Avatar billede TueLok Nybegynder
21. maj 2011 - 23:18 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Boot Device-opstart i XP

Hej,

først beklager, hvis dette spørgsmål står under den forkerte kategori.

Jeg har et stort problem med en computer.

Når den starter op, kommer der denne her klikke-lyd og opstarten går så direkte ind i Boot Device. Her kan man vælge mellem floppy, harddisk, cd-rom og PLX (eller sådan noget). Men ingen af dem kan man 'vælge'; altså, der sker ikke noget når jeg vælger dem. Jeg har ingen opstarts-cdrom.

Min frygt er, at computen er færdig. Men den største er, at jeg ikke har fået lavet back-up af de filer der er på den. Er der er måde, at kunne skaffe dem på eller få computeren startet op?

Håber nogen kan hjælpe, hvis det er muligt...

På forhånd tak

Mvh
Tue
Avatar billede 220661 Ekspert
22. maj 2011 - 06:56 #1
Først havde jeg taget backup af dine ting (hvis disken kan tilgås).
Til dette ville jeg væge denne adapter:
http://www.sandberg.it/product.aspx?id=133-43 (findes forskellige steder også billigere end denne)
Om du har en bærbar eller stationær vil du kunne koble disken på den og sætte den til en anden over usb og overføre data.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. maj 2011 - 07:03 #2
Klikkelyd??

Er det sådan her:
http://www.youtube.com/watch?v=iWR34wKBNS0
Så ser det ikke så godt ud desværre
Avatar billede Slettet bruger
22. maj 2011 - 07:34 #3
Avatar billede TueLok Nybegynder
22. maj 2011 - 12:29 #4
Angående om klikkelyden svarer til den, der er på klippet så ja og nej.

Selve lyden er meget ens, men den er ikke så uregelmæssig og skrattende som på klippet. Hos mig er den mere jævn; som hurtige sekunder, der tikker... Men det gør måske ingen forskel...

Jeg vil helst undgå, at skille den ad. Er der ikke en måde, at måske kunne starte den i safe-mode eller...? Jeg har prøvet klikke f8 under opstart, men det registrerer den ikke. Jeg kan dog klikke f2, hvormed jeg kommer ind i en menu (en anden type boot device måske?).

Under opstart skriver den, at den exiter PLX (eller PXL)... Det betyder måske noget...
Avatar billede TueLok Nybegynder
22. maj 2011 - 12:31 #5
redigering:

1. Lyden er måske ikke helt så jævn som jeg først gav udtryk for.

2. Det hedder PXE
Avatar billede Slettet bruger
22. maj 2011 - 19:16 #6
løsningen kommer jo ikke af sig selv og er den gået til data kirkegården skal du alligevel skille den ad så god fornøjelse

af og til kan man vende harddisken på hovedet og give den et let dask med fast hånd og så være heldig at den kører igen men men
det er sjældent fejl på harddiske er ens men kan forkomme
produktionsfejl
Avatar billede TueLok Nybegynder
22. maj 2011 - 20:02 #7
okay... det kunne jo være, der var en vej udenom, jf. safe-mode. harddisken må blive skiftet; sådan er det... desværre:)
Avatar billede TueLok Nybegynder
25. maj 2011 - 19:36 #8
Problemet er "gået over" (for nu)... Jeg fik starten den i safe mode (ja, det kunne lade sig gøre) og fik lavet back-up af alt. Da jeg fik den startet således holdte klikkelyden op. Og nu fungerer den almindeligt igen uden klikkelyd og uden opstart i bootdevice. Det er sikkert på lånt tid og harddisken skal skiftes, men lige nu er jeg bare glad for at det lykkedes at få lavet back-up:)