Avatar billede MarieD Nybegynder
17. maj 2011 - 23:14 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Trådløs storage via??

Hej der ude,
Jeg vil rigtig gerne have hjælp til at finde en løsning på en storage problematik.

Jeg vil gerne have en "trådløs" ekstern harddisk som jeg kan få adgang til via det trådløse netværk.
Jeg ved man kan få sådan en airport extrem og så sætte en harddisk til, eller en airport time capsual, men jeg kunne tænke mig at finde et andet produkt end apple til at klare det med.

jeg skal kunne bruge hardisken fra både pc og mac.

Håber det er et klogt hoved der kan hjælpe med en god ide.

Venlig hilsen
Marie
Avatar billede nife Nybegynder
18. maj 2011 - 22:24 #1
Hej Marie

Hvis nu du har en NAS med netværkskabel til din router - så kan du jo sagtens nå den fra en trådløs computer.
(med mindre at du har en helt anden grund til at ville have en trådløs disk, men jeg kan ikke regne ud hvad behovet så er...)

Her er et link til et godt bud på en NAS-disk
http://www.synology.com/dan/products/DS211j/index.php
(den kan snakke med både PC og Mac...)

På samme måde kan du have en netværks-printer med kabel, og alligevel sende print til den fra dine trådløse computere.

Men nu kommer spørgsmålene så...
Har du et gæt på hvor meget plads du har brug for?
Er det nødvendigt med noget sikkerhed omkring tab af data?
(er det noget data der skal tages backup af, eller er det bare musik...)
Skal du kunne nå din NAS når du er andre steder end hjemme?

Under alle omstændigheder vil jeg anbefale at kigger efter et kabinet med plads til mindst to harddiske, for så kan kapaciteten altid øges.

Der er flere fabrikater at vælge imellem, og der kan være stor forskel på hvilke funktioner der følger med.

Men vend lige tilbage med detaljer om hvilke funktioner du har brug for, og dit gæt på kapaciteten.
Avatar billede MarieD Nybegynder
21. maj 2011 - 11:23 #2
Hej Nife,

tak for svaret. Du må undskylde hvis nogle af mine spørgsmål er lidt tåbelige, men er ikke så teknisk anlagt, håber du stadig vil svare på mine mindre fornuftige spørgsmål :)

Jeg ville meget gerne have omkring 3TB da jeg har en masse jeg skal lave back up af.

Jeg er lidt ny i det her NAS noget, men som jeg har forstået er den du har linket til en form for server som man så kan koble hardiske til??
Og i såfald hvad skal jeg så købe?

Og for at svare på dine spørgsmål, så ville jeg meget gerne have back up og ville også virkelig synes det var fedt hvis jeg kan komme på disken når jeg ikke er hjemme, men det er ikke en nødvendighed.
Kan man det med den du har linket??

Venlig hilsen
Marie
Avatar billede nife Nybegynder
27. maj 2011 - 01:56 #3
Hej Marie

3TB er altså ret meget, og det er desuden den max-størrelse vi pt. har på en enkelt harddisk.
(men nu fik vi i det mindste et krav til kapacitet på plads...)

Jeg tror altså ikke på at der findes tåbelige spørgsmål, men jeg har faktisk tit set nogle ret tåbelige svar...

Man bli'r sjældent klogere end dem man spø'r, og det sværeste er så bare, at finde frem til dem man vil spørge...
(og det bli'r så bare lige din første svære opgave...)

Hvis du allerede er oppe på 3TB data vil jeg anbefale dig en NAS med plads til mindst 2 harddisks. Det har den NAS som jeg sendte et link til, men det var ellers først og fremmest for at vise dig et eksempel på hvordan sådan en "dims" kunne se ud.
Men jo - den NAS jeg sendte link til kan sættes op så du kan nå den via internettet.

Der er lige en enkelt (men meget vigtig) ting som vi skal være enige om... BACKUP !
I MIN verden er en backup en KOPI af nogle data som man ellers har andre steder... Mener du noget andet?

Prisen på den samlede løsning stiger på grund af datamængden, men jeg vil foreslå følgende setup:

En NAS med 1 x 3TB (men med plads til 2 disks) til en start...
+ en ekstern USB-harddisk på 3TB (til Backup af NAS)

Løsningen går så ud på, at du lægger alle dine data på din NAS, så du kan nå dem fra både Mac og PC - og også fra internettet.
Backup af disse data laver du så på den eksterne USB-disk.

En NAS er bestemt en server...
(men er ikke så svær at administrere som en "rigtig" server...)
Der følger helt sikkert et program med til administration, og til at oprette brugere og styre deres niveau for adgang, men også til at oprette forbindelse til den via internettet.
(et afsnit som vi måske ta'r efterfølgende)

En NAS kan købes MED eller UDEN harddisk...
Jeg vil anbefale dig en NAS med plads til mindst 2 harddisks, men jeg kan ikke anbefale dig et bestemt produkt eller model, for jeg har ikke selv prøvet dem alle af her.

Du vil nok alligevel gerne vide hvad jeg selv ville vælge at investere i, og det er netop den model som jeg allerede har sendt dig et link til - men jeg har altså endnu ikke købt den selv. Du bli'r nødt til at søge og sammenligne - og se hvad du kan få for dine penge. (næste svære opgave...)

Og ellers - så skal du bare købe en harddisk på 3TB, og hvis du også vil kunne tage backup af data på din NAS - så er der enten mulighed for at sætte endnu en 3TB-disk i din NAS
(og evt. køre med RAID 1 = Mirror)
ELLER - at investere i en ekstern USB-disk (også på 3TB)
(den er billigere end endnu en NAS)

På fx. edbpriser.dk kan du finde priser på både NAS og harddiske.
NAS kabinetter (1400+ KR uden harddisk...)
Interne harddisks til din NAS (1117+ KR for 3TB)
Eksterne USB-disks (1153+ KR for 3TB)
(også en opgave, men knap så svær...)

Men er vi nu langt over dit budget?

Det handler altså om hvor vigtige dine data er, og om hvor vigtigt det er, at du har en komplet backup af det hele.

Jeg håber at dette svar kan hjælpe dig videre, men du er meget velkommen til at prøve om ikke du kan finde på et "tåbeligt spørgsmål" (endnu en svær opgave til dig...)
Men alle andre spørgsmål er altså også velkomne.

c",)
      NiFe
Avatar billede MarieD Nybegynder
27. maj 2011 - 11:03 #4
Wow, jeg tror altså ikke jeg kan finde på flere dumme spørgsmål lige nu.. super professionelt.
Tusinde tak, jeg springer ud i det med en NAS, synes jo mine data er noget af det vigtigste i verden så de skal lige som os andre have en god seng så de ikke bliver ømme:)

Igen tusinde tak.
Jeg givr dig point når jeg lige finder ud af hvordan man gør :D

Mange taknemlige hilsner
Marie
Avatar billede MarieD Nybegynder
27. maj 2011 - 11:04 #5
Agh ups, vil du ikke skrive igen så jeg kan give dig point.. heh pis.
Avatar billede nife Nybegynder
27. maj 2011 - 16:32 #6
God arbejdslyst  c",)
Og skriv bare igen hvis du går i stå.

NiFe