Avatar billede dennisa Nybegynder
29. juni 2011 - 14:48 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Makro nulstil data til graf

I forbindelse med import af data fra ekstern kilde, indsættes 12 måneders data i regneark, bl.a. til brug for generering af en graf.

Data ser således ud startende med række 3 :

Kol A  Kol B
01/01  4009
02/01  4506
03/01  3028
04/01    0
05/01    0
....
12/01    0

Jeg har behov for at fjerne/slette alle fremadrettede perioder startende ( i ovenstående eksempel ) med 04/01 frem til 12/01.

Jeg havde forestillet mig at bruger via en InputBox bliver spurgt og periode fra, og svaret '04/01' gemmes som en global variabel, idet øvelsen med sletning efter samme kriterier skal gentages for en række regneark i en forud defineret folder :

    ChDir Sti
    Workbooks.Open Filename:=Sti & "\Model at.xls"
        Application.Run "'Model at.xls'!File_In_Local_Folder"
>>>> Ny kode
        Sheets("graphs").Select
    ActiveWindow.WindowState = xlNormal
    ActiveWorkbook.Save
    ActiveWindow.Close
Avatar billede jensen363 Forsker
30. juni 2011 - 08:09 #1
En alternativ løsning kunne være at du benytter et ekstra sheet som til input .... mener jeg har noget tilsvarende liggende.

I'll be back
Avatar billede jensen363 Forsker
30. juni 2011 - 09:44 #2
Skulle lige kigge dybt i mine arkiver, men min fremgangsmåde er at jeg via en listbox giver bruger mulighed for at vælge eksempelvis en 'Fra måned'

List boksen benytter så VLookup til at returnere et celleområde i en celle, eksempelvis B9:C18 som almindelig tekst.

Dette svarer til din idé med InputBox

I din Modul kode indsætter du så :

Public Sub DinKode()
Dim ClearRange As String

  ClearRange = Sheets(DitInputSheet).Range(DinInputValue).Value

Dette erklærer ClearRange som en variabel du kan genbruge i din efterfølgende kode pr. regneark
Avatar billede dennisa Nybegynder
30. juni 2011 - 10:04 #3
Hold kæft hvor enkelt !!!!!
Avatar billede dennisa Nybegynder
30. juni 2011 - 10:25 #4
Troede jeg.

Hvordan vil selve koden se ud. Den ser sådan ud nu

    ChDir Sti
    Workbooks.Open Filename:=Sti & "\Model at.xls"
        Application.Run "'Model at.xls'!File_In_Local_Folder"
>>>> Ny kode
        Sheets("graphs").Select
    ActiveWindow.WindowState = xlNormal
    ActiveWorkbook.Save
    ActiveWindow.Close
Avatar billede jensen363 Forsker
30. juni 2011 - 14:42 #5
Det skulle være ret simpelt. Lidt i stil med dette skulle virke

    ChDir Sti
    Workbooks.Open Filename:=Sti & "\cuendet at.xls"
        Application.Run "'cuendet at.xls'!File_In_Local_Folder"

>>>    Sheets(DitSheet).Select
>>>    ActiveSheet.Range(ClearRange).Select
>>>    ( og så videre )

        Sheets("graphs").Select
    ActiveWindow.WindowState = xlNormal
    ActiveWorkbook.Save
    ActiveWindow.Close