Avatar billede jesperfrehr Nybegynder
31. august 2011 - 23:20 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Trådløs router på Waoo fungerer ikke MACadresseproblemer

Har lige fået lagt Waooo ind. Det virker fint. Kabelmodemmet er sat op i stuen og jeg har trukket et rj45 kabel ned i kælderen. Der står to PC'ere jeg skal have forsynet med internet.

Der er fint internet når jeg sætter den direkte på pc'en, men hvis jeg forsøger at gå gennem den trådløse router dernede kommer der ikke noget ud.

Jeg har resettet den trådløse router dernede men jeg kan ikke få internet på.
Kunne det være noget med MACadressen?
Er det ikke sådan at routeren i kælderen skal have samme MACadresse som routeren i stuen, så den tror at der kun er een PC på?.
Eller er det MACadressen på PC'en der skal i spil?

Har både en Linksys WRT54G og et Netgear WPN824, men begge nægter at give mig internet.

Kan I hjælpe mig med at komme på?

Mvh Jesper
Avatar billede Slettet bruger
01. september 2011 - 01:02 #1
Bruger du RJ45 crossover eller straight?
Hvor langt er der fra modemmet til din kælder?
Nej, MAC adresser er unikke, hvilket vil sige at der ikke findes to MAC adresser der er ens, derfor skal de have hver sin MAC adresse.
Når du har sat din router til, kan du så via din PC komme på den?
Hvis ja:
Gå ind på din router(i din adressebar i IE/Firefox etc skriver du: 192.168.0.1, eller hvad din routers ip adresse er.) og se om du kan finde noget der hedder "ping". Når du har fundet det, prøv at pinge "google.com". Hvis der kommer noget ligende dette:
Please wait, resolving google.com....

Resolved to 74.125.77.99.
Response from 74.125.77.99 received in 26 milliseconds. TTL = 48
Så har din router internet. Så skal du kigge på dine porte på din router, eller wireless indstillingerne.

Har du prøvet at koble en anden pc på den router i kælderen, og se om det virker?

Hvis ikke du har forbindelse til din router, så skriv lige, så skal vi have fejlsøgt lidt mere :-)
Håber der er lidt at gå i gang med.
Avatar billede thov Forsker
01. september 2011 - 03:19 #2
Den PC som har hul igennem, tilslutter du (Med et kabel), til WRT54G routeren.
Log ind på routerens setup (192.168.1.1) og klon computerens MAC adresse over i routeren (WRT54G har en 'MAC address cloning' funktion).
Kablet fra modem'et stikker du i routerens WAN tilslutning, og nu vil modem'et opfatte WRT54G som din computer.
Avatar billede jesperfrehr Nybegynder
01. september 2011 - 07:42 #3
Hej igen
Thov - det har jeg prøvet, men det giver ingen ændring

Zonax - jeg er lidt i tvivl - skal der ikke klones eller ændres macadresser?. Der er jo egentlig en trådløs router lige efter lyslederkablet, men problemet er at jeg skal have forbundet pc'erne nedenunder.

Prøver lige at pinge når jeg kommer hjem. :o)
Skal der pinges inde fra routersetup, eller blot i en browser?

Vender tilbage
Avatar billede Slettet bruger
01. september 2011 - 11:10 #4
Det der er med det er jo at du trækker et RJ45 kabel fra dit modem ned til din router. Det er jo simpelt nok, så det burde ikke give nogle problemer, da modemmet jo bare sender signalet videre ned. (Så længe du sætter dit RJ45 kabel i Ethernet porten på din router nedenunder, og IKKE i en af de andre!)
Umiddelbart kan jeg ikke se hvorfor der skulle klones nogle MAC adresser. Modemmet sender jo signalet videre via RJ45 kablet, ned til din router nedenunder som bare skal sende signalet ud trådløst. (er det trådløst du skal bruge der nede, eller er det kabel?)
Der skal pinges fra router setup(via en browser), for du ved jo allerede du ikke har internet, så det vi vil finde ud af er om routeren har.
Avatar billede thov Forsker
01. september 2011 - 12:19 #5
Er der kun en fiberbox (Med data, TV, tlf. o.s.v.) og et langt kabel til en router, skal der selfølgelig ikke klones nogetsomhelst.
Men en reset af routeren skader ikke.
Avatar billede jesperfrehr Nybegynder
01. september 2011 - 15:53 #6
Hej folkens

Nu bliver jeg i tvivl om jeg har foreholdt jer nogle oplysninger:

Kabelmodemmet oppe i stuen er IKKE et alm kabelmodem, men et med indbygget trådløs router. Gør det en forskel?
Avatar billede jesperfrehr Nybegynder
01. september 2011 - 16:11 #7
Hej Zonax

Kablet jeg har trukket fra routeren i stuen har jeg selv lavet og det er ikke krydset. Det er under 10m.

Har talt lidt med ISP.
De mente at det var problemtisk med to routere efter hinanden. De snakkede problemer med tildeling af IPadresser.
De foreslog istedet at jeg købte en switch. Er en trådløs router ikke bare en avanceret switch :o)

Kan desværre ikke finde pingeriet i opsætningerne. Bliver det bøvlet nu?

Thov: Jeg var kun ude i MACadressesnakken fordi at det blev man nødt til da jeg havde Stofa. Men det er ikke sikkert at det er nødvendigt nu? Jeg er i tvivl.
Avatar billede thov Forsker
01. september 2011 - 22:07 #8
Du har åbenbart to routere i serie.
Så skal DHCP i router 2 (WRT54G) ihvertfald deaktiveres, og kablet fra router 1 skal i en af de 4 LAN porte - ikke i WAN.
Avatar billede jesperfrehr Nybegynder
02. september 2011 - 19:04 #9
Hummmmmm - synes ikke det gør en forskel. Har jeg overset noget?
Avatar billede jesperfrehr Nybegynder
25. november 2011 - 23:57 #10
Tak for tippet fandt svaret på nettet.
Sorry guys, men jeg kan ikke give jer points - jeg kan ikke sætte et flueben