Avatar billede mike23 Nybegynder
05. juni 2011 - 09:56 Der er 1 løsning

Multimediedesigner.....er der brug for dem?

Hej Eksperter

Jeg er igang med uddannelsen som multimediedesigneruddannelsen 2 semester og må ærlig tilstå det har ret store omkostninger for familielivet i forhold til økonomi og lektielæsning og overvejer at komme ud på arbejdsmarkedet igen. Jeg må også erkende jeg nok "kun" vil færdiggøre studiet med nogenlunde resultater dvs. jeg er på ingen måde nogen giganørd. Er iøvrigt 34 år.

Spørgsmålet til jer er så:

Er det jeres indtryk at der er brug for multimediedesignere derude, også selvom de ikke nødvendigvis er knalddygtige?
Avatar billede keysersoze Guru
05. juni 2011 - 10:40 #1
Hvis MMD er meget lig den jeg afsluttede i 2002 (i know, lang tid siden) så har den den store fejl, at den er meget bred og ikke særlig dyb - dvs man kan lidt af det hele men man er ikke specialist nok til at kunne gå målrettet efter en specifik stilling fx som grafiker eller udvikler. Hvis man samtidig er relativ middelmådig karaktermæssigt forbedrer det nok ikke ens chancer specielt hvis man ikke har noget erfaring eller flere rigtig gode ting at fremvise. Uddannelsen, i hvert fald dengang, lagde betydelig mere op til en videreuddannelse inden for det område man under MMD fandt interessant og ville satse på end den lagde op til at man var plukkeklar for arbejdsmarkedet.

Når alt det så er sagt så er MMD selvfølgelig heller ikke en dødsdom på arbejdsmarkedet, det kræver bare (og her lyder det som om du mangler en del) at man virkelig brænder for det man gerne vil inden for sit eget specialistområde. Der er ret få jobs hvor man både laver grafik, programmerer, projektleder, kommunikerer osv som en MMD'er kan lidt af - men er du tung programmør eller kan alle detaljer i Adobe-pakken, og ikke mindst er fantastisk kreativ, eller lignende er der selvfølgelig muligheder. Brænder man for det er der selvfølgelig også altid muligheden for at blive selvstændig.

Jobsituationen er selvfølgelig også forskellig fra område til område i landet så tag et kig på de forskellige jobdatabaser og se hvad der er af muligheder i dit område - og vis entusiasme og går ud og snak med nogle allerede nu, nogle som du evt kunne freelance for og/eller komme i praktik hos (hvis man stadig går det) senere i forløbet.