Avatar billede Kasniedk Nybegynder
19. maj 2011 - 21:09 Der er 8 kommentarer

Harddisk Optimering

Hejsa

Jeg har pt delt min primære harddisk på 1 TB op i 2, 200GB til Windows og 800GB til data. Og så har jeg en harddisk på 1.5TB som nr 2, som bruges til medie filer. Jeg har alle mine programmer og spil liggende på 800GB drevet.

Mit spørgsmål er så, hvordan optimere jeg harddiskene bedst muligt?
Ved at samle den primære harddisk? Sætte en anden harddisk i, som gør det muligt at kører RAID 0?

Jeg har en NAS server, til backup hvis det skulle være.
Avatar billede Blueeyez Mester
19. maj 2011 - 21:13 #1
hvis du vil bruge sata 2 harddiske så køb en sata 2 harddisk på 160 GB og brug den til system og ikke opdel den i flere.. så har C: sin helt egen harddisk og så kan du bruge den nuværende harddisk som er primær til data sammen med den anden.

Hvilket styre system bruger du?
Avatar billede Kasniedk Nybegynder
19. maj 2011 - 21:50 #2
Hvad er forskellen på at bruge den 160GB du nævner eller at jeg har delt den til 200GB ?

Jeg bruger Windows 7 Home Premium 64-bit.
Avatar billede Blueeyez Mester
19. maj 2011 - 22:00 #3
Forskellen er at du ikke bruger de resterende GB på den, men det kan os optimere harddisken hvis du undlader og bruge x antal GB har jeg læst nogle gange, men kan hverken be eller afkræfte det.. Okay så i C:/Windows/SoftwareDistrobution/Download derinde er der tonsvis af filer, slet dem alle og så vil din pc køre en del bedre, der smider windows 7 opdateringer som den henter og så er de installeret men ligger der endnu af en eller anden underlig grund, jeg har gjort sådan i 1 måned og har endnu ikke set grund til anden form for optimering af pcere med xp og 7 (dog i xp er der 1 sted mere man ska rense) men ellers så vil det gøre en del for din pc..
Avatar billede Kasniedk Nybegynder
19. maj 2011 - 22:05 #4
Jeg har lige kørt ccleaner og defraggler. Først nævnte fjernede 4GB data, og kørte så defraggler derefter, den fik samlet tropperne lidt. Der er vist også noget med en cache fil, har ikke lige fundet stedet i windows hvor jeg kan optimere den. Sådan at windows bliver hurtigere, ved manuelt at vælge den maximale ydelse.
Avatar billede Blueeyez Mester
19. maj 2011 - 22:13 #5
Du skal selv rense ud i den destionation jeg skrev om.. og det vil nok give en del mere ydeevne, der er ikke mange GB data, men der er tonsvis af filer, som belaster ens pc..
Avatar billede Kasniedk Nybegynder
20. maj 2011 - 20:53 #6
Jeg har hørt at hvis man deler harddisken op i partitoner, kører den også langsommere. Altså der hvor windows ligger på. Raid 0 ville de kunne betale sig på et 1gb netværk?
20. maj 2011 - 23:55 #7
... hvis den partion som SYSTEMET + INSTALEREDE PROGRAMMER befinder som er relativ lille - og ikke indeholder en 'billiard' filer som ikke har noget som helst med SYSTEMET og/eller INSTALEREDE PROGRAMMER, så skal den jo - teoretisk set - søge over en mindre område...

Altså dine EGNE DATA FILER bør så ikke befinde sig på samme partion/drev som SYSTEMET + INSTALEREDE PROGRAMMER ...
Avatar billede Blueeyez Mester
21. maj 2011 - 08:06 #8
#6 Jo flere filer på samme partiotion des langsommere kører den og man skal os huske at den partition kører et helt system oven i mm!

Det kan betal sig hvis harddiskene bliver presset nok 1 Gb - 100 MB/s og en HDD (Alm) arbejder fra 30 - 70 MB/s medmindre det er en man selv har købt og sådan så kan den nok godt komme en del højere op men så skal vi os snart over til SSD før du får hastighed ud af det..