Avatar billede hmlfc Praktikant
21. juli 2011 - 23:50 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

DRM problemer med WMP

Hej.

Jeg har en Samsung Galaxy S. Jeg har før sync. mellem den og WMP (Windows Media Player) uden problemer. Nu er der opstået et problem. Jeg downloader mit musik gennem bibzoom.dk og kan sagtens afspille det på min pc via WMP. Men når jeg skal sync. med min Samsung Galaxy S kommer dette:

"Enhedens certifikat kan ikke hentes. Kontakt producenten af enheden for at få en firmwareopdatering eller få hjælp til at løse problemet på en anden måde."

Jeg har kørt denne guide, hvor man sletter DRM bib osv. http://skoda.emu.dk/Filmstriben%20teknisk%20vejledning.pdf

Og som sagt kunne jeg sagtens gøre det for ca. 2 mdr. siden.

Jeg har Vista og WMP 11.0.6

Håber i kan hjælpe mig
Avatar billede pstidsen Novice
22. juli 2011 - 00:37 #1
DRM bliver nogle gange skiftet for at gøre dem mere sikre. Derfor kan det være at din telefon ikke kan "spise" den nye DRM. Det er et gæt, men det kan være. Husk at du ikke må fjerne DRM. Se diskussionen her: http://www.eksperten.dk/spm/943330
Avatar billede Beach Mester
22. juli 2011 - 21:53 #2
Husk at du ikke må fjerne DRM. Se diskussionen her..... Og hvis du læser godt med, så står der også at du må fjerne det hvis det er eneste mulighed for at afspille.
Så længe der ikke er nogen dom der kan danne Præcedens for yderligere sager, vil det være et fortolkningsspørgsmål som jeg ikke på noget tidspunkt ville være nervøs for at komme tæt på.

//B
Avatar billede pstidsen Novice
22. juli 2011 - 22:05 #3
Jamen han kan jo høre det på sin pc! Så der ER en mulighed for afspilning. Altså ULOVLIGT!
Avatar billede Beach Mester
22. juli 2011 - 22:20 #4
Du misforstår eller fejltolker altså lidt her.... Hvis manden vil høre det på sin telefon (eller som hos mig i min bil) og det udstyr ikke kan afspille det uden at bryde koden, så må man bryde koden for at se eller høre værket.
Der er jo ingen der kan forlange at jeg slæber min 281Kg store computerpark med hvis jeg skal ud og gå en tur og ikke kan høre det jeg har betalt for, på min medieafspiller!

//B
Avatar billede pstidsen Novice
22. juli 2011 - 22:37 #5
Jeg vil stadig holde på at det er ulovligt. Det eksempel der bliver givet i linket (http://kum.dk/Kulturpolitik/Ophavsret/Baggrund/Kopisparring) er hvis man har linux og det mediet kun kan afspilles på Windows. Der har du INGEN mulighed for afspilning. Spørgeren har en mulighed for at høre sangene - på hans pc. Nu har jeg lige sakset et citat ud
En privatperson, der fx har erhvervet en dvd-film, som ikke kan afspilles på open source-softwaresystemet Linux (men alene på fx Microsofts styresystem), vil efter de nye regler ikke blive forhindret i at bryde koden i det omfang, dette er nødvendigt for at kunne afspille filmen, herunder fordi vedkommende i sin computer ikke har Microsofts styresystem.
Altså man må kun gøre det for at man kan se filmen/høre sangen. Jeg må gentage mig selv: DET KAN SPØRGEREN GODT!

Derfor synes jeg det er ulovligt.

Derudover er det problematisk at DRM ikke sørger for at sangen ikke virker efter 7 dage, når den jo er fjernet.
Avatar billede johnstigers Seniormester
22. juli 2011 - 23:56 #6
Det er ganske simpelt:
"TAG MUSIKKEN MED
Du kan lægge dine downlån over på din mp3-afspiller (dit mobile device), hvis følgende betingelser er opfyldt:

•      Din mp3- afspiller skal understøtte WMA

•      Din mp3-afspiller skal understøtte DRM 10

•      Du benytter Windows Media Player version 10 eller nyere til at overføre musikken til afspilleren.

Musikfilerne kan kun afspilles, hvis afspilleren understøtter WMA-formatet med DRM sikring og desuden er SDMI-kompatibel. Desværre understøtter Apples produkter (herunder iPods) ikke denne version af WMA og DRM som er et krav fra pladeselskaberne.

