Avatar billede mads89fakse Nybegynder
07. august 2011 - 15:01 Der er 9 kommentarer

Hvad sker der når jeg formatere min PC?

Hej Eksperter! :D

Jeg skal til at formatere min pc for første gang!?
hvad skal jeg gøre? skal jeg gemme mine billeder/musik på en anden harddisk? eller kan man godt lade de filer ligge ? hva med programmer? hvad bliver slettet ?

og skal man ha en windows-cd?(Har jeg ikk) Til geninstallering af windows? hvis det bliver slettet ?

På forhånd Tak..
Avatar billede epo_blackdevil Nybegynder
07. august 2011 - 15:22 #1
Alt efter hvordan din computer er sat op skal du nok sørge for at gemme alle dine billeder, dokumenter osv før du formatere. Under installationen efter formatering kan du evt dele din harddisk i 2 partitioner så du har en til programmer og windows og en til dokumenter. På denne måde kan du formatere og geninstallere windows uden at bekymre dig over at miste dokumenter

Formatering = slet alt på harddsiken

Ja programmer bliver slettet og skal geninstalleres

Du skal bruge en windows cd til geninstallering
Avatar billede mads89fakse Nybegynder
07. august 2011 - 15:34 #2
har 2 lokal disk

1: HP (C:) 400 gb  (programData, brugere osv)
2: Recovery (D:) 5 gb (der ligger kun RECOVERY fil og en (.ini)fil

hvis jeg formatere C drevet ? kan jeg så ikke bruge D drevet til at recover windows med ?
07. august 2011 - 15:56 #3
PS: Du/I skal altid skrive hvilket Styresystem det drejer sig om!
Win98, ME, W2000, XP, Vista, Win7, OS/2, Unix, Linux, ... ?

---

Kan forstår at PC'en 'født'/købt med nuværende system (hvilket?) ?

Du kan sansynligvis starte en såkaldt [Factory Recovery] funktion som 100% automatisk geninstalere din PC, som den var ved 'fødsel'/køb. ALLE DINE EGNE DATA vil blive slettet!!!

Se i manual/vejledning og/eller på skærmen i de første sekunder efter PowerOn om hvordan og hvorledes...
ALLE DINE EGNE DATA vil blive slettet!!!
Avatar billede mads89fakse Nybegynder
07. august 2011 - 15:58 #4
Det er en HP model:m7733.dk med vista home premium 32-bit
Avatar billede 220661 Ekspert
07. august 2011 - 18:33 #5
Det første opstartbillede du ser, der står hvilken tast du skal trykke på for at starte recovery konsol. Mit bud er F10.
Men inden du går igang skal du lave en backup af dine personlige filer. Disse kan med fordel overføres til ekstern harddisk boks.
Der står i din manual hvordan du gendanner til fabriksindstillinger. I øvrigt vil jeg anbefale dig at få lavet recovery dvd'erne. Har du ikke i starten fået besked om dette?

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/manualCategory?cc=dk&dlc=da&lc=da&product=3357116&
Avatar billede 220661 Ekspert
07. august 2011 - 20:34 #6
http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c00845471.pdf
Læs under valgmuligheder for systemgenoprettelse.
Fra computer startup skal man trykke F11 kan jeg se i manual
Avatar billede mads89fakse Nybegynder
07. august 2011 - 22:08 #7
tak for hjælpen .
07. august 2011 - 22:16 #8
Husk at NÅR system er kommet igang igen:

* Sikkerhedsprogram OG opdatering af det!
* Alle WindowUpdate - du mangler sansynligvis "ServicePack1  + "ServicePack2"
* ...
* http://kundeservice.tdc.dk/testcenter/

Vil nok ta' nogle 'timer' at gennemføre PC tid (speciel med *Vista* !!!)

Good Luck...
Avatar billede mads89fakse Nybegynder
07. august 2011 - 22:28 #9
tak .. skal heller ikk ha' vista igen!