte dine antennekabler, hvis disse er de billige kabler med plastik-hætte kan det forbedre kvaliteten af tv-signalet hvis du skifter.

Med det gamle analog tv, var forskellen mellem kablerne mindre end den er med det digitale. Samtidig blev analog kanalerne grumset dårlige hvis signalet var svagt. Med det digitale signal forsvinder nogle af kanalerne helt hvis signalet bare er en smule dårligt.

Har du en stor tv-pakke, og har du probler med nogle kanaler (tjek evt. signal styrken på en tilfældig kanal via dit tv), så burde du overveje at købe et ordenligt kabal ved en tv-forhandler. Har du ingen problemer med dit tv på nuværende tidspunkt, så ser jeg ingen grund til at du ændrer noget.

Tjek evt. http://digitalt.tv/antennekabel-kvalitet-raad
Avatar billede sims213 Nybegynder
09. april 2011 - 02:20 #5
Altså jeg har set på min Antenneforeningshjemmeside at jeg burde kunne tage TV3+ og TV3+HD (begge ved digitalt) men jeg kan kun se TV3+, ved dog ikke om det er generelt at det er sådan i kommunen .. Men hvad vil prisen cirka være for det kabel som du vil foreslå ?
Avatar billede sims213 Nybegynder
09. april 2011 - 02:21 #6
- Vil eventuelt gerne have en hjemmeside hvor man kan købe det, eller navnet på en butik :)
Avatar billede Tobinobi Nybegynder
09. april 2011 - 02:52 #7
Det kan godt være på grund af dit tv ikke understøtter HD-tv. Det skal altså være Full-HD og ikke blot HD-ready.

Hvis Yousee er din udbyder har de fine antennekabler som kan købes på deres hjemmeside. Prisen ved dem er garanteret ikke den laveste, men her garanteres der for kvaliteten.

Ellers kan du evt. kigge her http://www.av-connection.dk/?ML=316 , jeg mene at hvis du holder dig til de kabler der kommer fra et bestemt mærke, eks. ClickTronic eller AV-advance, så kan du være sikker på at kablet har en kvalitet der gør at det ikke er der du mister dit tv-signal.
Avatar billede sims213 Nybegynder
09. april 2011 - 02:57 #8
Mit tv er Full-HD, så det må være noget andet ..
Avatar billede sims213 Nybegynder
09. april 2011 - 03:07 #9
- er YouSee også min udbyder, hvis de bare er antenneforeningens udbyger ? :O
Avatar billede keysersoze Guru
09. april 2011 - 09:55 #10
Det skal være et ualmindeligt dårligt kabel hvis signalet på enkelte men ikke alle kanaler forsvinder så jeg er ret sikker på at det ikke er her problemet ligger.

TV3+ sendes ikke digitalt - det er kun TV3+HD der gør det og for at have den skal du, hvis du havde yousee, op på deres mellempakke, og da de fleste boligforeninger som udgangspunkt kun kører med grundpakker må du næsten kunne se hvad du har af udbyder ved at kigge på dine regninger.

Hvordan forsøger du at indstille kanalerne?
Avatar billede sims213 Nybegynder
09. april 2011 - 12:14 #11
Jeg lavede en scanning på alle gratis digitale kanaler, og der kom andre HD kanaler som fx, 6rn HD og Kanal 5 HD, men ikke nogen TV3+HD
Avatar billede sims213 Nybegynder
09. april 2011 - 20:38 #12
Det må vel så bare være i vores antenneforening at det ikke skulle være muligt at få den, selvom det dog undrer mig lidt, at der er et kryds ved HD ud for TV3+ ..

