Avatar billede davidchristensen Praktikant
25. april 2011 - 20:06 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Kugle - volumen osv.. VOL 1

Hej Eksperter.

Jeg har en række matematiske spørgsmål - og jeg tænkte, at dether måske er stedet at få svar.

Spørgsmål 1:

Jeg har en kugle, som fylder 1 liter.

Hvor stor er kuglen?

Kan du evt. skrive en formel for hvorfor det er sådan?

Kh David
-

PS. Jeg har lidt flere spørgsmål af denne type, men vi starter med dette.. (Og det bliver meget mere svært) :)

PPS. Jeg spørger ikke fordi jeg vil snyde i en-eller-matematik-opgave. Det er grundlæggende research til mit bachelor-projekt - og jeg er desværre selv en knold til matematik.
Avatar billede gustenmaster Nybegynder
25. april 2011 - 20:09 #1
Avatar billede davidchristensen Praktikant
25. april 2011 - 21:58 #2
Det er ikke godt nok.

Kom nu, kloge mennesker (istedet for dem, som bare linker - sådan kan vi jo alle være kloge..)

Matematik. Allez tout.

(og jeg kan ikke finde ud af hvordan man laver dender 'vinkel' over e'et..)
Avatar billede Slettet bruger
25. april 2011 - 23:16 #3
Du starter med at sjusse, for at vide sådan nogenlunde hvor du skal ende:
Hvis det var en kube, ville den være præcis 10 cm på hver led.
- din kugles "bredde" skal være altså være i samme lav, bare "lidt større" (da den jo mangler "hjørnerne" ikk')
- Og 1 liter er jo = 1000 cm³

1000(cm) = 4/3*pi*radius(cm)³
            ||
1000 / (4/3) = pi*radius³
            ||
750 = pi*radius³
            ||
750 / pi = radius³
            ||
238,732414645 = radius³
            ||
238,732414645 ^ (1/3) = radius
            ||
6,203504909 = radius - tadaa!
eller kuglens "bredde på det bredeste sted" = 12,407009818 cm
- Det virker rigmeligt : )

For en sikkerheds skyld, kan man så lige prøve at regne baglæns:
6,203504909³ * pi * (4/3) = 999,999999976 ~ close enuff : )
Avatar billede Slettet bruger
25. april 2011 - 23:08 #4
Studerer du bachelor? Men er ikke i stand til at benytte de kilder, du får?

Klogest er ikke den, der ved, men den, der ved, hvor han skal lede...

Du kan starte med at fortælle, hvad det egentlig er, du vil.
"Hvor stor er kuglen?" Det er et noget tvetydigt spørgsmål - Hvis jeg skulle svare, ville jeg nok blot omregne liter til m^3.
"Kan du evt. skrive en formel for hvorfor det er sådan?" Ikke forstået. Hvorfor hvad er sådan?

Det, du skal finde, er nok radius. Har jeg ret?
Formlen her er fundet i det link, du fik:
V = 4/3 * pi * r^3

Den her skal bare omregnes, så r isoleres. Brug et matematikprogram eller smugkig på dette snedige stykke håndarbejde:
V = 4/3 * pi * r^3
V / (4/3 * pi) = r^3
kubikrod(V / (4/3 * pi)) = r

Ellers noget?