Avatar billede ansen Nybegynder
08. august 2011 - 00:45 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Hvad er forskellen på Asus P8Z68 bundkortene? og kan jeg have 3 ram blokke i ?

Hej Eksperten.
Jeg har fundet et bundkort som jeg har tænkt mig at købe til mit nye build. Dog findes der 5 forskellige versioner af denne type bundkort.

Asus P8Z68 Deluxe
Asus P8Z68-V Pro
Asus P8Z68-V Le
Asus P8Z68-M Pro
Asus P8Z68

Hvad er forskellen på disse bundkort? hvad følger der eksempelvis med i

Asus P8Z68 Deluxe udgaven som der ikke følger med i Asus P8Z68 udgaven?

Mit næste spørgsmål omhandler de ram jeg skal have.

Jeg har kigget på disse ram http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=601465

Corsair Dominater 3x4GB 1600MHz

Da der kun er 4 ram sockets, og der er 2x dual channel så vidt jeg har forstået?
Jeg har læst lidt på manualen til bundkortet og den anbefaler en enkelt ram blok, eller 2 ram blokke i den lyseblå socket. Eller 4 i alle sockets.
Siden der jo kun følger 3 ram blokke med, ville det så gå ud over min performance? I hvilke af sockets ville det være bedst at sætte ram blokkene i og findes der en bedre løsning?
eks. købe 4x2gb.

Mange tak for jeres tid, og håber i kan besvare min spg. =)
Avatar billede Slettet bruger
08. august 2011 - 00:55 #1
det med med mobo ved jeg ikke, der er somrealt ikke den vilde forskel,

ramene, ja den kommer ikke til at kører dual channel. hvis du køber 3 ramklodser. så køb hellere en mere eller nøjes med 8gig, du har sgu heller ikke brug for mere. selv de mest krævende spil kan du kører med 4gig
Avatar billede ansen Nybegynder
08. august 2011 - 01:13 #2
Okay jeg takker, så det ville betyde at det bedre kan svarer sig at køre 2x4gb end 3x4 gb?
Avatar billede Slettet bruger
08. august 2011 - 01:20 #3
ja det kan det 8gig er også mere end rigeligt:). de kommer ikke til at kører så hurtigt som de kan yde hvis de ikke kører dual channel det betyder de kommer ikke til at arbejde sammen
Avatar billede ansen Nybegynder
08. august 2011 - 15:48 #4
thundercat kan du lige smide et svar, fordi så for du lige halvdelen af pointene :)

Anyway, mangler stadig svar på det med bundkortene
Avatar billede Slettet bruger
08. august 2011 - 16:52 #5
svar:)
Avatar billede ansen Nybegynder
08. august 2011 - 16:56 #6
Virker ikke til at der er nogen som kender forskel på de bundkort :( så jeg opretter et svar så thundercat kan få sine point :)
Avatar billede Slettet bruger
08. august 2011 - 16:59 #7
har lige siddet og tjekket de forskellige bundkort ud. og kan ikke se nogen forskel spec messigt. men der står heller ikke hvor meget front bus speed de kører med. det lidt underligt synes jeg.
Avatar billede ansen Nybegynder
08. august 2011 - 17:33 #8
Har compared alle 5 med totale specs.

Pro versionen og deluxe er den som jeg synes passer mig bedst.
Dog undgår jeg deluxe versionen, da der kommer en usb 3.0 front bay med, og jeg skal kun bruge en bracket. Som følger med i pro versionen.

I pro versionen er der også GPU boost, som giver op til 33% hurtigere hastighed hvilket ikke fåes i deluxe.

Det eneste som trækker lidt op i deluxe er at der er en power-on/off og reset knap som sidder på bundkortet, som er effektiv når man skal have testet bundkortet før man smider det i ens kabinet, for at se om det nu virker.
Men ellers synes jeg pro versionen virker som det bedste køb og man sparer 300 kr i forhold til deluxe udgaven :)
Avatar billede Slettet bruger
08. august 2011 - 17:38 #9
det ser også lækkert ud det bundkort.. da jeg samlede min computer, købte jeg et asrock extreme 3. der for du utrolig meget bundkort for pengene, advance clock calibration. og mange andre fede features. og det koster kun en 3del.. specielt beregnet til overclocking:-) men det er am3. jeg købte en amd phenom 2 555 black edition, og unluckede den med mit mobo til en quadcore.. det synes jeg spiller max:-)