Avatar billede intel4004 Novice
23. juli 2011 - 17:43 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Brug for råd til opgradering af ældre stationær

Hej,

Jeg har haft en ældre hjemmebygget stationær stående og støve under skrivebordet i flere år nu. Det var engang min primære arbejdscomputer men jeg valgte for ca. 2 år siden at benytte min Dell arbejds-bærbar til mit arbejde. Jeg kom til at overveje om det mon var muligt at opgradere visse ting i den?

Jeg har en CPU-Z rapport fra maskinen tilgængelig her:
http://olebuus.web.surftown.dk/~misc/cpu-z-report.html

Maskinens bundkort:
http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=775V88

CPU:
Intel Celeron 325J (2533 MHz)

Jeg synes den Celeron CPU er en smule sløv til almindelig desktop brug. Selv om det er en ældgammel sag, så bør almindige kontorprogrammer ikke hænge i ny og næ. Og det gør de under windows xp som det er nu.

Kunne man puste nyt liv i den med en ny Pentium 4 CPU?

Bundkort og chipsæt ser ud til at understøtte Pentium 4 HT 670 3.8GHz. Så det drejer sig maksimalt om P4 HT 600-serien (stenalder). Jeg har fundet en brugt 660 3.6 GHz på ebay til ialt 390kr (og en 650 3.4GHz til ialt 270kr). Er det værd at give penge for?

Jeg ved godt at 5000kr ville give mig en splinterny Core i5 baseret stationær. Men lige nu er jeg bare interesseret i at give denne stationær lidt mere juice.

Vil jeg opleve en forbedring ved at gå fra Celeron til P4?

Hvis jeg smed 2GB ram mere i, så ville Windows 7 måske være en mulighed? Grafikkort er et ældre Geforce 7600 AGP 8x.

Hvilke opgraderingsmuligheder ligger der i 2011 indenfor AGP 8x kort?

Mvh Intel4004
23. juli 2011 - 18:42 #1
Hmmm... for 'sportens' skyld - prøv/test om den kan få et bedre liv med WIN7 ->
www.microsoft.com/downloads/da-dk/details.aspx?familyid=1b544e90-7659-4bd9-9e51-2497c146af15&displaylang=da
Avatar billede Slettet bruger
23. juli 2011 - 18:45 #2
Hvis jeg smed 2GB ram mere i, så ville Windows 7
1 GB ram er nok til at køre Window7.
Avatar billede Slettet bruger
23. juli 2011 - 18:49 #3
En ommer :-)

Hvis jeg smed 2GB ram mere i, så ville Windows 7 måske være en mulighed
1 GB ram er nok til at køre Window7
23. juli 2011 - 18:58 #4
Til at begynde med, så er 1Gb RAM fint nok til WIN7 - det bliver nok ikke DER at evt. flaskehals bliver...

Men prøv lige nævnte
www.microsoft.com/downloads/da-dk/details.aspx?familyid=1b544e90-7659-4bd9-9e51-2497c146af15&displaylang=da
og se hvad den skriver om 'dyret' ???
Avatar billede milter Ekspert
23. juli 2011 - 20:18 #5
Jeg tror ikke, du vil kunne opnå ret megen forbedring med en ny CPU.

Alle styresystemer, også XP, har det med at sovse til med tiden. En gennemgribende rengøring kan ofte hjælpe en smule, men du vil garanteret opnå meget mere ved at geninstallere hele lor... fra bunden :-)

Og her er nogle tips til, hvordan du måske kan få lidt mere fart på maskinen:

http://tweakhound.com/xp/xptweaks/supertweaks1.htm
Avatar billede intel4004 Novice
23. juli 2011 - 22:02 #6
milter>

Åh ja det kender jeg godt :) Og selvom det er et godt stykke tid siden denne windows xp blev installeret så har det aldrig været en særlig "formiddabel" maskine. Den har altid været lidt sløv til multitasking. Selv ved en hel frisk installation har den været ... træls. Har altid haft på fornemmelsen at var pga. den billigere Celeron. Og det er med alle grafik-features disabled allerede. Men ellers fed guide du linker til.

