Avatar billede sneumann Novice
08. juli 2011 - 22:33 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Markør i felt når siden starter

Jeg vil høre om, nogle kan hjælpe mig med en kode til, hvordan jeg får markøren til at være i det første felt, når siden bliver åbnet.

Min kode er flg.:

<font face="verdana" size="2">Indtast hus nr. :

</font>

</b>

<font face="verdana" size="2">

<br>
<input type="text" name="feltBrugernavn" size="8">
<br><br>

<b>Indtast adgangskode : </b><br>
<input type="password" name="feltAdgangskode" size="30">
<br><br>

Håber nogle kan hjælpe mig med koden i HTML.

På forhånd tak.

Hilsen
Steen
Avatar billede sneumann Novice
09. juli 2011 - 08:47 #2
Det kan godt være, at det er tabindex der skal bruges, men jeg vil blive glad, hvis jeg kunne få koden til det hele, så jeg bare kan sætte ind.
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
11. juli 2011 - 13:49 #3
hvis du læste det første link jeg gav dig havde du løsningen
ref http://www.htmlgoodies.com/tutorials/forms/article.php/3479201/TABINDEX-iandi-a-Couple-of-Other-Form-Tricks.htm
[citat]
Focus onLoad
Well, we can't leave it at that. The TABINDEX is a great attribute, but this is an HTML Goodies tutorial. It has to get difficult before we can finish.

As you know, when someone logs into a page that contains a form, the cursor does not jump to a form element right away. The user has to click on the first element in order to start filling out the form. After that, the tab key does the bulk of the work. But! Wouldn't it be nice if you could force the focus to the first form element when the user logged into the page? Why, yes. Of course it would. That's what I did above...and here's how you do it:

This goes in the BODY tag:

onLoad="self.focus();document.FORM_NAME.ELEMENT_NAME.focus()"
[/citat]

så din body tag skal se sådan ud:

<body onLoad="self.focus();document.userfrm.feltBrugernavn.focus()">

<form name="userfrm">
<input type="text" name="feltBrugernavn" size="8">
<br><br>

<b>Indtast adgangskode : </b><br>
<input type="password" name="feltAdgangskode" size="30">
</form>
Avatar billede sneumann Novice
12. juli 2011 - 14:41 #4
Tak for hjælpen.

Men desværre kan jeg ikke få det til at virke, når jeg sætter koden ind, skal jeg forsat klikke med musen i det første felt, markøren står ikke klar der, når jeg indlæser siden.
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
12. juli 2011 - 15:06 #5
prøv dette;

<!DOCTYPE html>
<html>
<head>
    <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=utf-8"/>
    <title></title>
</head>
<body onLoad="self.focus();document.userfrm.feltBrugernavn.focus()">
<font face="verdana" size="2">
<br>
<form name="userfrm">
<b>Indtast hus nr. : </b><br>
<input type="text" name="feltBrugernavn" size="8">
<br><br>

<b>Indtast adgangskode : </b><br>
<input type="password" name="feltAdgangskode" size="30">
</form>
</font>
</body>
</html>
Avatar billede sneumann Novice
13. juli 2011 - 18:59 #6
Tak for hjælpen med koden.

Nu har jeg fået markøren i feltet, når siden starter op, men så kan jeg ikke logge på. Men hvis jeg fjerner koden igen, og går tilbage til det "gamle", hvor markøren ikke står i feltet ved side start, ja så kan jeg godt logge på.

Ved du havd der kan være galt?
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
13. juli 2011 - 19:17 #7
Nu har jeg fået markøren i feltet, når siden starter op, men så kan jeg ikke logge på
det er pga der ikke er nogle submit knap inde i formen (havde du også undladt i din egen viste code).

hvordan ser hele din gamle code ud ??
jeg er interesseret i
<form ......>

her i må der ligge en submit
</form>

evt en online link, da det kun er JS og HTML der er interessant
Avatar billede sneumann Novice
13. juli 2011 - 19:47 #8
Hermed hele koden, så jeg sikker du du modtager alt.

