Avatar billede kjeldsted Novice
15. juli 2011 - 00:23 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Valg af mailserver.

Hejsa alle sammen.

Om jeg har ramt den rigtige kategori... Ja, ja. Skidt pyt.

Jeg er ikke just ekspert på området Linux (hvis jeg var, ville et spørgsmål hér nok heller ikke være nødvendigt). Men har dog fået sat en server med Ubuntu op, hvorpå jeg pt. kører Apache og PHP.
Dog ville jeg gerne have en mail server (imap) kørende også. Og hér ved jeg ikke rigtig hvad jeg skal gøre.
Ja. Google kan hjælpe. Men ville høre om der er en der har en anbefaling til noget software og som måske også vil kunne svare på et spørgsmål eller to omkring opsætningen af denne.

På forhånd tak,
Kjeldsted.

Ps. Den/de der følger denne til dørs må deles om de 200 points samt 1.000 tak for at følge den til dørs :) (Kan desværre ikke bytte om på de to tal.)
Avatar billede jakobdo Ekspert
15. juli 2011 - 07:08 #1
Altså selve kernen i en mailserver, er ofte postfix. Den sørger for boksen kan modtage post osv...
Jeg vil anbefale du laver en mysql integration.
Efterfølgende skal du så sørge for, at kunne komme i kontakt med mailserveren, via imap som du siger.

En klassiker er courier, men dovecot skulle være den mest sikre, så overvej evt. den.

Og skal du have en webmail på også, så kig på roundcube.
Avatar billede jakobdo Ekspert
15. juli 2011 - 07:09 #3
Avatar billede per-olof Nybegynder
15. juli 2011 - 09:24 #4
Axigen Mailserver
Gratis op til 5 brugare
I Business Edition fra 10 premiumbrugare og 90 basicbrugare.
Du får i det sidste, det hele inkluderede mobil mail og hvis du har brug for det, Active Sync til mail, kontakter og kalender.
Den er desuden uforskammet enkel at sætte op.
Du kan hente en fuldt virkende 30 dages trial på http://www.axigen.dk/html/download.php
Avatar billede per-olof Nybegynder
15. juli 2011 - 09:59 #5
Lidt sludder.
De 10 premiumbrugerne har hele inkluderede mobil mail og hvis du har brug for det, Active Sync til mail, kontakter og kalender.
Avatar billede kjeldsted Novice
15. juli 2011 - 20:46 #6
Tak for svar. Jeg får lige kigget på det og vender tilbage når jeg bliver helt forvirret :)

Jeg vil dog foretrække noget gratis software, så vil nok kaste mig over jacobdo's forslag for at se om jeg kan få det til at virke.
Avatar billede jakobdo Ekspert
15. juli 2011 - 21:06 #7
#6 jeg vil bestemt ikke betegne mig selv som linux haj, men har fået ovennævnte til at virke, så mon ikke også du kan? :o)
Avatar billede kjeldsted Novice
15. juli 2011 - 21:17 #8
Jeg prøver. For at dælme heller ikke linux haj selv :)
Avatar billede myCRM Nybegynder
26. juli 2011 - 15:40 #9
Jeg bruger "sme server" som er baseret på CENTOS, den ligger på én CD og er beregnet til LAMP (Linux, Apache, Mysql PHP) og mail IMAP/ webmail. Du installerer den, gir ip nummer, domainnavne og vupti så er den kørende. Hvis man har prøvet det før tar det en time og for dig tager den nok to ;-) http://wiki.contribs.org/SME_Server:Download man skal lige find e ud af at et share hedder ibay, men derefter er det lige ud af landevejen. Prøv og sæt en virtual server op og test det. Bemærk, der er ingen grafisk brugerflade, men et webinterface
Avatar billede kjeldsted Novice
28. september 2011 - 19:51 #10
Der går vist lidt tid før jeg får tid til for alvor at få kigget på dette mail halløj.

jakobdo: Smid et svar og du får points :)
Avatar billede kjeldsted Novice
28. november 2011 - 00:28 #11
Lukker