Avatar billede stefmeister Nybegynder
01. maj 2011 - 02:27 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

GXmlHttp fejler

Hej eksperter,

Jeg sidder og roder lidt med en hjemmeside som indeholder et google map; jeg bruger en xml-fil til at indeholde de data jeg skal bruge for at definere mine markers på map'et samt en lille beskrivelse af punktet nede i en <div> under map'et.
Det virker også ganske fint - så længe der er nogle data i xml-filen.

Hvis der mangler data i xml-filen blot et enkelt sted; f.eks. at der står:
<k_land></k_land>
istedet for
<k_land>Danmark</k_land>

så kan den slet ikke finde ud af at beskrive det punkt - altså det er som om at mit javascript dør fuldstændig, blot fordi det er et enkelt sted den ikke kan finde noget child i xml-filen.

Koden jeg bruger til at skrive teksten til min div er som følger:

----------------------------------

  function Beskrivelse (IDforXML) {

      var request = GXmlHttp.create();
      request.open('GET', 'golfklubber.xml', true);
      request.onreadystatechange = function() {
        if (request.readyState == 4 && request.status == 200) {
        var xmlDoc = request.responseXML;
        var xmlrows = xmlDoc.documentElement.getElementsByTagName("Row");

        for (var i = 0; i < xmlrows.length; i++) {
            var xmlrow = xmlrows[IDforXML];

            //get the Klub Navn
            var KlubNavn = xmlrow.getElementsByTagName("k_navn")[0].firstChild.data;

            //get the Adresse
            var Adresse1 = xmlrow.getElementsByTagName("k_adresse")[0].firstChild.data;

            //get the Land
            var Land = xmlrow.getElementsByTagName("k_land")[0].firstChild.data;

            var feltet = document.getElementById("tekstfelt");

            var indhold = KlubNavn + '<br>' + Adresse1 + '<br>' + Land;

            feltet.innerHTML = indhold;

        }

----------------------------------

Hvor feltet er navnet på min <div> og IDforXML er id-nummeret på sportsklubben.

Hvis der er data i alle elementerne i xml-filen; så er der ingen problemer - men hvis der ikke står noget i blot et af felterne, så failer hele scriptet åbenbart.
Nogen der ved hvordan jeg kommer uden om dette?

På forhånd tak :-)

Mvh
Steffen.
Avatar billede jakobdo Ekspert
01. maj 2011 - 09:00 #1
Hvordan det lige gøres præcist, er jeg lidt usikker på.
Men det må jo være at tjekke om der er data i din "felter" inden du arbejder videre med dem.
Avatar billede stefmeister Nybegynder
01. maj 2011 - 09:54 #2
Jeg jeg tænker også på noget i samme dur - men er ikke super skarp i javascript, så er ikke sikker på hvordan man laver sådan en kontrol :/
Avatar billede stefmeister Nybegynder
01. maj 2011 - 10:13 #3
Nå det ser ud til at funktionen try.. catch virker.. men lader lige spørgsmålet stå åben hvis nu der skulle komme flere gode idéer :-)
Avatar billede tjens Nybegynder
01. maj 2011 - 12:13 #4
var KlubNavn = '';
var knNodes = xmlrow.getElementsByTagName("k_navn");
if (knNodes.length > 0) {
    if (knNodes[0].hasChildNodes() ) {
        KlubNavn = knNodes[0].firstChild.nodeValue;
    }

Med forbehold for stavefejl, da det ikke er testet.
Avatar billede stefmeister Nybegynder
16. maj 2011 - 09:13 #5
Endte med at gå med min egen løsning med try catch..