Avatar billede frem-ad Professor
02. juli 2011 - 20:08 Der er 18 kommentarer og
2 løsninger

Sort jordledning

Jeg var ved og kigge på en elinstallation, der er lavet af faste kabler, det kabel er med 3 ledninger, der er Brun, Blå og en sort, Brun og blå er henholdsvis Fase og Nul som jo er vekselstrøm. Men så er der den sorte jeg tror det er jord, men det har jeg aldrig nogensinde set eller hørt, Idag er det jo grøn/gul, før i tiden var det jo Rød, men sort???

For jeg har tjekket det 5 gange og den har ikke noget med vekselstrøm og gøre.

Er der en og jer der har set Sort som jord??
men jeg har heller ikke set et 3ledet kabel med Brun-Sort-Blå ledninger.
Avatar billede milter Ekspert
02. juli 2011 - 20:30 #1
Du skriver:

"For jeg har tjekket det 5 gange og den har ikke noget med vekselstrøm og gøre."

Hvad mener du med det? Er det ikke ledningsnettet i huset, du kigger på?

Og tidligere, måske for 40-50 år siden, brugte man også af og til sort til jord.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. juli 2011 - 20:33 #2
I hvilken forbindelse er den sorte koblet? er det i et køkken fyrrum eller lignenede?
Avatar billede milter Ekspert
02. juli 2011 - 20:34 #3
Og den sorte kan jo også være en ekstra fase.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. juli 2011 - 20:36 #4
Har også hørt om at rød var jord i gamle dage, og i den tid var det hvid og sort der tog sig af fase og nul. Mener det var hvid der var fase. Havde selv for 15 år siden et hus med jernrør og stofledninger, som jeg fik skiftet ud med nye ledninger da de gamle smuldrede.
Men at sort har været jord har jeg ikke hørt om.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. juli 2011 - 20:39 #5
#3 Eller måske en tændledning. Man må ikke efter stærkstrømsregelementet have 2 faser i en 220 volt installation.
Avatar billede Oscar560 Novice
02. juli 2011 - 20:44 #6
Der er sikkert ekstra fase, hvis det er lys du skal tænde og slukke flere steder så er det derfor, ellers må du lige fortælle hvor og hvad det bruges til det ledning.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. juli 2011 - 20:49 #7
Jeg vil tro disse ledninger måske er blevet lavet til dengang man brugte lysekroner hvor der var to tændinger til. Kan huske man kunne tænde lyset i midten på en tænding, og de omliggende lys med den anden.
Avatar billede webweaver Praktikant
02. juli 2011 - 22:23 #8
Sort er ikke normalt som beskyttelsesleder. Men derfor kan det sagtens være tilfældet. Der er masser af steder, hvor en eller anden har lavet det anderledes end normen. Det burde være ganske simpelt at se, om det er jording eller hvad det er. Hvor er den sorte ledning monteret henne i enderne?

Og ja, rød var farven på beskyttelsesleder tidligere.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. juli 2011 - 22:31 #9
#8 Ja men hvis man gør det, så bør man lige tape lidt grøn/gul tape om ledningen. Denne løsning har jeg set brugt
Avatar billede curentus Nybegynder
03. juli 2011 - 00:07 #10
Hey, den sorte leder må ikke bruges som beskyttelsesleder, medmindre den mærkes med grøn/gul tape så man ikke er i tvivl om at det nu er en beskyttelsesleder. (Dette er kun til nødløsninger) og det går ikke at lave den omvendte løsning hvor man laver en beskyttelsesleder til en spændingsførende leder.

Desuden må man gerne have to og tre faser i en 230 V installation, dette bruges blandt andet når der sløjfes mellem stikkontakter der går på en firpolet gruppe. Men det er rigtigt at stærkstrømsbekendtgørelsens afsnit 6 fortæller noget om at når der laves installationer i møbler må det kun være en-fasede.

Lige et godt råd :-) Lad være med at rode med strøm hvis du ikke har forstand på det. Husk at beskyttelseslederen blandt andet sider der af personsikkerhedsmæssige årsager.

//El-installatøren
Avatar billede 220661 Ekspert
03. juli 2011 - 07:45 #11
#10 Ja men disse samlinger må vel ikke lægge i selve stik kontakten, da det jo er lovligt at skifte kontakter ud selv.
En forkert montering  her kan jo være livsfarlig, da kontakten kan monteres over to faser
Avatar billede frem-ad Professor
03. juli 2011 - 09:57 #12
Jeg havde også troet det var en ekstra fase men der er ingen spænding på den, så det er det jeg mener med den ikke har noget med noget og gøre.
Det er i en typisk halvfjerdser udestue, hvor kablet (3ledet Blå, Brun, sort) kommer oppe fra loftet, og så løber den ind i en forgrener dåse, og så løber der et kabel (2ledet Blå, Brun) hen til en stikkontakt ved fjernsyn, og så yderligere et kabel (3 ledet Blå, Brun, Sort) der går hen til et stikkontakt men nede i det stik er der bare sat en slutmuffe på den sorte ledning for i den stik kontakt er der ikke jord i, og så når der ingen spænding er på den på den, fik jeg tanken at det kunne være en jord. Det skal lige siges at det er stænktætte stikkontakter.

Men der er ikke andet for jeg må en op i ulden på loftet for at se hvor kablet løber hen, og så se hvor den sorte ender. Men efterhånden er der ikke noget der kan overraske mig i dette hus, når vi snakker vvs og el, (en kammerat der er elektrikker har også rystet på hovedet af det) men hvis det ikke er en jord (eks. den slutter blind) så må jeg heller få det lavet om, så der, er jord i et fugtig miljø.
Det skal siges jeg er ikke amatør når vi snakker strøm, har arbejdet med det, som en sekunær del, og arbejdet meget sammen med elektrikker.