<body oncontextmenu="return false" ondragstart="return false" onselectstart="return false">

<script language="JavaScript">
<!--

/*
Slowly coming together status bar scroller
Written by BengalBoy (www.angelfire.com/nt/bengaliboy/index.html)
Visit http://javascriptkit.com for this script and more
*/

//set message:
msg = "Velkommen til";

timeID = 10;
stcnt = 16;
wmsg = new Array(33);
        wmsg[0]=msg;
        blnk = "                                                              ";
        for (i=1; i<32; i++)
        {
                b = blnk.substring(0,i);
                wmsg[i]="";
                for (j=0; j<msg.length; j++) wmsg[i]=wmsg[i]+msg.charAt(j)+b;
        }

function wiper()
{
        if (stcnt > -1) str = wmsg[stcnt]; else str = wmsg[0];
        if (stcnt-- < -40) stcnt=31;
        status = str;
        clearTimeout(timeID);
        timeID = setTimeout("wiper()",100);
}

wiper()
// -->
</script>

<%
'********************************************************
'oprettet en funktion - det er nemmest
'kald den når du vil skrive i loggen
'1 paramter - navnet på brugeren
function writeLog(sname)
Dim Fobj
  Set Fobj = Server.CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
  Dim Fstat
  Set Fstat = Fobj.OpenTextFile("c:\hotel\hjemmeside.dk\www\_private\logon.log", 8)
  Fstat.WriteLine(now & " Name:[" & sname & "]")
  Fstat.Close
  Set Fstat = Nothing
  Set Fobj = Nothing

end function
'*********************************************************

'Her siger jeg: Hvis der er noget data i en post-form og login-formen ikke er tom, så skal den begynde at indlæse dette.
if Request.ServerVariables("REQUEST_METHOD") = "POST" AND Request.form("login") <> "" then

'Her åbner jeg database forbindelsen (husk at erstatte ******** med din adgangskode til databasen, under PWD=)
Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & Server.MapPath ("../_private/database.mdb") & "; PWD=xxx"
Conn.Open DSN

'Her trimmer og erstatter vores qourt med &#39; og '' sammentidig med at form-dataerne bliver lagt i variabler.
Dim strBrugernavn, strAdgangskode
strBrugernavn = Trim(Replace(request.form("feltBrugernavn"),"'","&#39;" ))
strAdgangskode = Trim(Replace(request.form("feltAdgangskode"),"'","''" ))

'På de følgende to linjer (under kommentaren) bliver rs defineret, og vi spørger om der er et brugernavn og en
'adgangskode passer sammen med noget af vores data i databasen.
SQL = "SELECT * FROM [Brugere] where Brugernavn = '" & strBrugernavn & "' AND Adgangskode = '" & strAdgangskode & "'"
Set rs = Conn.Execute(SQL)

'Her spørger vi; Hvis brugernavn og adgangskoden ikke findes i databasen, så...
if rs.eof then

    'Bliver brugeren sendt tilbage, med en lille besked i røven (LoginMessage)
    response.redirect "../login/login.asp?LoginMessage=Hus nr. eller adgangskode var forkert"

'Her siger vi så; Ellers hvis ikke databasen er tom for det brugernavn og den adgangskode, så..
elseif Not (rs.BOF Or rs.EOF) Then

    'Lav en session der hedder Login, og den skal være True.
    Session("LoginOK") = "True"
    'Her sætter vi en tid på til hvornår vores session skal udløbe. Her er den sat til 10 minutter
    Session.Timeout = 10

'***********************************************
    'skriv logfil
    'inden brugeren sendes til den næste side
    writeLog(strBrugernavn)
'***********************************************

    'Og så skal du brugeren lige sendes til http://www.hjemmeside.dk/logget_ind/bruger.asp
    response.redirect "http://www.hjemmeside.dk/logget_ind/bruger.asp"

'så afslutter vi lige vores bruger pjat ;-)
end if

'Og lukker databasen...
conn.close
set conn = nothing

'Her afslutter vi lige at vi har spurgt om der er blevet sendt et login forsøg (3. linje)
end if

'Så er vi klar til at spørge om der er blevet trykket på vores >log ud< knap...
if Request("login") = "out" then

'Hvis der er blevet trykket på knappen, så bliver ens session lukket.
Session.Abandon
'Og man bliver sendt videre til login siden, med en kommentar i røven...
response.redirect "../login/login.asp?LoginMessage=Du er nu logget ud!"

