Avatar billede SGregersen Nybegynder
24. april 2011 - 08:36 Der er 5 kommentarer

Auto mount NAS drev på windows 7

Hej

Findes der en metode eller et lille program, som man kan køre ved opstart af Windows 7, sådan at den automatisk automounter min NAS?

Jeg kører nogle automatiske backups, og de virker jo ikke, hvis ikke drevet er mountet, og vil gerne være fri for selv at skulle gå ind og gøre det manuelt hver gang jeg starter op.

Håber nogle kan hjælpe :-)
Avatar billede chalde Seniormester
24. april 2011 - 08:51 #1
Når du mapper drevet, så sørg for at der er hak i "opret forbindelse igen ved logon / reconnect at logon".
Se evt: http://www.itechtalk.com/thread3673.html
Avatar billede chalde Seniormester
24. april 2011 - 08:56 #2
Nogle programmer kan dog have problemer hvis en NAS går i dvale. På den måde vil den være mounted, men ikke tilgængelig. Dette kan ofte løses ved at at lave et script der køres ved boot, men ikke gør drevet permanent. F.eks et batchscript der indeholder:

@echo off
net use X: \\<NAS>\<MAPPE> /PERSISTENT:no

Ovenstående mapper mappen <MAPPE> på netværksenhed <NAS> til drev X.

Hvis din nas hedder "minnas" og din backupmappe hedder "backupmappe" og den skal mappes til z: bruges følgende:
net use z: \\minnas\backupmappe
Avatar billede Blueeyez Mester
24. april 2011 - 09:17 #3
Gå ned i kør (søgefeltet nede i start (Der hvor du os kan søge))

skriv \\nas serverens navn

så burde du komme ind på den, så kan du højreklikke på mapperne og tilføje som netværksdrev så vil de kunne ses Denne computer (Computer)..

Jeg sidder dog ved en xp og ikke med windows 7 men  vil da mene det er lavet på samme måde hvis jeg husker rigtigt..
Avatar billede SGregersen Nybegynder
25. april 2011 - 11:41 #4
Ah... nu virker det.

Jeg havde allerede tildelt dem drevbogstaver, men der var ikke adgang før jeg manuelt gik ind og klikkede på dem for at åbne dem, så først derefter kunne backup-programmet få adgang.

Min fejl var faktisk at jeg havde sat NASen til at slukke når jeg slukker min pc. Brugte så et program der fulgte med den, som starter den op, når jeg logger på. Desværre kører den så kun dette program EFTER at den forsøger at mounte disse drev ved logon.
Det er jo lidt ærgeligt, og kommer jo nemt til at koste en del penge at have den NAS til at stå og køre, når man ikke bruger den. Men så kan jeg også hele tiden få adgang til den fra mine andre enheder. Det er jo meget godt.

Det var vel chalde der hjalp mig mest i denne sammenhæng, så hvis du smider et svar, så skal du få point :-)
Avatar billede chalde Seniormester
25. april 2011 - 12:19 #5
Bare behold point :)

Lav evt. en delay på de værktøjer du bruger til at vække den. F.eks: http://www.snapfiles.com/get/startdelay.html

Således at NAS tændes -> wait -> drev mountes.

Personligt lader jeg bare min NAS power diskene ned. 10-15w synes jeg ikke er så slemt at det ikke kan overleves (men stadig mere end 0 ja).
Alternativt se om du kan lave powerschedules (f.eks. sluk kl X og tænd kl Y).