Avatar billede boelarsen Nybegynder
14. august 2011 - 22:54 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

dynamisk pris

Jeg har en række salgspriser der er udregnet ved en given mængde i intervaller. For at kunne beregne en  mere korrekt pris, mangler jeg en måde til at udregne priser på netop den adspurgte mængde.
Et eksempel: Intervallerne er 1-4,99 & 5-9,99. Priserne er 325 og 225. Så vil 3 m2 koste 325,- . Men det er mere korrekt, hvis prisen på 3 m2 findes netop det sted på priskurven.

Jeg håber at dette er forståeligt! ellers må i sige til og jeg skal forsøge at beskrive det endnu bedre..
Avatar billede vejmand Juniormester
14. august 2011 - 23:38 #1
Ikke helt forstået.........
Hvad har du i hvilke celler, og hvad ønsker du i hvilke celler?
Avatar billede infested Nybegynder
15. august 2011 - 08:40 #2
A1 = Mængde
B1 = Pris per m2
C1 = Pris for dit salg

=(A1*B1)

eller hvis du ikk vil ha en fejl til og stå

=HVIS(A1>0;A1*B1)

kan ikk lii huske om det her skal på

=HVIS(A1>0;A1*B1;"")

Ved ikke om jeg har misforstået spørgsmålet men ellers må du jo skrive igen =)
Avatar billede infested Nybegynder
15. august 2011 - 09:15 #3
self så er det jeg har skrevet det som skal stå i C1
Avatar billede natkatten Mester
15. august 2011 - 12:23 #4
Som jeg forstår dit spørgsmål, så kan du benytte en formel som denne:

=HVIS(A2="";"";HVIS(A2<=0;"Indtast et positivt tal";HVIS(A2<=4,99;A2*325;A2*225)))

Dette forudsætter, at mængden (m2) står i celle A2. Formlen kan du benytte hvorsomhelst. Og det forudsætter også at der kun er de to prisniveauer, som du har anført.

Dette kan naturligvis forfines, f.eks. således at du ikke "koder" mængder og priser i selve formlen, men refererer til celler, som indeholder oplysningerne.
Avatar billede boelarsen Nybegynder
14. september 2011 - 22:06 #5
Vi er på rette vej....men jeg skal prøve at forklare det nærmere:

Når jeg sælger 1 m2 er prisen 325,- og ved 8 m2 er den 225,- Så forestiller jeg mig en formel der kan regne de helt præcise tal på en given m2 angivelse.

I samme stil som hvis jeg tegner dette i et kordinatsystem på ternet papir og indsætter 325,- og 225,- og dernæst trækker en linie imellem.