Avatar billede pemo123456 Novice
21. juni 2011 - 16:43 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

scanner til negativer og billeder

Hej

Er der nogen, der kan anbefale en god scanner, der både er god til billeder (10*15) og negativer. Og så må den ikke koste en formue.

:-)
Avatar billede milter Ekspert
21. juni 2011 - 19:35 #1
Hvor mange negativer skal scannes?
Avatar billede pemo123456 Novice
21. juni 2011 - 19:56 #2
Det er ikke vildt mange. Jeg vil gætte på, at det maksimalt drejer sig om 1000 og måske lige så mange 10*15.
Avatar billede milter Ekspert
21. juni 2011 - 20:19 #3
Hvad er max pris?
Avatar billede milter Ekspert
21. juni 2011 - 20:23 #4
Og jeg går ud fra, at negativerne er 35mm, altså 24X36 format, eller hur?
Avatar billede pemo123456 Novice
21. juni 2011 - 20:26 #5
ja - de er 35 mm.

Mht. pris, så skal jeg helst ikke over 2000. Så skal det i hvert fald være rigtig godt. Men er det mindre end 2000, så gør det absolut ikke noget. :-)
Avatar billede morten-bork Nybegynder
21. juni 2011 - 21:13 #6
Følger med :D
Avatar billede milter Ekspert
21. juni 2011 - 21:24 #7
Så vil jeg anbefale denne:

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4183179

Jeg har selv en ældre Canon 9950F, og normalt vil man søge efter modeller fra Canon eller Epson til den slags.
Avatar billede milter Ekspert
21. juni 2011 - 21:30 #8
Avatar billede pemo123456 Novice
22. juni 2011 - 10:20 #9
Hej

Tak for svar. Smid venligst et svar, så er der point på vej.

Ganske kort, hvad ville du anbefale, hvis der ikke var et budget, men stadig skulle scanne tilsvarende antal billeder / negativer?

@ morten-bork - lad mig høre, hvis det kan være interessant for dig, at deles om en sådan scanner. Jeg tænker, at en køber og scanner det, der skal scannes, og så overtager den anden scanneren herefter. Nr. 1 betaler 1/3, og nr. 2 betaler 2/3 (når den modtages) og kan herefter frit vælge at beholde eller sælge alt efter hvor meget, der skal scannes. Hvis det er interessant for dig, så må du selv vælge, om du vil have rolle 1 eller 2.
Avatar billede milter Ekspert
22. juni 2011 - 11:20 #10
Medmindre man skal arbejde professionelt med negativer, så kan flatbedscannere sagtens klare jobbet, også en som CanoScan 9000F. Hvis det skal være lidt mere sofistikeret, så skal man have fat i en dedikeret negativscanner som f.eks. disse. Den slags kan ikke scanne prints:

http://www.nikonusa.com/Nikon-Products/Film-Scanners/index.page

Som du kan se, er de udgåede modeller, og det skyldes simpelthen, at flatbedscannere er blevet meget bedre end tidligere, og at markedet for den slags er næsten forsvundet. Men, de kan stadig købes brugt.

Hvis der skal ofres lidt mere, er det bedre at bruge penge på et mere sofistikeret scannerprogram som VueScan eller SilverFast. Begge omtales i mit link #8.

Ligegyldigt hvad, så er negativscanning en omstændelig og tidskrævende affære. I starten kræver det en del øvelse lige at finde ud af alle mulighederne, medmindre man bare foretrækker at lade det hele ske automatisk. Og så skal man være klar over, at hver eneste form for optimering af billederne, især fjernelse af ridser eller støv, forlænger tiden for hvert enkelt billede betragteligt.

Den bedste måde at spare tid på er at gøre op med sig selv fra starten, hvor store filerne skal være, eller rettere, om man virkeligt har brug for et billede på 100MB, som kan printes ud i 50 X 75.cm. Scanneren, jeg linker til, kan arbejde i 48bit, men det gør billederne utroligt store på computeren, og er slet ikke nødvendigt til almindelig brug.
Avatar billede pemo123456 Novice
22. juni 2011 - 11:33 #11
Super - igen tak for hjælp! :-)
Avatar billede milter Ekspert
22. juni 2011 - 13:35 #12
Velbekom og god arbejdslyst :-)