SÅDAN GØR DU

•      Start Windows media Player

•        Vælg 'Synkronisér' i øverste bjælke

•      Sæt din mp3 afspiller til computeren

•        Tjek at din mp3 afspiller er synlig i højre side af vinduet, typisk som drev

•        Tryk på 'Start Synkronisering'

•      Nu overføres musikken sammen med licensen/rettighederne til din mp3-afspiller"
Avatar billede hmlfc Praktikant
23. juli 2011 - 01:06 #7
Jeg kunne sagtens gøre det lovligt med WMP før jeg updateret til Android 2.3 på min Galaxy S
Avatar billede pstidsen Novice
23. juli 2011 - 01:11 #8
Ja det er løbet lidt af sporet her, men jeg advarede bare om at fjerne DRM i #1. Prøv at gøre som i #6
Avatar billede hmlfc Praktikant
23. juli 2011 - 01:30 #9
Jeg kunne sagtens som i #6 før jeg opdateret min telefon fra Android 2.2 til 2.3.... Problemet med at sync. Licens DRM filer / musik herefter..
Avatar billede Beach Mester
23. juli 2011 - 05:07 #10
#5---> Jeps, enig i at det er ved at løbe lidt ud i sandet. Men det vil nu ikke holde mig tilbage.
Efter dit eks. på tingene, kræver det jo så bare at jeg forære min nabo alle mine Windows maskiner når jeg skal ud og køre bil, og så håbe på at han giver mig dem tilbage når jeg kommer hjem.
Ovenstående giver mig (i dine tanker) så mulighed for lovligt at bryde koden så jeg kan høre mine indkøb;-)

Som du kan se så er ovenstående eks. helt ude i skoven, og ikke noget som alm. fornuftige mennesker vil gøre hver gang de vil høre deres musik. Samtidig vil det også tage en del tid at slette mine samlinger når jeg får windowscomputerne tilbage og dekode det hele igen hver gang jeg skal i brugsen efter mad.

Så du må prøve også at se fornuften i at det ikke er det der er hensigten med kodningen og lovgivningen. Det det hele handler om er, at forhindre folk i at distribuere musikken via nettet mm. så alle gratis kan hente det som vi andre har betalt for.

Når vi snakker de omtalte 7 dage, så vil jeg nok også mene at man kan komme i knibe hvis man ikke sletter, downloader og dekoder filerne, når "sidste salgsdato" er overskredet. Tvivler på at ret mange rent faktisk får det gjort, og det er måske et hul der bør dækkes ind på anden måde.

Jeg selv henter i dag alt min musik via Play. Det betaler jeg en ret dyr pris for i kvartalet. Samtidig så tolker jeg loven sådan at det giver mig ret til at dekode filerne så jeg kan nyde musikken i min bil. Sidst men ikke mindst så skrev jeg sammen med en fuldmægtig i kulturministeriet for nogle år siden omkring problematikken og fik OK til de ting jeg gør. Du kan finde den fulde mail-korrespondance i et af mine tidligere indlæg. Hvis det skulle komme til et civilt søgsmål senere, vil jeg straks kaste den i hovedet på advokaterne.

Hvordan andre gør og hvad andre mener er derfor lidt deres egen sag, men blander mig gerne i deres problemer og en frisk debat om emnet når chancerne byder sig *SS*

//B
Avatar billede pstidsen Novice
23. juli 2011 - 12:09 #11
Jeg downloader også via. PLAY, og hvis det ikke er ULOVLIGT så er det i hvert fald IKKE tilladt i følge TDC PLAY. Dem har jeg nemlig skrevet med og der måtte man IKKE bryde kopispærring. Det er jo, som john også siger, et krav fra pladeselskaberne.
Avatar billede pstidsen Novice
23. juli 2011 - 12:09 #12
Hvor er den mailkorrespondance?
Avatar billede johnstigers Seniormester
23. juli 2011 - 12:49 #13
Vel på hans pc...???

#11 er desuden helt korrekt.
Avatar billede pstidsen Novice
23. juli 2011 - 12:51 #14
Du kan finde den fulde mail-korrespondance i et af mine tidligere indlæg.
Men jeg gider ikke bladre 7400 indlæg igennem *S* Hvis man  har bevis, må man komme med det mere konkret.
Avatar billede johnstigers Seniormester
23. juli 2011 - 13:12 #15
Jeg selv henter i dag alt min musik via Play. Det betaler jeg en ret dyr pris for i kvartalet.

Nej TDC Play er gratis :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
23. juli 2011 - 13:16 #16
Men spørgsmålet er og bliver ulovligt.

De kunstnere som har givet tilladelse til at deres musik hentes via bibzoom.dk får penge hver gang deres musik hentes.
Men det ønsker hmlfc ikke.

Mere simpelt kan det ikke siges.
Avatar billede pstidsen Novice
23. juli 2011 - 13:16 #17
Ja hvis man har et abonnement fra TDC, men hvis han kun har abonnement for TDC PLAY så er det ikke helt gratis. Men ja det er en gratis service til TDC abonnenter.
Avatar billede johnstigers Seniormester
23. juli 2011 - 13:26 #18
TDC Play kan kun fås ved abonnement hos TDC.
Avatar billede pstidsen Novice
23. juli 2011 - 13:31 #19
har jeg sagt noget andet? :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
23. juli 2011 - 13:49 #20
Jeg tror jeg misforstod dit indlæg ;)
Avatar billede pstidsen Novice
23. juli 2011 - 13:56 #21
:)
Avatar billede hmlfc Praktikant
07. januar 2013 - 17:12 #22
Lukker