Avatar billede Mortadasarheed Nybegynder
04. september 2011 - 23:45 Der er 7 kommentarer

Pc/Mac platform

Er det muligt at både køre windows 7 64 bit og mac på samme bærebar?
Altså jeg har allerede windows 7 64 bit, det var hvad jeg fik med computeren da jeg købte den, er det muligt at gøre sådan så jeg har begge systemer på samme bærebar? Og bliver computeren langsom af det? jeg køre lige nu med intel core i5. 2 gb navidia geforce grafik. 4 gb ram. og 640 GB HDD harddisk
Avatar billede kjeldsted Novice
05. september 2011 - 00:00 #1
Ja, det er muligt. Og nej computeren bliver ikke langsommere af den grund. Medmindre man vælger løsningen hvor begge systemer kører på samme tid. Så bliver den naturligvis langsom.
Dog skal du være opmærksom på at det er ulovligt at installere OS X på anden hardware end Apple's egen. Altså kræver det en Mac. Men med Mac'en følger der et tilbehør kaldet Bootcamp. Dette er beregnet til at installere Windows på anden partion og således kører begge systemer på samme maskine. Jeg har benyttet dette i nogle år uden problemer.

Løsning to er lidt dyrer, tilgengæld ret smart. Hvis du køber Parallels Desktop, vil du kunne kører begge systemer på samme tid. Du kan tilmed via. Parallels Desktop boote en Windows der ligger på Bootcamp.

Håber det gav svar. Ellers spørger du endelig ind :)
Avatar billede Mortadasarheed Nybegynder
05. september 2011 - 00:21 #2
Tak for svaret, men kan jeg godt købe det der bootcamp eller en anden løsning til både at køre mac og windows 7 på min bærebar, du må gerne smide et link. Og er der chance for at bærebaren crasher helt? da jeg ikke har garanti på. tak
Avatar billede Maako Nybegynder
05. september 2011 - 02:18 #3
Vær også mærksom på at Windows og Mac kører i forskellige formater. Så de to styre systemer vil godt kunne køre på én harddisk, hvis du har 2 partitioner; men de vil ikke kunne dele denn samme plads.

Nej, den crasher med garanti ikke helt.

For så reformaterer du bare HDD'en og starter forfra.
Avatar billede Mortadasarheed Nybegynder
05. september 2011 - 02:29 #4
Hvad mener du med det? det forstod jeg ikke helt? Altså ville jeg godt kunne køre begge to på samme drev, jeg sidder med en bærebar der indeholder et c drev på 640 GB HDD? ville jeg godt kunne køre det op den ? eller hvad? I må meget gerne smide et link op, da jeg er ivrig efter at få det gjort hvis det muligt
Avatar billede Maako Nybegynder
05. september 2011 - 03:49 #5
Her er et link:
http://thegadgets.net/2009/11/21/how-to-dual-boot-mac-os-x-snow-leopard-and-windows-7-on-a-pc/

Den virker simpel nok.

Jeg mente at, hvis du deler din harddisk op i 2.

320GB - OS X

320GB - Windows 7
(Det smarte ville være at give dit primære system mere plads 70-30% eller noget i den dut)

Hvis du booter i Windows 7, så vil du ikke kunne se alt den data der ligger under OS X, og hvis du booter i OS X, så vil du ikke kunne se dataen fra i Windows 7.
Avatar billede kjeldsted Novice
05. september 2011 - 11:09 #6
Jeg vil lige gøre opmærksom på at det er ulovligt at installere OS X på en PC. Du kan derimod godt installere Windows på en Mac.

Så hvis det er den ulovligt udgave vi er ude i smutter jeg fra denne tråd.
Det er desuden også imod Ekspertens regeler. Og så vidt jeg kan forstå bliver der i #5 linket til ulovlig udgave af OS X (har dog ikke nærlæst siden)

Men for lige at forklare det med diskformater:

En Mac OS X benytter Unix formatet "Mac OS Journed" som format på en boot disken. Denne disk kan som standard ikke læses af en PC. Dog kan det undgås ved at købe  et plugin til PC'en der hedder MacDrive.
Dog kan en Windows disk (/partion) som standard godt ses på en OS X.
Avatar billede Maako Nybegynder
06. september 2011 - 00:13 #7
Jeg linkede til en side hvor der fortæles hvordan man gør, og det var kun det jeg ville.

Det er vel ikke ulovligt at vide hvordan man gør, men faktisk at gøre det? xD