Avatar billede cldu Nybegynder
06. januar 2000 - 19:07 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

dammit... 404 fejl og 403 osv...

Yo!

Jeg KAN bare ikke huske hvordan det er man laver sine egen "404" fejlmeddelelser, dvs. erstatning for de default sider man får at se i IE og NS.

100 point til en udførlig forklaring eller et link til en uydførlig forklaring.

/cldu
Avatar billede ntmaniac Nybegynder
06. januar 2000 - 20:03 #1
Mener du hvordan man laver dem default i IIS eller bare generalt til win98?
Avatar billede cldu Nybegynder
06. januar 2000 - 20:10 #2
jeg har hørt noget om at man kan "fortælle" servere (selvom det ikke er din egen) hvilke filer den skal hente når den støder på ovennævnte fejl...
Avatar billede ntmaniac Nybegynder
06. januar 2000 - 20:26 #3
Hvis du har en IIS server kan du vælge hvordan de fejl skal se ud, ja, som du selv siger kan du lave erstatninger for dem der allerede er.
Jeg skal ikke kunne sige om det kan lade sig gøre uden en server men tvivler på det, eftersom de dokumenter du får default er filer der ligger på en anden server.
Men jeg er som sagt ikke sikker!
JKeg kan give dig en guide til hvordan du ændrer dem på en IIS server men det er også det =)
Avatar billede cldu Nybegynder
06. januar 2000 - 20:29 #4
ntmaniac: jeg har en IIS, men det er ikke på den server jeg har brug for at oprette disse filer. :-/
Avatar billede ntmaniac Nybegynder
06. januar 2000 - 20:32 #5
ok det kunne jo godt være jeg leder lige efter noget i øjebliket på MS hjememside...
Men hvis du vil have af vide hvordna man ændrer dem på IIS kan jeg godt hjælpe med det =)
Avatar billede cldu Nybegynder
06. januar 2000 - 20:36 #6
ntmaniac: det ved jeg, men jeg ved også der er en standard navnekonvention til at få alle IIS servere til at bruge de filer du angiver.
Avatar billede ntmaniac Nybegynder
06. januar 2000 - 20:39 #7
Jeg har ikke min Knowledge base til rådighed men når jeg kommer fra arbejder finder jeg ud af noget.
Ellers http://support.microsoft.com
der plejer at være en masse OK artikler!
Avatar billede cldu Nybegynder
06. januar 2000 - 20:47 #8
jeg lader spm. stå åbent...

Jeg ved at NetSite engang havde det skrevet ned hvudden man gjorde... Men det er tilsyneladende væk nu. :-/
Avatar billede benny.dk Nybegynder
07. januar 2000 - 08:31 #9
Hvis det er på unix, kan du styre det via .htaccess filen, så vidt jeg husker, men jeg slår det gerne efter hvis det er til unix du har brug for det.
Avatar billede cldu Nybegynder
07. januar 2000 - 08:32 #10
benny: jeg tror alt vil hjælpe her.. :-)
Avatar billede benny.dk Nybegynder
07. januar 2000 - 08:59 #11
Lav dine egen fejlbeskeder
Hvis du er træt af de kedelige 404 Not Found, er det så smart at man ved hjælp af .htaccess kan ændre det.

Det du skal gøre er at skrive ErrorDocument og en statuskode efterfulgt af en adresse eller en tekst. Adressen skal starte med en / for ellers ville du få en fejlbesked om at fejlbeskeden ikke kunne findes. Hvis du skriver at adressen til 404 er 404.html, og du prøver at hente filen /bibliotek/fil.html og den ikke findes, så vil serveren prøve at vise /bibliotek/404.html.

Eks.

ErrorDocument 404 /404.html
I stedet for at bruge en ekstern fil, er det muligt at skrive fejlbeskeden i din .htaccess

Eks.

ErrorDocument 404 "HTTP 404 Not Found
Bemærk at du skal starte med et ("), og du behøver ikke af slutte med et.

Kig her --> http://sunsite.auc.dk/apache/docs/mod/core.html#errordocument, hvis du vil se mere.
Avatar billede cldu Nybegynder
19. januar 2000 - 00:19 #12
hmmm... det der var til apache-servere - jeg leder efter det til NT servere... well.. så må jeg sq lave min egen server og stille den i en servercamp et eller andet sted...
Avatar billede jensgram Nybegynder
23. november 2000 - 10:26 #13
Pas på med relative URL\'er da de reffererer til serverens \"root\"!