'Så slutter vi spørgsmålet om, om der blev trykket på logud knappen.
end if
%>
<!--
Så starter vi på vores htmlkode
-->
<html>
<head>
<title>Login</title>
</head>

<font face="verdana" size="2">

<%
'Her definere vi at LoginMessage skal hente sin tekst fra querystringen (adresselinjen)
LoginMessage = Request.querystring("LoginMessage")

'Og hvis altså loginmessage er større eller mindre end ingenting, så skal den skrive det.
if LoginMessage = "failed" Then
    Response.write("<span style='color:#FFFF00;'>Hus nr. eller adgangskode var forkert</span><br>")
elseif LoginMessage <> "" Then
    Response.Write(LoginMessage&"<br>")
end if
%>

<%
'Her starter vi med at spørge om vores session loginOk er større eller mindre end True (altså ingenting), og hvis ja,
' så skal den vise det som står på de efterfølgende linjer...
if Session("LoginOK") <> "True" Then
%>

</font>

<font face="Verdana" size="2" color="#FF0000">

<form name="LoginForm" action="../login/login.asp?login=in" method="post">

</font>

<b>

<font face="verdana" size="2">Indtast hus nr. :

</font>

</b>

<font face="verdana" size="2">

<br>
<input type="text" name="feltBrugernavn" size="8">
<br><br>

<b>Indtast adgangskode : </b><br>
<input type="password" name="feltAdgangskode" size="30">
<br><br>

<input type="submit" name="login" value="Log ind"></a> <input type="button" value="Luk" onclick="self.close();">
<br>
Har du glemt din adgangskode? så klik <a href="http://www.hjemmeside.dk/kontakt/formmail_adgangskode.htm">
her</a></form>
<%
'Hvis session loginOK er true, så skal den skrive det på de efterfølgende linjer...
else
%>
<p><b></b></p>

Her har du mulighed for at logge ud.
<input type="button" onclick="location.href='../login/login.asp?login=out'" name="logout" value="Log ud">

<%
'Så slutter vi med at spørge om noget som helst :P
end if
%>

</font>

</body>
</html>
Avatar billede sneumann Novice
13. juli 2011 - 19:49 #9
Ovenstående er koden, hvor markøren ikke står i feltet ved side start, men man kan logge på.
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
13. juli 2011 - 20:02 #10
prøv at lave din body om
fra
<body oncontextmenu="return false" ondragstart="return false" onselectstart="return false">

til
<body onLoad="self.focus();document.LoginForm.feltBrugernavn.focus()" oncontextmenu="return false" ondragstart="return false" onselectstart="return false">
Avatar billede sneumann Novice
13. juli 2011 - 20:34 #11
Tak for den store hjælp, det hjalp med dit sidste forslag.
Avatar billede sneumann Novice
13. juli 2011 - 20:36 #12
Hvordan giver jeg dig point?
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
13. juli 2011 - 20:42 #13
Hvordan giver jeg dig point?
jeg ligger et svar, som du acceptere

ref http://www.eksperten.dk/faq#faq-3-1
Når der er kommet et svar som du kan bruge, så klikker du ud for selve svaret i boksen "Acceptér dette svar". Derefter accepterer du svaret i den boks som dukker frem.

Er løsningen kommet gennem en kommentar, skal du stadig give point. Du skriver bare, at bruger XXX har løst problemet og beder vedkommende om et svar. Når svaret kommer, accepterer du bare dette.