Jeg er mest interesseret i P4 650 eller 660 fordi disse er med 64-bit udvidelser og 2MB L2 cache (i forhold Celerons sølle 256kbit). Og samtidig er den clocket næsten 1GHz hurtigere, og samtidig hyperthreaded (Celeron er ikke hyperthreaded). Men ok - jeg kan kun installere 4GB ram, og så er 64-bit jo bekendt ikke så anvendelig.
Avatar billede milter Ekspert
23. juli 2011 - 22:54 #7
@intel4004.

Med det "navn" kender du sikkert lidt til computere :-)

Nu er dit bundkort LGA 775, men jeg kan kun se Pentium og Celeron CPU'er i listen over understøttede CPU'er hos ASRock. Havde der været understøttelse af Core 2 Duo/Quad ville jeg have anbefalet det.

Grafikkortet? Jeg tror ikke, det kan betale sig at bruge alt for mange penge på det. Kig her:

http://www.edbpriser.dk/Search/Products.aspx?qt=Fql&nf=strmatrix1%3a%5e%22AGP+8x+%c2%a40.0000000000%22%24%5bMultiValSep%5d%c2%a7specifictaxonomy%3a%5eHardware%7c2%2fGrafikkort%7c15%24&cpath=1-2-15&s=igeneric1
Avatar billede intel4004 Novice
24. juli 2011 - 12:13 #8
milter>

Ja, det er ærgeligt at det ikke er PT880 Ultra chipsættet som faktisk understøtter Core 2 Duo og DDR2-RAM. Men nej, bundkortet har kun VIA PT880 og understøtter kun DDR-RAM.

Man kan lave lidt research og se forskellene på de forskellige modeller af VIA PT880:
PT880: http://www.via.com.tw/en/products/chipsets/p4-series/pt880/
PT880 Pro: http://www.via.com.tw/en/products/chipsets/p4-series/pt880pro/
PT880 Ultra: http://www.via.com.tw/en/products/chipsets/p4-series/pt880_ultra/

Først med ultra-versionen er Core 2 Duo understøttet. Så det er begrænset til de ældgamle P4 som er ude af produktion. Men det kunne da alligevel være sjovt at se hvor stor en forskel det faktisk giver :)

Angående grafikkort så kunne dette kort være interessant: http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=673315. Det ser ud til at være lidt bedre end Geforce 7600GT kortet.
Avatar billede milter Ekspert
24. juli 2011 - 15:40 #9
@intel4004.

Som tidligere sagt, jeg tror ikke, du vil kunne mærke den store forskel ved en opgradering af CPU'en, hvis nogen overhovedet. Kontorprogrammer kræver ikke ret meget, så hvis de virker lidt sløve, må løsningen findes et andet sted.

Dit link til grafikkortet siger, at siden ikke eksisterer. Igen, efter min mening vil du absolut ikke kunne mærke nogen forskel ved en udskiftning til et, måske, nyere AGP-kort, medmindre der er noget galt med dit 7600GT.

Jeg tror stadig, du opnår mest med det, jeg skrev i #5. Husk også at hente opdateringer til XP. Jeg kan se, du kun har SP2 på den.
Avatar billede egidiussen Nybegynder
24. juli 2011 - 21:31 #10
Hvis du får brug for en ny CPU så har et et par stykker liggende...
Avatar billede intel4004 Novice
01. august 2011 - 21:21 #11
Hej alle,

Jeg har valgt at købe en P4 660 3.6GhZ via Ebay (brugt). Denne skulle være på vej da dette skrives. Jeg fik den til kr. 250,- inkl. forsendelse. Det er vel udemærket for en CPU der for 6-7 år siden var prissat alt for højt ... sikkert på nogen kan huske hvad jeg snakker om :)

Jeg vil forsøge at melde tilbage om det gav nogen mærkbar øgelse af stabilitet. Bemærk at jeg har ingen forhåbninger om at få en ny moderne DirectX 11 spille-computer. Det er bare til kontor-arbejde og programmering.

