Avatar billede Mcoroklo Nybegynder
12. april 2011 - 10:29 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Hjemmeside med iPhone/mobil frontend?

På det seneste er der på mange hjemmesider lavet to forskellige frontends:

1) Standard hjemmeside som vises når man besøger hjemmesiden med en normal browser på en computer
2) Mobil hjemmeside som vises når den åbnes med en iPhone/Android telefon

Jeg er blevet lidt nysgerrig: Hvordan gør man dette? Helt konkret har jeg følgende to spørsgmål:

1) Hvordan laver man opdelingen, så f.eks. en iPhone ser den mobile frontend? Er det bare et tjek på operativsystemet også videresende til A eller B i noget code-behind?

2) Hvordan udvikler man specifikt til iPhone? Et link som kan få mig i gang ville være super..

På forhånd, mange tak for hjælpen!
Avatar billede Mcoroklo Nybegynder
12. april 2011 - 10:30 #1
Jeg læste lige min besked igennem igen:

Der menes ikke udvikles specifikke applikationer til iPhone. Jeg har rodet med objective C før, men jeg regner ikke ligefrem med at hjemmesiderne kodes i det ;-) hæhæ.
Avatar billede claes57 Ekspert
12. april 2011 - 10:37 #2
http://rafael.adm.br/css_browser_selector/
lidt javascript, og din css kan opdeles i bla ipad, iphone og meget andet
    win - Microsoft Windows (all versions)
    vista - Microsoft Windows Vista
    linux - Linux (x11 and linux)
    mac - Mac OS
    freebsd - FreeBSD
    ipod - iPod Touch
    iphone - iPhone
    ipad - iPad
    webtv - WebTV
    j2me - J2ME Devices (ex: Opera mini)
    blackberry - BlackBerry
    android - Google Android
    mobile - All mobile devices
Avatar billede madand Nybegynder
12. april 2011 - 11:03 #3
Hver browser har en agentstring, og den kan du evt. tjekke på.

Så hvis agentstringen fortæller dig at det er en iPhone, så kan du enable et stylesheet, eller du kan undersøge hvilken opløsning brugeren kører med, og derefter, vælge et stylesheet, siden skal bruge.

Sådan tror jeg, at jeg ville gøre.

Skriv "agent string" i google, hvis du ikke lige kender til det.
Avatar billede phliplip Nybegynder
12. april 2011 - 12:13 #4
http://detectmobilebrowser.com/

Ovenstående side har forskellige scripts der kan klare redirecten, jeg bruger selv Apache/mod_rewrite scriptet i firmaet.

Jeg er også igang med at udvikle et mobil site, til online bestilling. Jeg startede med jqTouch (http://www.jqtouch.com/), men skiftede til jQuery Mobile (http://jquerymobile.com/).

jqTouch er primært minded mod iPhone/mobilesafari, og selvom jQuery Mobile stadig kun er i Alpha stadiet, så har jeg ikke haft de større problemer med det jeg har lavet indtil videre.

Fælles for de 2 er at det er JavaScript frameworks, der bygger videre på jQuery - der også er et JS framework. Du skal selvfølgelig have styr på HTML(5) og CSS.
Avatar billede phliplip Nybegynder
12. april 2011 - 12:16 #5
Argh.. latterlig URL highlighter de bruger på EXP, halvdelen af mit indlæg mangler

..

Men er nu skiftet til jQuery Mobile http://jquerymobile.com/

..