Avatar billede pmar Nybegynder
16. juli 2011 - 22:28 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Årsafslutning

Jeg har anvendt Summa Summarum i et helt regnskabsår og har været meget tilfreds med det. Jeg har fået hjælp til bogføring af en regnskabskyndig, men tror, at der er noget, vi har gjort forkert i forhold til kontoplanen.
Mit problem er, at private hævninger fra virksomheden og indbetalt skat for 2010 er oprettet i kontoplanen som konti under egenkapital og dermed som statuskonti. Det betyder, at beløbet ikke er nulstillet, men bare tæller videre ved oprettelse af nyt regnskab.
Hvad gør man her?
Avatar billede ottobp Novice
16. juli 2011 - 23:12 #1
du  kan  jo  stadig lave posteringer  i  det  gl. år

lave  en  postering  så  tingene  kommer  til  at  stå anderledes på dine  statuskonti

når det er  på plads  og  bogført  så  ændres dit  billede  i  forhold  til  det  som  du  afsluttede  med  og  åbnede næste år..

har  du  gjort dette  med  funktionen  AFSLUT REGNSKAB  og dan næste år'

så  vil de to år  hænge sammen; så  du  nu har mulighed for at lave det der hedder  OVERFØR EFTERPOSTERINGER

de nye posteringer  som  du  lige  har lavet  vil  så  gå  ind  og  påvirke statuskontiene  i  det  nye  år  markeret med EP  pr  den  første dag  i  året

mvh
Otto B Petersen
www.summasupport.dk
Avatar billede pmar Nybegynder
16. juli 2011 - 23:34 #2
Tak Otto. Jeg fornemmer, at det ikke er nogen katastrofe, at jeg allerede er begyndt på bogføring af bilag i det nye regnskabsår. Jeg går ud fra, at jeg bare kan fortsætte bogføringen af bilag for 1.halvår, hvis man godt kan gå tilbage og lave efterposteringen.
Avatar billede ottobp Novice
17. juli 2011 - 08:40 #3
lige  stop en ½......

hvordan er du begyndt på det nye år???

1. benyttet øverste linie NYT REGNSKAB  eller
2. har benyttet den facilitet der ligger  længere nede i galleriet når du går  ind under FILER.... ca. lidt over midten er der en linie hvor der står  AFSLUT REGNSKAB.....(se i manualen hvor det her er behandlet)

kun ved at oprette næste regnskabsår med nr. 2  får du mulighed for at lave det med efterposteringer automatisk  ....  ellers skal du  ind  og lave  det  manuelt  i  model nr. 1

men du  kan  kontaktte mig så skal jeg hurtigt  lave  dig  en  PC til din PC  hvor  vi  det lavet  rigtigt  hvis  ikke  du kan finde udaf det

jeg har  283 44 283
Avatar billede b_hansen Novice
17. juli 2011 - 08:51 #4
Der er nu ingen grund til panik, uanset hvilken metode, der er brugt til at opstarte nyt regnskabsår.

Jeg vil faktisk foreslå, at du benytter den samme metode til at rette balancen i det nye regnskabsår, uanset hvordan du har skiftet regnskabsår.

Mit forslag er, at du blot omkonterer primosaldiene på de to (?) aktuelle konti til kontoen for egenkapital primo i det nye regnskabsår.

Med denne metode vil du nemlig have sammenligningstal i for det foregående år. Det vil ikke være tilfældet, hvis du vælger ottos metode og omkonterer i det gamle regnskabsår.

Bjarne, revisor
Avatar billede pmar Nybegynder
17. juli 2011 - 11:07 #5
Tak til jer begge to. Jeg har oprettet det nye regnskab ved at afslutte det gamle, som anbefalet, så mine efterposteringer først på året er sket automatisk. Det er KUN det med Skat og Private hævninger under egenkapital, der er gået galt. Det med primosladi er rigtig brugbart :)
Avatar billede ottobp Novice
17. juli 2011 - 11:57 #6
jamen  så  er  jo  nr.  2  som  jeg  oprindeligt  anviser  du  har  brugt  og  det  er  jo  fint

aber....  hvad  der så er  grund til  at afvis  mit  svar,  det  står  ikke  ganske  klart  du  kan  jo  få  det  med private hævninger og  skattebetalingen  korrigeret  på  plads;  så
hvad  var  der  lige  galt  her????????????????

nå men  det  må  du  selv  finde  ud  af