Milter - jeg vil tilbyde dig de 30 point. Interesseret?

Mvh Intel4004
Avatar billede intel4004 Novice
01. august 2011 - 21:22 #12
ahh! "GHz" :-) ja ja
Avatar billede milter Ekspert
01. august 2011 - 22:37 #13
#11.

Jeg modtager med tak pointene, når du kan melde tilbage, at en udskiftning af CPU'en ALENE IKKE har givet dig en mærkbar forbedring i ydelsen :-)

Hvis den nye CPU, uden andre tiltag, virkeligt giver en mærkbar forbedring, har du, jeg, og andre måske lært lidt. Måske bliver jeg nødt til at revidere min opfattelse af, hvornår det kan betale sig at opgradere en CPU :-)
Avatar billede intel4004 Novice
02. august 2011 - 00:04 #14
milter>

Okay, så lader vi den bare stå åben indtil jeg får kigget til det. Jeg skal nok have mig en ny CPU køler - jeg vil ikke tro at en celeron 325 intel-stock køler kan køle en P4 660 (??). Det bliver nok engang senere i august eller tidlig september. Men jeg vender tilbage - så må vi se om jeg har smidt 250kr ud til ingen verdens nytte :)

Mvh
Avatar billede intel4004 Novice
07. september 2011 - 12:42 #15
Hej - jeg har ikke glemt den her. Jeg skal se om jeg kan få tid til at flå dyret fra hinanden her i den kommende weekend. Jeg har fået købt mig en Noctua NH-D14 CPU køler. Så bundkortet skal ud.

Jeg vender tilbage.

Intel4004
Avatar billede intel4004 Novice
21. oktober 2011 - 18:45 #16
Hmmm, jeg har nu fået sat den "nye" CPU i. Jeg ved ikke om det har givet den store forbedring. jeg har ikke rigtig haft tid til at lege med det. Men jeg vil mene den er blevet mere stabil. Ubuntu 10.4 LTS kører meget hurtig og stabil. Windows XP har jeg af en eller anden grund, ikke lyst til at installere på den igen :) Og ejer ikke windows 7 til privat brug.

jeg tror jeg lukker den her. Nogen der er interesseret i pointene? Ellers tager jeg dem selv igen.

mvh Intel4004
Avatar billede milter Ekspert
21. oktober 2011 - 19:53 #17
#16.

Jeg var mest interesseret i at se, om der ville være mærkbare forbedringer med den gamle XP i. Nu, hvor du tilsyneladende har skrottet XP, kan det så altså ikke lade sig gøre.

Synd, for jeg synes stadig, XP er det bedste af de styressystemer, jeg har brugt, men jeg startede også først ved 98SE :-)

Jeg springer over mht. point.
Avatar billede intel4004 Novice
21. oktober 2011 - 21:11 #18
milter>

Jamen jeg kan da prøve og installere XP :) Det skal da prøves. Men det må lige vente.

Ja, Windows XP var da et meget vellykket OS. Men nu er jeg efterhånden blev vant til Windows 7 som jeg bruger på arbejdet - og det er faktisk også ret vellykket. Det er ikke Vista med et nyt navn. Og så er jeg blevet lun på linux - og vil meget gerne lærer at kende hende lidt bedre :)

Jeg lukker spørgsmålet.

Mvh Intel4004
Avatar billede milter Ekspert
21. oktober 2011 - 22:47 #19
@intel404.

Tak for tilbagemeldingerne.

Jeg holder stadig fast i mine ord i de tidligere indlæg. Jeg har installeret 7'eren på tre computere ud af fem herhjemme men holder stadig fast i XP Pro på min egen hovedcomputer. Måske fordi, jeg efterhånden kender den meget bedre end nogen af de andre, men jeg må indrømme, at ingen af 7'erne endnu er afgået ved en total død (dvs. geninstallation), selv om to af dem er i hænderne på mine sønner på 21 og 19 :-)