Avatar billede henrikgronlund Praktikant
05. maj 2011 - 20:38 Der er 11 kommentarer

Log til en printer/kopimaskine

Hej Eksperter -

Jeg har et netværk med 15 brugere på. De skal have kopi, print og scan mulighed. Og jeg skal kunne følge med. Ikke i hvad præcis de printer/ kopierer, men jeg skal vide hvor mange A4 og A# de laver, hvor mange i farver etc.

Det behøver ikke være noget stort og fint med mac-adresse-registrering eller lign. Det kan sagtens være noget med at man skal taste en kode for at printe og så kan jeg en gang om ugen/måneden gå ind og se hvor meget hver "kode" har printet. Eller lign,

Altså, ikke noget stort og fancy, men bare en funktion så jeg kan se hvor meget den enklete bruger printer/kopierer.

Jeg har kigget lidt på printer servere, og på om min synology 209 ds + måske kan levere en løsning.

Jeg er på ingen måde ekspert, men er ikke helt vingeskudt :-)

Hvad foreslår I?

Venlig Hilsen

\henrik
05. maj 2011 - 21:50 #1
Visse (store) (netværks)printer/scanner/kopi har et Webinterface, hvor det ønskede kan logges/registeres - samt en masse andet...

Hvilken (netværks)printer/scanner/kopi ???
Avatar billede henrikgronlund Praktikant
05. maj 2011 - 22:02 #2
Hej Larry -

Pt har vi en Lexmark X544. Jeg ved godt at man kan få store maskiner der har indbygget logfil, men vores behov er ikke så stort.

Kan man få et simpelt print server device eller andet der løser problemet? Løser min synology problemet ?

Vh

\Henrik
Avatar billede chalde Seniormester
05. maj 2011 - 22:20 #3
Synology kan ikke logge på det niveau du ønsker.
Men se evt: http://www.papercut.com/products/free_software/print_logger/
Avatar billede henrikgronlund Praktikant
05. maj 2011 - 22:32 #4
Hejsa -

Det ser meget fint ud. Men det duer kun til Windows. Jeg har både mac og pcere tilsluttet.

\Henrik
Avatar billede chalde Seniormester
05. maj 2011 - 22:43 #5
#4 Så vidt jeg kan se er meningen at det skal køre via en printserver, og umiddelbart er dette også den nemmeste/bedste måde at styre print på.
Avatar billede henrikgronlund Praktikant
05. maj 2011 - 22:51 #6
Hej Chalde -

mener du en dedikeret pc eller en dedikeret device?

hvis PC, hvilket program kan jeg bruge som løser mine behov, inkl. både pc og mac-brugere?

Hvis device, hvilket behov så?

\Henrik
Avatar billede chalde Seniormester
05. maj 2011 - 23:01 #7
Du kan få printservere (device) som kan håndtere det, men hvis du har en maskine der bare står og keder sig (eller en filserver, det er meget normalt at kombinere print og filservere), så kan du lave den om til printserver, og derved installere ovenstående.

En printserver er et mellemled mellem klienterne og printeren.
Dvs. printet går fra klient -> server (og evt. log) -> printer.
Så længe klienten kan kommunikere med printserveren (skulle gerne kunne lade sig gøre fra både mac og pc), har du loggen på serveren.
Avatar billede henrikgronlund Praktikant
05. maj 2011 - 23:11 #8
Hej Chalde .

Super. Jeg har en synology, og hvis kan så fint. Ellers tror jeg jeg køber en device.
Kan du anbefale en device som har logningsmulighed?

\Henrik
Avatar billede chalde Seniormester
06. maj 2011 - 08:30 #9
Synology'en kan ikke (fungerer bare som spooler).
Jeg ved at HP har lavet en del printservere, men jeg har ingen personlig erfaring da vi altid har kørt standard printservere på windows server 2kX.
Avatar billede henrikgronlund Praktikant
06. maj 2011 - 09:38 #10
Hej Chalde -

OK - fint. Det pegede jo i den retning :-)

Print server device er så den vej vi kører.

Er der nogen der kan anbefale en der ikke er alt for besværlig, med den funktionalitet jeg efterspørger?

Vh

\Henrik
Avatar billede henrikgronlund Praktikant
13. maj 2011 - 01:44 #11
Jeg åbner en ny tråd om print server device. Og lukker så denne tråd med mindre der er nogen der kender en god print server device, der kan logge?

\Henrik