http://www.hedensted-antenneforening.dk/Lillepakke.aspx

Vi har den store pakke, så nogen der kan regne ud hvorfor jeg så ikke kan finde en kanal der hedder TV3+ HD, men kun TV3+ ved Digitale Kanaler? :)
Avatar billede sims213 Nybegynder
09. april 2011 - 20:40 #13
Ej, hvor er jeg dårlig til at huske at skrive alt i en post! Nå, men vil bare sige at alle de andre kanaler med X ved HD, har jeg fundet, hvor der så står kanal navnet og så HD efter, fx 6rn HD, så er der overhovedet en kanal der hedder TV3+ HD? :I
Avatar billede keysersoze Guru
10. april 2011 - 00:50 #14
Det er lidt underligt sat op synes jeg, for Kanal5 findes rigtig nok i en HD version, Kanal5 HD, men den findes også i en normal version, Kanal5, og det samme gør sig gældende for fx 3+ og 6eren - men de kører hver især som 2 helt forskellige kanaler og ligger derfor på hver deres kanalnummer. Så kan du finde nogle men ikke alle må du prøve at hive fat i foreningen og få oplyst de korrekte kanalnumre.
Avatar billede Tobinobi Nybegynder
10. april 2011 - 19:19 #15
Ja det vil jeg også mene du bør gøre.
Men jeg går ud fra at din forenings udbyder er Yousee, da du omtaler dine HD kanaler som gratis. :)

Er det korrekt, så gå ind på https://web.yousee.dk/kanaloversigt/addressSearch og tjek hvilket Digital nummer Tv3+HD burde have i dit område. Scan så evt. dina kanaler ind igen, og kan du stadig ikke finde den, bør du kontakte din forening.
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
10. april 2011 - 23:31 #16
Vil bare lige nævne at det er ligegyldigt om dit tv er full hd el. hd ready, det er bare nogle termer som man har fundet på for at gøre det nemmere for forbrugerne, men det virkede ikke.

Der er 3 hd signaler der er relevante 720p, 1080i & 1080p
Der er ingen udbyder der levere 1080p pga. datamængden.
De sender typisk i 1080i som kun fylder ca det halve, dvs. har du et tv som køre 720p, så kan du stadig modtage 1080i da tv'et kan skalere billedet.

Så det med hd ready og full hd er noget bavl opfundet til at lokke forbruger til at bruge flere penge på en større model.

Som tommelfingerregl, for at udnytte 1080p skal du som minimum have et 42" øjet kan ikke se forskellen på mindre tv.
Og selv ved 42" til 52" er det svært at se forskellen hvis du ikke sidder tæt på skærmen.

(kommer selvfølgelig an på panelet, nogle er bedre ned andre og der findes undtagelser, men generelt)

Tager jeg fejl, så ret mig gerne.
Avatar billede sims213 Nybegynder
11. april 2011 - 14:14 #17
YouSee hjemmesiden hjalp mig ikke ligefrem, på listen er  bl.a. The Voice og TV3+ ikke en gang listet, selvom jeg kan se kanalerne på mit fjernsyn, så heller ikke der kan jeg få digital nummeret på TV3+ HD :s
Avatar billede Tobinobi Nybegynder
11. april 2011 - 18:15 #18
Tror da du har ret med hensyn til at begreberne Full-HD og HD-ready og opfundne begreber der reelt ikke betyder noget. Men som udgangspunkt er et HD-ready tv ikke muligt at se HD fjernsyn på, medmindre du tilkøber en boks som tilsluttes via HDMI indgangen. Et HD-ready tv er dermed blot et tv med HDMI indgang.

Et Full-HD tv betyder så til gengæld et tv der også har en tuner så den kan modtage MPEG4 formatet, som HD signalet udsendes i.

Skaleringerne er jeg ikke så bevidste omkring. Men jeg mener det er korrekt at HD-ready tv'et kun kan tage 720p, om den kan skalere de andre signaler ned så det passer ved jeg ikke. Men jeg mener slet ikke at tv'et kan modtage HD-signalet pga. formatet.

Men tilbage til tråden:
jeg synes godt nok det virker mærkeligt. Det er muligt at nogle foreningerne ikke har alle de kanaler med som ellers normalt bliver udbydes i Yousee's pakker. Derfor kan din forening være skyld i at 3+HD ikke er med i din pakke.
Tror du må kontakte din tv-forening for at komme videre?
Avatar billede sims213 Nybegynder
11. april 2011 - 21:02 #19
Okay, tusind tak for alle svarene :)
Avatar billede sims213 Nybegynder
18. april 2011 - 18:55 #20
Tak for alle svarene, men da ingen lagde et svar, selv efter en uge, lukker jeg den derfor.