Avatar billede degnens Juniormester
01. juli 2011 - 16:04 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Rapport, som kan tælle forskellige felter

Jeg har en database med en gruppe stævnedeltagere, der ikke alle deltager på hele stævnet. Derfor findes forskellige felter, hvor de ved tilmeldingen har markeret, hvornår de er med. Felterne er: [Helestaevnet], [fre-loer], [loer] og [loer-son]. Online-tilmeldingsformularen har så skrevet "Ja" i det felt, som vedkommende at klikket på.

Nu vil jeg gerne lave en rapport, hvor jeg kan se, hvor mange der deltager ved de forskellige måltider, opdelt således:

Fredag = antallet af alle "Ja"-er i [Helestaevnet]+[fre-loer].
Lørdag = antallet af alle "Ja"-er i [Helestaevnet]+[fre-loer]+[loer]+ [loer-son] samt
Søndag = antallet af alle "Ja"-er i [Helestaevnet]+[loer-son]

Jeg har forsøgt med en gruppeniveaudeling, hvor jeg har valgt felterne i følgende rækkefølge: helestaevnet, fre-loer, loer og loer-son. Jeg har i hvert gruppeniveauhoved indsat det tilsvarende flet med følgende formel: =Antal([feltnavn]). Det giver et underligt resultat, hvor jeg kan finde de rigtige antal, men i en uforståelig opstilling. Jeg har taget et par skærmprint, da det er lidt lettere end at forklare, hvordan det ser ud. Jeg kan oplyse, at de korrekt antal for de enkelte felter er: [Helestaevnet]= 85, [fre-loer] = 6, [loer] = 8 og [loer-son] = 3. D.v.s. at antallene kan den tilsyneladende godt finde frem. Jeg kan bare ikke finde ud af at styre layoutet, så det bliver forståeligt og jeg kan ikke finde ud af at lægge de forskellige antal sammen som ovenfor beskrevet.

Håber nogen kan hjælpe. Det er jo i denne sammenhæng en overkommenlig opgave at klare manuelt, men det er noget jeg skal gentage ofte og også med større antal, så da ville det være meget stor hjælp, hvis det bare kunne køre ud i en rapport.

Min rapportdesign-visning:
http://www.areopagos.dk/grafik/rapportdesign.jpg.
Designets vis-udskrift-resultat:
http://www.areopagos.dk/grafik/rapport.jpg
Avatar billede mugs Novice
01. juli 2011 - 16:23 #1
Ordet Antal er muligvis et reserveret navn. Prøv indledningsvis at erstatte det med Sum.
Avatar billede degnens Juniormester
01. juli 2011 - 16:33 #2
Nej, det er ikke problemet. For det første kan man slet ikke "summe" tekstfelter, hvor der står "ja" i. Men man kan godt tælle dem. Og det gør databasen jo tilsyneladende også korrekt, hvis du ser på de to billeder, jeg linkede til. Men jeg kan ikke få den til at vise disse antal på en måde, så man kan tyde, hvor de hører til og jeg kan ikke finde ud af at få den til at lægge disse forskellige antal sammen til forskellige del-summer.
Avatar billede mugs Novice
01. juli 2011 - 16:53 #3
Du bruger Acc 2010 og det har jeg ikke selv, men prøv med funktionen DCOunt således:

=DCount("*";"DIN TABEL";"[DIT FELT] = 'Ja'")

Du indsætter en ubundet tekstboks fra værktøjslinien og giver den postkilden som skrevet ovenfor med rettelser til tabelnavn og feltnavn.
Avatar billede degnens Juniormester
01. juli 2011 - 17:12 #4
Fantastisk! Det var løsningen. Jeg sætter de ubundne tekstfelter ind i rapportfoden, så fungerer det fint. Sammenlægningen af de forskellige antal klarer jeg ved at lave endnu et ubundet tekstfelt og deri indsætte formlen= =[tekstfeltnavn1]+[tekstfeltnavn2] o.s.v.

Tak for hjælpen! Lægger du et svar til point?
Avatar billede mugs Novice
01. juli 2011 - 17:46 #5
Godt du fandt en løsning. Du kan også bruge funktionen på numeriske felter således:

=DCount("*";"DIN TABEL";"[DIT FELT] = Ja")

Du skal blot undlade apostroffer omkring kriteriet.

Tak for point og god weekend.