Avatar billede bobjoern Nybegynder
04. maj 2011 - 12:46 Der er 3 kommentarer

Formler i forbindelse med dataudtræk

Hej

Jeg har noget salgsdata jeg trækker ud, lad os antage det er i kolonne A til G.

I kolonne H har jeg en formel der baserer sig på dataene i kolonne A til G, men mit problem er at jeg ikke kan få den til at udfylde formlen i H når jeg opdaterer dataene, og der kommer nye salgslinier til.

Nogen der har et forslag til hvordan det løses, så formlen automatisk kopierer sig til de nye celler?

Kan ikke bare kopiere formlen i H til række 1.000.000, da jeg har to forespørgsler efter hinanden som har lidt forskellige formler i H.
Avatar billede dkpret Nybegynder
05. maj 2011 - 11:31 #1
Hej

Tror at der skal VBA på banen for at lave den kopiering du efterlyser - men det kan måske undgås.

Er der systematik i dine formler i kolonne H.

f.eks. skiftevis formel a og så formel b og så a igen.....?
I så fald kunne den hurtige løsning være at markere de sidste to formler i kolonne H - tage fat i håndtaget på markeringen og trække dem nedaf i kolonnen for kopiering af to forskellige formler.

Er der ikke systematik i formlerne er det måske en If sætning der skal på banen.

IF(logical_test,value_if_true,value_if_false)

Logical_test = hvad betinger om formel 1 eller 2 skal  bruges
value_if_true erstattes med formel 1 og
value_if_false med formel 2.

Du kan udvide din IF sætning, så der ikke vises noget i cellen hvis der ikke er data at arbejde med. Det er altid pænest at der ikke vises fejl eller andet i sådanne celler.

Jeg ved ikke om jeg rammer helt forbi - men det var et bud  :-)

Mvh Kristian
Avatar billede maffigadaffi Novice
19. maj 2011 - 09:59 #2
Hvis det er data du henter ind automatisk (Hent eksterne data), kan du højreklikke et tilfældigt sted i i dataindtrækket, vælge 'Egenskaber for dataområde', og sætte flueben i boksen 'Udfyld formler nedad i tilgrænsende kolonner' Så gør Excel det for dig.
Dette forudsætter formentlig at du skriver nye data som nye linier, hvilket jeg umiddelbart udleder af dit spørgsmål at du gør.
Kan også være at jeg fuldstændig har misforstået dit spørgsmål?
Avatar billede maffigadaffi Novice
19. maj 2011 - 10:00 #3
Mit foregående svar skal naturligvis kombineres med dkpret's IF formel