Avatar billede Kalre Nybegynder
19. april 2011 - 17:10 Der er 18 kommentarer og
4 løsninger

DRM beskyttede WMA filer til mp3?

Hejsa, jeg er begyndt at låne lydbøger fra netlydbog.dk. Jeg kunne godt tænke mig at kunne afspillet dem på min ipod, mens jeg f.eks. sidder i toget eller andet, men da det er WMA filer kan det ikke lade sig gøre. Jeg kan ikke konvertere dem da de er beskyttede, og jeg kan ikke fjerne beskyttelsen ved at brænde dem på et virtuelt drev pga. der er tidsbegrænsning på filen og at det derfor ikke er tilladt at brænde den.

Jeg håber at der er nogle som kan hjælpe mig
Avatar billede morten-bork Nybegynder
19. april 2011 - 18:04 #1
Vil lige starte med at sige at dette ikke er lovligt!

Jeg bruger tunebit til det, da jeg henter musik på TDC play og skal afspille det på min mac. I dette tilfælde er det lovligt at fjerne sikringen, men da du ikke har rettighederne til at ligge det over på en afspiller så er det ikke.
Avatar billede chalde Seniormester
19. april 2011 - 18:41 #2
#1 Men du bryder dog TDC's vilkår, og de har dermed ret til at afbryde din forbindelse (og dertil også at retsforfølge dig):
http://bit.ly/eu8xC4

Men hvis du siger det er ulovligt, hvorfor vejleder du så spørger?

#0 Du bryder, som anvist ovenfor, vilkårene for brug af Play.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. april 2011 - 19:11 #3
Jeg er enig i #2. Det står der tydeligt i linket.
Ja det er lidt dobbeltmoralsk først at forbyde, for herefter at vejlede i hvordan det gøres.
Avatar billede morten-bork Nybegynder
19. april 2011 - 21:26 #4
#3 kan jeg godt se, men den tanke jeg havde da jeg skrev det var. At om jeg fortale ham hvordan eller han bruge 5-10 min på google, ikke gjorde det store forskel.

Men kan godt se det var forkert.
Avatar billede Kalre Nybegynder
19. april 2011 - 21:38 #5
hejsa, jeg har søgt på google i lang tid, men intet der giver resultat. ikke andet end et gammelt spørgsmål her på expert, men det var en tråd tilbage fra 2007 hvor linkse ikke virkede.

Jeg tror ikke at det er ulovligt, da de ellers har guides til hvordan man flytter det over til eksterne enheder som kan afspille WMA. Det kan da ikke være rigtigt at de vælger at bruge et format som en så utrolig lille del af danskerne kan afspille på en lydafpiller, de fleste render jo rundt med en ipod.
Avatar billede Kalre Nybegynder
19. april 2011 - 21:40 #6
Jeg mener desuden at have prøvet tunebite for et par år tilbage, er det ikke noget med at man kun kan fjerne drm fra filer på 2 minutter eller under? medmindre at man altså betaler til dem.
Avatar billede chalde Seniormester
19. april 2011 - 21:50 #7
#5 du ku jo også vælge og købe musikken nu hvor den gratis løsning ikke lever op til dit behov.
Avatar billede Kalre Nybegynder
19. april 2011 - 22:04 #8
hejsa, hvis du læser mit spørgsmål igen, vil du se at det ikke drejer sig om musik, men derimod lydbøger lånt fra biblioteket.
Avatar billede chalde Seniormester
19. april 2011 - 22:16 #9
#8 Beklager, købe lydbogen, nu hvor Apple har valgt deres helt egen løsning uden support for andre drm-løsninger.
Men der er forskel på at overføre et produkt med drm/licens og at bryde drm.
Det bedste for dig ville nok være at kontakte http://kum.dk/
Jeg har været i kontakt med dem flere gange, og de er meget venlige til at svare eller undersøge ting for dig.
Avatar billede Kalre Nybegynder
19. april 2011 - 22:42 #10
Tak henvisningen, jeg har nu kontaktet kulturministeriet.

I mellemtiden håber jeg dog at der er andre som kan hjælpe mig.
Avatar billede Slettet bruger
20. april 2011 - 14:24 #11
Avatar billede 220661 Ekspert
21. april 2011 - 06:51 #12
Så er #11 måske et lige så godt svar som #1.
Det ændrer jo ikke for reglerne for hvad man må????
Avatar billede thov Forsker
23. april 2011 - 18:29 #13
Tjaa.. Kan computeren afspille musikken/lydbogen, kan Audacity også grabbe den.
Det tager tid, men resultatet er WAV eller MP3, som kan konverteres til enhver afspiller.

Er det lovligt ?
Det er det vel, for lovgivningen omtaler digitale 1:1 kopier, og det er det her ikke.
Det er en omvej via et analogt signal, som i princippet forringer lyden.
(Det betyder nok ikke noget for lydbøger).
Avatar billede 220661 Ekspert
23. april 2011 - 20:13 #14
#13 interessant. Mp3 anses jo som værende en form for digital kopi. Men det gør Wav vel ikke, selvom man kan have en rigtig god kvalitet.
Har fundet dette her om kopiering:
http://www.meistrup.dk/dk/info/digikopi.htm
Avatar billede thov Forsker
23. april 2011 - 20:44 #15
både MP3 og WAV er digitale, men grabbet fra det analoge signal computerens højttalere spytter ud, er det ikke meget anderledes, end at afspille gamle vinylskiver (Og grabbe dem i computeren).
Avatar billede 220661 Ekspert
24. april 2011 - 07:28 #16
Vi må se hvad der meldes tilbage på fra kulturministeriet. Man kan jo selv bøje ting i den retning man vil have det. Men der er helt sikkert andre aspekter der også har indflydelse. Og det er ophavsretten.

#15 Er det ikke på den måde at Tunebite arbejder? Den afspiller jo over lydkortet og optager/konverterer dem om til det format man vil have?
Avatar billede thov Forsker
24. april 2011 - 14:13 #17
Jeg har ikke prøvet Tunebite, men hvis processen tager lige så lang tid som en almindelig afspilning, så må det være en digital->analog->digital grabning.
Avatar billede Kalre Nybegynder
24. april 2011 - 20:12 #18
mange tak, hvis du kan skrive et svar giver jeg dig pointsne :)
Avatar billede Kalre Nybegynder
24. april 2011 - 20:13 #19
hovsa, det var til thov
Avatar billede thov Forsker
25. april 2011 - 00:33 #20
Fordel dem hellere, nu du har sat 200 point på højkant, og der har været flere udmærkede 'indspark' :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
25. april 2011 - 07:28 #21
Jeg lægger så også svar. Har jeg deltaget med noget brugbart kan du bruge dette svar.
Avatar billede IT-kanien Nybegynder
09. december 2012 - 03:56 #22
Jeg har klart haft de bedste erfaringer med at anvende programmet Soundtaxi til at konvertere lydbøger til f. eks MP3 lyd. Det fjerner også den drm som er på bøger fra netlydbog.dk. Soundtaxi er ikke gratis, men man kan dog prøve det gratis først http://soundtaxi.dk/