Men vi kommer ikke det nærmere så jeg må jo den tur på loftet, men der er jo ikke noget der heder sort som jord, og har heller ikke været det. og det var jo bare det jeg skulle vide
Avatar billede milter Ekspert
03. juli 2011 - 19:38 #13
#12.

Jeg har selv totalt renoveret og bygget til et hus fra slutningen af tresserne. Da jeg startede, var det med en ide om at bibeholde så meget som muligt af det gamle ledningsnet, men det blev hurtigt opgivet :-)

I tilfælde med korrespondancetænding kan man også se mange farvekombinationer. Eller måske havde konstruktøren af udestuen bare en masse meter tilovers af den type kabel :-)
Avatar billede frem-ad Professor
04. juli 2011 - 17:24 #14
webweaver smid et svar så deler dig og curentus pointene for i er dem der har været nærmest/først med et svar der kunne bruges.

Nu har jeg været på loftet, den sorte endte blind med en muffe i en forgrener dåse hvor strømmet til loftet og og de 2 udendørs kontakter også løber ud fra. Så der er ingen jord til de udendørs kontakter/loftet/udestuen, så der hvor det danske vejr påvirker, så jeg må heller engang få en jord der over, så skal jeg bare have fundet en dåse hvor jeg kan "hugge" en jord
Avatar billede webweaver Praktikant
05. juli 2011 - 02:18 #15
Svar :-)

Så er mysteriet løst. hehe.. Husk, at du altid kan måle mellem fase og beskyttelsesleder og skal kunne måle 230V. Hvis du havde prøvet at måle mellem fase og den sorte ledning, ville du have kunne se, at det ikke var en beskyttelses-leder, da der vil være 0 volt :)
Avatar billede curentus Nybegynder
06. juli 2011 - 14:33 #16
#10 Ja men disse samlinger må vel ikke lægge i selve stik kontakten, da det jo er lovligt at skifte kontakter ud selv.
En forkert montering  her kan jo være livsfarlig, da kontakten kan monteres over to faser

Det er rigtigt nok at det er lovlig at skifte stikkontakter UDEN beskyttelsesleder selv.

Men det er også samtidig lovligt at have samlinger fra flere faser i selve dåsen, bare disse er fra samme gruppe.

Så igen kontakt en elektriker, og det kan ikke siges tydeligt nok, det er sq livsfarligt, hvis man ikke ved hvad man har med at gøre.

//curentus
Avatar billede webweaver Praktikant
06. juli 2011 - 15:40 #17
Det er helt lovligt at have samlinger bag dine stikkontakter indeholdende flere faser. Det er kun lovligt for dig at skifte en stikkontakt, hvis du ved, hvordan man gør. Så deraf, skulle der ikke være nogen problemer.

I "gamle dage" måtte du ikke selv udskifte stikkontakter med jord. Det må du gerne den dag i dag op til 250V, hvis der er HPFI eller HFI i installationen.

Du kan også sagtens have samlinger fra andre grupper i samme dåse. Så skal du bare mærke det op i hver ende og i dåsen, at der er 2 grupper i!
Avatar billede curentus Nybegynder
06. juli 2011 - 23:11 #18
Hvornår skulle det være lavet om?

Er ret sikker på man ikke selv må montere stikkontakter med jord. Da man kan komme til, at komme en fase på beskyttelseslederens plads. Den anden løsning sikrer jo en begrænsning af fejl i kraft af at lægmanden jo kun kan bytte fase og nul, hvilket ikke giver nogen personsikkerhedsfare.

Angående to grupper i en dåse er dette absolut ikke en god idé, og opmærkningen skal være således at man ikke er i tvivl om at man har med to grupper at gøre.

Vil mene det er ret sjusket hvis man ender ud med sådan en løsning.

//curentus
Avatar billede curentus Nybegynder
06. juli 2011 - 23:38 #19
Avatar billede webweaver Praktikant
06. juli 2011 - 23:39 #20
Jeg kan ikke give dig en dato på bekendtgørelsens annoncering.
Men jeg kan vise dig indholdet af den.

Det forefindes i "Bekendtgørelse af lov om autorisation af elinstallatører m.v" § 3 stk. 3.

Det lyder som følgende;

Stk. 3. Enhver må foretage udskiftning af afbrydere og stikkontakter uden jordkontakt for højst 250 V på steder, hvor der ikke er krav om højere kapslingsklasse end IP20. Er stikkontakterne forsynet med jordkontakt, må enhver foretage sådan udskiftning, hvor der ikke er krav om højere kapslingsklasse end IP20, hvis installationen er beskyttet med HPFI- eller HFI-afbryder.

Med hensyn til 2 eller flere strømkredse i samme dåse, rør m.m, så er der situationer, hvor der simpelthen bare ikke er plads eller mulighed til at lave nye føringsveje m.v, hvor det bliver nødt til at være løsningen. Det er fuldt lovligt, så derfor synes jeg ikke, at det er "fair" at kalde det for sjusk.

Jeg vil dog medgive, at jeg heller ikke vil anbefale denne løsning, medmindre det er kritisk og at man altid bør se, om man ikke så vidt muligt kan komme uden om denne. Jeg er ikke glad for denne bekendtgørelse, men sådan er det nu altså bare en gang ...

Og ja opmærkningen skal naturligvis være i orden. Men igen, det skal den altid være og ikke kun i den situation. Og man gør jo sit job ordentligt som elektriker/installatør. (forhåbentlig)