Avatar billede svetoslav95 Nybegynder
29. juni 2011 - 12:15 Der er 2 kommentarer

Der kommer mystiske tegn istedet for bogstaver i min .XML fil

Hej eksperter!:)

Jeg har en fil som er en .XML fil.
Der står en masse information i den fil på kinesisk.
Jeg har det problem, at jeg ikke kan se bogstaverne..

Jeg kan se fx:   @ˆq_Ä~•F        @ˆq_Ä~XTG        Ñžq_-•H        Ñžq_Ä~•I        Ñžq_Ä~XTJ        }vq_-•K        }vq_Ä~•L        }vq_Ä~XTM

I stedet for kinesiske bogstaver. Folk der bor i kina/ har kinesisk version af windows kan se en masse kinesiske tegn.

Jeg har soegt på internettet, og der har jeg fundet frem til, at disse symboler hedder UTF-8 symboler.

Er dette rigtigt?

Hvad skal jeg goere, så jeg kan se de kinesiske symboler i min .XML fil? Jeg har åbnet den med notesblok.

Eller hvis der er en lettere måde at goere det på, FX convert symbolerne til kinesisk bogstaver vha. unicode decoder eller et eller andet andet program.

Kan i hjælpe mig?

Mvh siava
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
29. juni 2011 - 12:32 #1
du skal ind i Internationale indstillinger i Kontrol Panel og installere sprogpakken "kinesisk simplificeret" og andre der måtte have interesse. (Du må ikke hænge mig op på om det er lige det, det hedder men det er tæt på)

Og så vil jeg anbefale at bruge notepad++ istedet, da den er noget bedre til at læse "besværlige" filer
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
29. juni 2011 - 14:04 #2
hvilke encoding er dit xml doc skrevet i ??

hvilke charset anvender du i det doc

<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1"?>
eller
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>

jeg vil anbefale utf-8, hele vejen rundt. (husk at gemme i UTF-8 uden BOM), BOM giver problemer i PHP

#1 din anbefaling af Notepad++ kan jeg kun tilslutte mig, bruger den selv som primær editor, har for nylig har stor glæde af functionen <convert to UTF-8 without BOM> da jeg omlagde mine filer til UTF-8