Avatar billede Finngu Novice
29. juli 2011 - 11:26 Der er 6 kommentarer

Sidste bevægelse på vare i datofelt i lagerkartoteket

Vil høre om nogen kan hjælpe mig til hvordan jeg får opdateret et felt i Lagerkartoteket der checker hvad dato der sidst har været bevægelse på varerne...

Tanken er at vi kunne få det indrettet således, at vi kan slette alle varer der ikke har været aktive siden en given dato.
Vi har løbende en del varer der kun bruges i en periode, men da det aldrig helt er til at vide præcis hvor længe duer det ikke rigtigt, at vi bare sætter varerne til engangsvarer i en eller anden form for konsekvens....

Jeg forestiller mig et eller andet hvor jeg kan køre en kørsel der sætter alle varer med sidste bevægelse før en eller anden given dato til at blive markeret som engangsvarer, hvorefter engangsvarer slettes med "slet engangsvarer".

Men det kræver at jeg kan få varerne i lagerkartoteket til at få udfyldt feltet "sidste bevægelse" med den dato der sidst har været en postering/bevægelse på hver vare...

Jeg har allerede oprettet feltet "SidsteBev" på lagerkartoteket men mangler formlerne (og hvor de skal ind henne) for at feltet opdateres når der er bevægelser på en vare.
Forestiller mig disse bevægelser skal "opdages" (og dermed registreres på hver vare) ved henholdsvis opdatering af faktura på indkøbsordre og salgsordre....

Nogen der kan hjælpe mig videre?
På forhånd mange tak :-)

Finn
29. juli 2011 - 12:29 #1
På side 4 i c5 lagerkartotek er den mulighed for at se historikken på en given vare - kan du ikke bruge denne til at se status på varernee og bruge dette til det ønskede formål, evt. ved at lave en qtx forespørgsel til udvælgelse af vare til sletning.

JLALAU
Avatar billede Finngu Novice
29. juli 2011 - 13:46 #2
JLALAU>>
Nope... der er ingen dato på den side der viser sidste bevægelse på varen.

Der er:
VærdiModtaget
VærdiLeveret
VærdiBeholdning
-og så nogle salgsstatstikker i perioder..... (som jeg iøvrigt ikke synes rigtigt giver min nogle oplysninger jeg helt har brug for, men det er en anden sag *S*)

Hælder stadig mest til at få opdateret det felt på lagerkartoteket jeg har oprettet med datoen for sidste bevægelse på varen.
Avatar billede Finngu Novice
16. november 2011 - 16:27 #3
Håber stadig at nogen har en løsning til min forespørgsel :-)

Kunne være fedt med et felt på varer med "dato for sidste bevægelse", så jeg kunne afgrænse på det osv....

Finn
Avatar billede Slettet bruger
26. februar 2013 - 06:28 #4
For at opdatere feltet på LagKart med dato for sidste bevægelse, kan du tilføje kode på Insert TRG på LagPost. I den C5 3.0 jeg har står der næsten sidst i koden på triggeren:
INTRODUCE LagBeholdning[VareLokIdx,LagPost.Varenummer,LagPost.Lokation]
IF LagPost.LagerStatus == #LsFysisk THEN

- her efter kan du lave noget i stil med:

INTRODUCE LagKart[VareIdx,LagPost.Varenummer]
SET LagKart.SidsteBev = Today()
UPDATE LagKart
Avatar billede Finngu Novice
26. februar 2013 - 13:50 #5
Hej raph
Det må jeg da lige prøve om jeg kan finde ud af :-)

Tak igen :-)

Jeg må jo først oprette et felt til at indeholde datoen for sidste opdatering på varen....

Vender tilbage om jeg får det til at spille :-)

Tak
Finn
Avatar billede Finngu Novice
17. juli 2013 - 14:21 #6
Hej raph
Tror det er lykkedes mig at oprette feltet og indsætte den kode du foreslog.......
Men når jeg laver en opdatering på en vare (køb/salg, lægge på lager osv) så sker der ingen opdatering på feltet i lagerkartoteket.......

Kan du give mig en ide om hvad jeg kan have lavet forkert?

Tak igen
Finn